یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد؛:

بهره‌گیری از ظرفیت آموزش و پرورش برای تربیت نیروی کار ماهر

تهران(پانا)- یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان نیاز مبرم بازار کار به تکنسین های ماهر اظهار کرد در زمینه وجود تکنسین‌های ماهر و کارآزموده، کشور ما دچار یک کمبود بنیادین است و باید از ظرفیت آموزش و پرورش برای تربیت نیروی کار ماهر استفاده کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌گیری از ظرفیت آموزش و پرورش برای تربیت نیروی کار ماهر

لطفعلی بخشی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا در زمینه آموزش نیروی تکنسین ماهر برای تامین نیروی انسانی در صنایع و سایر بخش‌های اقتصادی کشور در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: « در زمینه وجود تکنسین‌های ماهر و کارآزموده، کشور ما دچار یک کمبود بنیادین است. امروزه بسیار شنیده‌ایم کشور‌های همسایه همچون عمان، ترکیه و عراق از تکنسین‌های ما در زمینه‌های مختلف دعوت به همکاری کرده و به بازارکار خود جذب می‌کنند. با وجود حقوق خوبی که این کشورها برای تکنسین‌ها در نظر گرفته‌اند افراد نیز ترجیح می‌دهند در این کشورها مشغول به کار شوند. ما دچار یک کمبود اساسی در این سطح از اشتغال شدیم که باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شود.»

صندوق کارآموزی مسئولیت آموزش تکنسین‌ها در حوزه‌های مختلف را بر عهده دارد

به منظور اجرای قانون کارآموزی صندوقی به نام صندوق کارآموزی ایجاد شد که شورای عالی کارآموزی بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی به تدریج حرفه‌ها و مناطقی را که باید در آن کارآموزی انجام شود، اعلام کند.

بخشی در زمینه آموزش مهارت‌های لازم به محصلان فنی‌وحرفه‌ای، هنرستان‌ها و تربیت تکنسین‌های ماهر در بازار کار گفت: « صندوق کارآموزی که توسط کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس به تصویب رسید مسئولیت آموزش تکنسین‌ها در حوزه‌های مختلف را بر عهده دارد. مسئله آموزش به افراد در زمینه نیروی تکنسین باید در شهرهای کوچک دنبال شود و گسترش پیدا کند. چرا که در این بخش بیکاری مشهودتر بوده و توقع مردم نیز پایین‌تر است.»

مدارس شبانه روزی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان ها در شهرهای کوچک

وی ایده ساخت مدارس شبانه‌روزی برای تربیت تکنسین‌ها را مطرح کرد و گفت: «تشکیل مدارس آموزش و تربیت نیروی تکنسین همچون مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها به صورت شبانه‌روزی که تمام هزینه‌های آن توسط دولت پرداخته شود در زمینه تربیت نیروی کار تکنسین می‌تواند بسیار موثر باشد. دانش‌آموزان کم‌برخوردار می‌توانند با تحصیل در این مدارس ضمن یادگیری یک حرفه همچون جوشکاری، برق‌کاری، سیم‌کشی،‌ گچ‌کاری و ... به صورت تخصصی، آینده شغلی برای خود ترسیم کنند. خانواده‌ها نیز به دلیل برطرف شدن بخشی از دغدغه اقتصادی مرتبط با دانش‌آموز خود قطعا از این طرح استقبال خواهند کرد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه توضیح داد: «در صورتی که چنین اتفاقی صورت پذیرد قطعا تاثیر بسیار خوبی در بازارکار و تربیت نیروی تکنسین خواهد داشت. اگر ما مدارس فنی‌وحرفه‌ای را گسترش دهیم و انگیزه تحصیل در این مدارس را نیز در ادامه افزایش دهیم، نیروی کار تکنسین در مدارس فنی و حرفه‌ای افزایش می‌یابد. در ادامه این فرآیند نیاز بازار کار به تکنسین‌ها نیز برطرف می‌شود.»

فرهنگ اشتباه گرایش صرف به رشته‌های نظری

بخشی با اشاره به فرهنگ غلط گرایش به رشته‌های نظری بیان کرد:«در یک فرهنگ غلطی که در جامعه ما شکل گرفته همه خانواده‌ها از فرزند خود می‌خواهند که در رشته‌های تاپ زیرگروه نظری همچون پزشکی، مهندسی، وکالت و... تحصیل کنند. اما در عمل همین پزشکان و مهندسان و وکلا در بازارکار جذب نمی‌شوند. این در حالی است که محصلان در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و هنرستان‌ها پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته‌های بازار کار به دلیل نیازی که به این نیروی تکنسین دارد به سرعت جذب می‌شوند. اگر این مسئله در جامعه اعلام و به درستی به آن پرداخته شود، این فرهنگ اشتباه از میان خواهد رفت و جامعه در مسیر درست قرار خواهد گرفت. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار