پانا گزارش می‌دهد؛

راه های پر پیچ و خم تولید گنجینه سرخ آذربایجان

تبریز (پانا) - امروزه سماق جزء اساسی ترین محصولاتی است که مردم در زندگی روزمره خویش آن را مورد استفاده قرار می‌دهند و اما شهرستان هوراند آذربایجان که پایتخت گنجینه سرخ آذربایجان است تامین کننده اصلی این محصول در کشور است.

کد مطلب: ۱۴۰۰۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
راه های پر پیچ و خم تولید گنجینه سرخ آذربایجان

سماق گنجینه سرخ آذربایجان شرقی درختچه کوهستانی است که میوه‌های خوشه‌ای دارد و میوه آن پس از کوبیده شدن به عنوان چاشنی، همراه با غذاهای گوشتی همچون کباب استفاده می‌شود و در این راستا شهرستان هوراند تبریز اصلی ترین تامین کننده این محصول در کشور است که حتی از کشور های همسایه نیز این محصول خواهان بیشتری دارد.

شهرستان هوراند پایتخت و قطب تولید سماق در ایران

سید رضا تاج الدینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان گفت: شهرستان هوراند که ملقب به شهرستان دارالعلوم است در سال ۱۳۹۲ تبدیل به شهرستان شده که در سال ۱۳۹۴ نیز جهادکشاورزی در این شهرستان شروع به فعالیت کرده است.

وی ادامه داد: در شهرستان هوراند ۲ هزار هکتار زمین باغی وجود دارد و لذا ۳۶ هزار هکتار نیز اراضی در این شهرستان وجود دارد که ۳۳ هزار هکتار اراضی زراعی و ۳ هزار هکتار نیز زمین باغی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند اظهار کرد: در شهرستان هوراند ۷۰۰ هکتار اراضی سماق وجود دارد که ۵۵۰ هکتار اراضی ملی و ۱۵۰ هکتار دست کاشت است.

وی اذعان کرد: اگر بارندگی خوبی در شهرستان در این بازه زمانی صورت بگیرد از هر هکتار ۱ تن سماق برداشت می‌شود و لذا در این راستا در تلاش هستیم با توسعه این محصول در شهرستان نتایج بسیار خوبی را بدست بیاوریم.

تاج الدینی در پایان تصریح کرد: شهرستان هوراند پایتخت تولید سماق در کشور است که در این زمینه در تلاش هستیم با توسعه و گسترش این محصول در شهرستان نتیجه بسیار خوبی را بیش از پیش بدست بیاوریم چرا که این محصول نه تنها در کشور بلکه از کشور همسایه نیز خواهان بیشتری دارد.

نقش بسیار اساسی بانوان در بخش کشاورزی شهرستان هوراند

ابوالفضل محمدپور در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: برنامه هایی که در خصوص توسعه و گسترش سماق در شهرستان هوراند طراحی و تنظیم شده، در ۲ بخش طراحی شده است که اولین بخش در زمینه کاشت است چرا که سماق به دلیل ارزش افزوده ای که ایجاد کرده در منطقه بین کشاورزان مقبولیت پیدا کرده که این مورد باعث شده تا کشاورزان بیشتری خواهان کشت کردن سماق باشند.

وی ادامه داد: دومین برنامه ای که طراحی شده با همکاری مرکز تحقیقات توانستیم سماق را به صورت کشت بافت کرده تا به صورت نهال درآید که خوشبختانه این نهال ها نیز جواب گو بوده و باعث شد تا این محصول در شهرستان گسترش بسیار زیادی داشته باشد.

معاون مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند اظهار کرد: قطعا بانوان نقش بسیار اساسی در بخش کشاورزی دارند چرا که کشت در شهرستان هوراند به صورت سنتی است که این مورد باعث شده تا بانوان سهم بسیار زیادی را در بخش کشاورزی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با برنامه هایی که در خصوص توسعه و گسترش سماق در این شهرستان در نظر گرفته شده در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت و توسعه سماق در این منطقه و در کشور باشیم.

ایجاد کارگاه های فراوری سماق از اصلی ترین اهداف جهادکشاورزی شهرستان هوراند است

یوسف باقری در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: سایت الگویی که برای آموزش طراحی شده ۵ ساله است اما ۲ سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت که علاوه بر آموزش و برگزاری کلاس ها، از بهره برداران که در زمینه کشت سماق عملکرد خوبی داشتند به صورت پایلوت انتخاب شده و از محصول آنان به صورت نمونه برداشت می‌شود.

مسئول ترویج و آموزش جهادکشاورزی شهرستان هوراند ادامه داد: عملکردی که در مقایسه با حالت عادی در زمینه برداشت سماق داریم بسیار متفاوت بوده چرا که با طراحی برنامه هایی که برای حفظ رطوبت در این شهرستان انجام شده از هر هکتار ۱ تن سماق برداشت می‌شود و لذا در بحث فراوری سماق مهم ترین موردی که وجود دارد صنایع تبدیلی است چرا که در این راستا اصلی ترین هدفی که وجود دارد ایجاد کارگاه هایی است که سماق را فراوری کرده و سماق را با اسم شهرستان هوراند صادر کنند.

وی در پایان تصریح کرد: امید است با توسعه و گسترش سماق با وجود برنامه هایی که در این خصوص طراحی شده شاهد رویداد های عالی در خصوص سماق در شهرستان هوراند باشیم.

سماق هیچ نیازی به استفاده از آب بیشتر و کود ندارد

سکینه پهنایی در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: در شهرستان هوراند ۷۰۰ هکتار اراضی سماق وجود دارد که ۵۵۰ هکتار جنگی و ۱۵۰ هکتار در دست کاشت است و لذا عملکردی که در خصوص سماق داریم در هر هکتار ۱ تن به صورت خوشه بوده که بعد از تبدیل ۵۰۰ کیلوگرم سماق برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سماق نیاز بسیار زیادی به آب، استفاده از کود و دیگر مواد ندارد یک محصول بسیار مناسب برای کشت در شهرستان هوراند است که کاملا یک محصول درجه یک و با کیفیت است.

کارشناس باغبانی جهادکشاورزی شهرستان هوراند اظهار کرد: خشکسالی اصلی ترین مشکلی است که باعث ایجاد بسیار از معضلات می‌شود و لذا در این خصوص تمامی کشاورزان در تلاش هستند تا با ذخیره آب کشت سماق را نه تنها در سطح شهرستان بلکه در سطح استان گسترش دهند.

پهنایی در پایان اذعان کرد: امید است با اقداماتی که در راستا توسعه و گسترش سماق در شهرستان هوراند انجام گرفته شاهد بهترین دستاورد ها در زمینه سماق باشیم.

لزوم حمایت برای کاشت باکیفیت سماق

مقصود سعداللهی، یکی از باغداران سماق شهرستان هوراند در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: با توجه به بارندگی که اگر هرساله بارندگی خوب باشد هر ساله برداشت خوبی داریم اما اگر بارندگی کم باشد محصول کمتر برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بارندگی خوب باشد هر ساله ۸۰۰ کیلوگرم تا ۱ تن سماق از باغ برداشت می‌شود و لذا برای کشت سماق در این منطقه نیز از هیچ کودی برای رشد آن استفاده نشده است.

سعداللهی در پایان تصریح کرد: امید است با حمایت های ویژه ای که در این خصوص انجام می‌گیرد ما کشاورزان نیز بتوانیم گام های موثری در راستای توسعه و گسترش سماق و ارائه محصول باکیفیت تر برداریم.

سماق جزء قدیمی ترین محصولات شهرستان هوراند

علی اسدی، یکی از باغداران سماق شهرستان هوراند در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: سماق جزء قدیمی ترین محصولاتی است که در این شهرستان کشت می‌شود که امروزه نیز ما در تلاش هستیم مقدار این محصول را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی ادامه داد: وجود سماق تقلبی در بازار جزء مشکلات اساسی ما کشاورزان است و لذا در این خصوص انتظار داریم با این مشکلات مقابله جدی شود.

اسدی در پایان تصریح کرد: امید است با حمایت هایی که در زمینه رشد و توسعه سماق در این شهرستان می‌شود شاهد اتفاقات عالی در این حوزه باشیم.

تفاوت در اقلیم و آب و هوای منطقه باعث به وجود آمدن سماق با کیفیت تر می شود

حسن صدقی، یکی از صاحبان کارگاه تولید و فراوری و بسته بندی سماق در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: سالانه ۲۰ تن سماق در این کارگاه فراوری می‌شود که ۵۰۰ کیلوگرم از گیاه آن را ما در این کارگاه تولید میکنیم و مابقی را کشاورزان هوراندی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: سماق هوراند، رنگ قرمز خالص دارد که دلیل این متفاوت بودن با دیگر سماق های کشور تفاوت در اقلیم و آب و هوای منطقه است و لذا با توجه به بازار خوبی که این محصول دارد در تلاش هستیم تا این محصول را گسترش و توسعه دهیم.

صدقی در پایان اظهار کرد: سماق های تقلبی موجود در بازار و عدم نظارت بر آن یکی از مشکلات اساسی ما است چرا که قیمت موجودی سماق در بازار ۷۰ هزار تومان است که این نشان دهنده تقلبی بودن سماق است چرا که کشاورزان سماق دار، محصول خود را کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به ما می‌فروشند و ما باید حداقل ۲۵ هزار تومان بفروشیم تا بتوانیم هزینه کارگر و حمل و نقل را در بیاوریم و لذا در این خصوص امید است حمایت های ویژه در این زمینه صورت بگیرد تا ما نیز با تلاش برای گسترش و توسعه سماق یک رویداد عالی را در شهرستان و حتی در کشور رقم بزنیم.

تامین نقدینگی و تسهیلات از اساسی ترین مشکلات صاحبان کارگاه ها است

محمد عباسی، یکی از صاحبان کارگاه تولید و فراوری و بسته بندی سماق در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: ۱۰ سال است که ما سماق را فراوری میکنیم و می‌فروشیم که البته قبلا این کار را با دست انجام میدادیم اما الان با کمک دستگاه کار فراوری و بسته بندی سماق را انجام میدهیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که جزء اساسی ترین مشکلات ما است تامین نقدینگی و تسهیلات است چرا که اگر بتوانیم وام بگیرم میتواند باعث افزایش دو برابری مقدار محصول و تعداد کارگران شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با تلاش هایی که در حوزه توسعه سماق در شهرستان هوراند می‌شود شاهد اتفاقات عالی در این عرصه باشیم.

امید است با پیشرفت و رشد علم تکنولوژی و طراحی برنامه هایی که در زمینه توسعه و گسترش سماق تاثیرگذار است در آینده ای نه چندان دور شاهد توسعه این محصول در سرتاسر کشور باشیم و بتوانیم برای جهانی کردن این محصول نیز گام های اساسی و جدی برداریم.

دانش آموز خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار