روسیه برای عادی‌سازی روابط دمشق-آنکارا نقشه راه تعیین کرد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه روسیه از ارائه پیش‌نویس نقشه راهی برای عادی‌سازی روابط ترکیه-سوریه از سوی مسکو به طرفین مذاکرات صلح سوریه خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
روسیه برای عادی‌سازی روابط دمشق-آنکارا نقشه راه تعیین کرد

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز در یک سخنرانی در اندیشکده دولتی روابط بین‌المللی مسکو گفت که پیش‌نویس عادی‌سازی روابط میان سوریه و ترکیه هنوز در حال بررسی است و تماس‌ها با طرفین برای رسیدن به شکلی که به طور کلی قابل قبول باشد، ادامه دارد.

لاوروف در این باره گفت: ما پیش‌نویس نقشه راه را در ژوئن امسال به تمامی همکارانمان ارائه کردیم.

این نقشه راه پس از چند دور مذاکره برای عادی‌سازی روابط دو کشور به سوریه، ترکیه و ایران ارائه شده بود.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، موضوعاتی که در اولویت این نقشه راه قرار دارند، احیای کنترل دولت سوریه بر سراسر این کشور، تامین امنیت مرزهای ترکیه-سوریه و برچیدن امکان حملات مرزی یا نفوذ تروریست‌هاست.

سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگی داخلی بوده است و دولت بشار اسد با گروه‌های شورشی مسلح متعددی در جنگ بود. نیروهای مسلح ترکیه نیز از سال ۲۰۱۶ در سوریه، علیه «حزب کارگران کردستان»(پ‌.ک‌.ک) که خواستار تشکیل دولت خودمختار در ترکیه است، اقدام به عملیات‌های هوایی و زمینی کرده است. دمشق بارها حضور نظامیان ترکیه در مرزهای سوریه را «غیرقانونی» تلقی کرده و از آنکارا خواسته است نیروهای خود را از این مناطق خارج کند.

روسیه، ترکیه و ایران در سال ۲۰۱۷ گروهی برای حل‌وفصل اوضاع سوریه (کشورهای ضامن صلح آستانه) تشکیل دادند. شهر سوچی روسیه در سال ۲۰۱۸ میزبان کنگره گفت‌وگوهای ملی سوری بود که اولین مورد گردهم‌آیی جامع قوای سیاسی سوری از آغاز درگیری محسوب می‌شد. اصلی‌ترین نتیجه این گفت‌وگوها ایجاد کمیته‌ای قانونی بود که در ژنو فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن ایجاد اصلاحات قانون اساسی در سوریه است.

وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه در دسامبر ۲۰۲۲ مذاکراتی سه‌جانبه در مسکو برگزار کرده و درباره چگونگی حل‌وفصل بحران سوریه گفت‌وگو کردند. این مذاکرات اولین دیدار رسمی وزرای دفاع سوریه و ترکیه پس از ۱۱ سال بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار