در گفت و گو با جمعی از اولیاء دانش اموزان خراسان جنوبی عنوان شد

هزینه کلاس های فوق برنامه بیشتر از شهریه مدارس غیر دولتی

بیرجند (پانا) - افزایش سرسام‌آور شهریه مدارس غیردولتی تبدیل به یکی از معضلات اصلی خانواده‌ها شده است. طی سال‌های گذشته تمایل خانواده‌ها به مدارس غیردولتی افزایش پیدا کرده تا فرزندانشان از آموزش‌های بهتری بهره ببرند، اما اکنون شهریه مدارس غیرانتفاعی برای خانواده‌ها تبدیل به یک دافعه شده است. این هزینه در ازای فوق برنامه‌هایی است که گاه چندان ضرورتی نداشته و صرفا موجب هزینه تراشی برای خانواده‌ها شده است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
هزینه کلاس های فوق برنامه بیشتر از شهریه مدارس غیر دولتی

شهریه مدارس غیردولتی هر سال افزایش پیدا می‌کند، اما در سال جاری میزان افزایش شهریه به ویژه در مقاطع ابتدایی برای خانواده ها سنگین شده و با توجه به وضعیت معیشتی مردم این هزینه ها به سختی تأمین می شود. والدین زیادی از این موضوع گلایه مند هستند که عموما شاغل بوده و تأمین هزینه شهریه مدرسه برای آنها دشوار است.

یکی از این والدین گفت: فرزند من امسال وارد پایه پنجم ابتدایی خواهد شد، مدرسه فرزندم به ما اعلام کرد برای پیش ثبت نام 3 میلیون تومان پرداخت کنیم تا مشخص شود درصد افزایشی از سوی آموزش و پرورش چقدر خواهد بود که بعد اعلام شد مبلغ 11 میلیون و 500 هزار تومان باید پرداخت کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته 6میلیون و 700 هزار تومان شهریه پرداخت کردیم که امسال این رقم افزایش زیادی داشته که با هزینه لوازم مدرسه و سرویس فشار زیادی بر خانواده ها تحمیل می شود.
مجمد کمالی، پدر یک دانش آموز پایه اول ابتدایی که فرزندش را در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده، گفت: علی الحساب مبلغ 8 میلیون تومان از ما شهریه گرفته اند و الان بعد از مشخص شدن مبلغ نهایی اعلام کرده اند باید 8 میلیون تومان هم که بیشتر مبلغ برای برنامه های غیردرسی و فوق برنامه است، بپردازیم.پدر یکی دیگر از والدین پایه هفتم مدرسه غیردولتی بیان کرد: در بسیاری از این مدارس علاوه بر شهریه های بی ضابطه، هزینه های اضافه ای نیز بابت کتب کمک درسی و کلاس‌های فوق برنامه و اردو دریافت می‌شود که گاهی همین هزینه ها از خود شهریه هم بیشتر می‌شود.

افزایش دو برابری شهریه مدارس غیردولتی

علی حیدری که امسال 22 میلیون تومان بابت شهریه مدرسه فرزندش پرداخت کرده، ادامه داد: امسال شهریه مدارس غیردولتی ۲ برابر شده است؛ ما پارسال 12 میلیون و 500 هزار تومان دادیم و امسال باید 22 میلیون بابت شهریه پرداخت کنیم و وقتی علت این افزایش را از اداره آموزش و پرورش سؤال کردیم، عنوان کردند مدیران مدارس حق دارند، چون باید حقوق معلم را پرداخت کنند.

یکی دیگر از والدین نیز با گلایه از افزایش شهریه مدارس غیردولتی گفت: جالب این است که یکی دو هفته مانده به شروع سال تحصیلی نرخ جدید مدارس اعلام می‌شود که والدین به دلیل تکمیل شدن ظرفیت مدارس فرصت هیچگونه جابجایی را ندارند. مثلا پارسال برای مقطع دبستان 6 میلیون تومان پرداخت کردیم، ولی امروز ناگهان در آستانه بازگشایی مدارس، نرخ 12 میلیون تومانی برای یک پایه بالاتر اعلام کردند که این میزان رشد (100 درصد) بی سابقه است.

به گفته وی، غیر از این مبلغ، مدارس غیردولتی به عناوین مختلف از اولیا هزینه های دیگری مثل کلاس های فوق برنامه، سرویس و… اخذ می کنند.

بسیاری از والدین با بیان اینکه در شرایط دشوار اقتصادی، پرداخت شهریه اضافه شده مدارس غیردولتی برایشان دشوار است، خواستار تجدیدنظر و نظارت آموزش و پرورش در این موضوع شدند.

رشد 25 درصدی شهریه مدارس غیر دولتی

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در مورد درصد افزایش شهریه مدارس غیر گدولتی در سال جاری و اینکه بر اساس چه شاخص‌هایی افزایش قیمت ها اعمال می شود، گفت: میزان افزایش شهریه بر اساس الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی برای هر مدرسه متفاوت بوده و به عوامل (سرانه پرداختی به معلمان، مدیران، معاونین و سایر کارکنان مدارس غیردولتی، بر اساس دوره تحصیلی و برنامه سال تحصیلی، سرانه بیمه نیروهای آزاد، سرانه فضای فیزیکی و تجهیزات، سرانه آموزشی و پرورشی، مواد مصرفی و...؛ سطح کیفیت بخشی با توجه به سطح آموزشی و پرورشی و مهارتی) وابسته است.

زهرا عابدینی برخلاف نظر والدین که معتقد هستند شهریه ها تا 90 درصد هم افزایش داشته با بیان اینکه درصد افزایش از 9 درصد تا سقف 40 درصد بوده و میانگین افزایش 25 درصد است، در پاسخ به گلایه والدین از افزایش قیمت‌ها، عنوان کرد: اولیا به منظور اطلاع از شهریه مصوب آموزشی فرزندشان در مدارس غیردولتی می توانند از طریق آدرس ذیل
https://mosharekatha.ir/home/estelamShahriye نسبت به استعلام شهریه آن مدرسه اقدام کنند.

شهریه فوق برنامه اختیاری است

وی با بیان اینکه شهریه فوق برنامه درسی و مکمل؛ اختیاری است و شامل شهریه نمی شود، ادامه داد: بازدیدهای دوره ای توسط تیم های نظارتی از مدارس انجام و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و دریافت مبالغ بیشتر از شهریه مصوب آموزشی به اولیا برگشت داده خواهد شد.

102 مدرسه غیردولتی در خراسان جنوبی دایر است

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 102 مدرسه غیردولتی (70ابتدایی، 18 متوسطه دوره اول، 10 متوسطه دوره دوم و 4 مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش) در سطح استان در حال فعالیت هستند، گفت: تعداد 1589 دبیر و آموزگار در حال انجام خدمت در این مدارس هستند.

عابدینی میزان افزایش تعداد مدارس غیردولتی در سال جاری را 3 درصد اعلام کرد و افزود: مدارس غیردولتی موفقیت‌های خیلی خوبی داشته اند و درصد قبولی مدارس تیزهوشان (پایه هفتم و دهم دخترانه و پسرانه) 31 درصد بوده است.

شهریه برنامه های آموزشی حداکثر تا 38 درصد شهریه مصوب

وی در پاسخ به گلایه والدین از اخذ هزینه های بالای برنامه های غیردرسی و فوق برنامه عنوان کرد: شهریه فعالیت های آموزشی و پرورشی (فوق برنامه درسی، مکمل) حداکثر تا 38 درصد شهریه مصوب هر واحد آموزشی است و این شهریه منوط به ارائه نوع و میزان ساعات فعالیت هر واحد آموزشی مطابق مصوبه انجمن اولیا و مربیان محاسبه و در اطلاعیه شهریه فوق برنامه اعلام می شود.

عابدینی همچنین در پاسخ به گلایه والدین از عدم استاندارد بودن فضاهای آموزشی مدارس غیردولتی افزود: فضاهای آموزشی (برنامه ریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و متوسطه) مطابق ماده(6) آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف (تصویب نامه هیات وزیران 05/01/1398) بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابعه است. بنابراین در صورتی که متقاضی دریافت مجوز مدرسه، تائیدیه استحکام بنای مدرسه را از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان دریافت کند، به منزله تائید جوانب فنی و ایمنی ساختمان مدرسه بوده و مجوز فعالیت مدرسه مطابق قوانین و مقررات صادر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار