رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است

بجنورد(پانا) - حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی‌زاده در نشست«بررسی و پیگیری مشکلات زیست محیطی و تهدید علیه بهداشت عمومی ناشی از دفن غیر اصولی زباله و ضایعات ساختمانی شهرداری در حاشیه کنارگذر شمالی بجنورد» از انفعال و بی‌توجهی و ضعف‌های نظارتیِ دستگاه‌های مسئول به شدت انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است

وی گفت: برای تحقق شعار «شهر ما، خانه ماست» باید شکل و ساختار شهری را به گونه ای تعریف،تنظیم و مدیریت کنیم که نگاه ها مثبت و به اعتبارِ آن، میزان جذب گردشگر به استان ما، بهتر و بیشتر از قبل باشد.

براتی زاده اظهار کرد: متأسفانه برخی از جلوه های ناراحت کننده مانند دفنگاه ضایعات ساختمانی"آن هم درست در مجاورت کنار گذر شمالی" دغدغه های فراوانی را برای هم استانی ها، مسافران و دوستداران محیط زیست به وجود آورد.

وی با اشاره به روند پیگیری ها و اقدامات انجام شده تا کنون خاطرنشان کرد:طبق بررسی های به عمل آمده ابعاد،سطح و دامنه اقدامات بر اساس مسئولیت هر یک از دستگاه ها رضایت بخش نیست لذا باید در راستای اهداف پیش بینی شده و مطابق برنامه ریزی و زمان بندی مشخص، حسب مورد در میان مدت، کوتاه مدت و درازمدت در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه از تعیین ضرب الأجل یک ماهه و شش ماهه جهت ساماندهی وضعیت موجود و جانمایی دفنگاه ضایعات و نخاله های ساختمانی در مکان مناسب با رعایت موازین قانونی و ملاحظات زیست محیطی خبر داد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی اظهار کرد: هر کاری که به نحوی از انحاء با مسائل و موضوعات بهداشت عمومی مرتبط است باید پیوست های زیست محیطی نیز داشته باشد و نهادها و سازمان های مجری آن طرح ها و پروژه ها، قبل از هر چیز مجوزهای قانونی لازم را از دستگاه های مسؤول اخذ نمایند.

مقام عالی قضایی استان در ادامه مبانی قانونی از جمله اصل 50 قانون اساسی را متذکر و بیان کرد:مطابق این اصل در جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است و بر این اساس فعالیت هایی که به نحوی از انحاء با آلودگی و یا تخریب آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

براتی زاده همچنین به ماده 7 قانون ایمنی راه ها و راه آهن مصوب 1349 نیز اشاره و تصریح کرد: بر این مبنا ریختن زباله، نخاله، مصالح ساختمانی ... در راه ها و راه آهن و حریم قانونی آنها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها.... ممنوع است و مجازات قانونی دارد.

خبرنگار: زهرا وظیفه شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار