مسافر جام جهانی ۹۸ فرانسه از نقش آموزش‌وپرورش در استحکام بدنه ورزش کشور می‌گوید؛

دین‌محمدی: فدراسیون ورزش دانش‌آموزی پایگاه تربیت آینده‌سازان ورزش کشور است

وزارت ورزش به افزایش کیفیت مسابقات آموزشگاهی توجه کند

تهران (پانا) - بازیکن تیم ملی رویایی تاریخ فوتبال ایران گفت انتظار ما از وزارت آموزش و پرورش این است که به فوتبال آموزشگاهی بیشتر از قبل بها بدهد،  وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه فدراسیون ورزش دانش‌آموزی پایگاه تربیت آینده‌سازان ورزش کشور است. 

کد مطلب: ۱۳۹۹۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
دین‌محمدی: فدراسیون ورزش دانش‌آموزی پایگاه تربیت آینده‌سازان ورزش کشور است

سیروس دین‌محمدی، ملی‌پوش شماره ۹ اسبق تیم ملی ایران، ۷ سال از بهترین دوران فوتبالی‌اش را در تیم‌های تراکتور و شهرداری تبریز بازی کرد و از تیم شهرداری تبریز به جام جهانی رسید.

سیروس دین‌محمدی در دیدار دوستانه تیم ملی ایران در مصافه با سه تیم باشگاهی فرانسه در جریان اردوی آماده‌سازی تیم ملی در این کشور درخشید؛ سیروس دین‌محمدی بخاطر شوت‌های سهمگین خود معروف بود.

عضو تیم نیم قرن فوتبال تبریز، سابقه بازی در تیم‌های تراکتورسازی، شهرداری تبریز، بانک تجارت تهران، استقلال تهران، پگاه گیلان و ماینتس آلمان را در کارنامه‌اش دارد. سیروس دین‌محمدی در جام ملت‌های آسیا 1996 امارات و به‌ویژه مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه در تیم رویایی تاریخ فوتبال ایران قرار داشت. دین‌محمدی سال‌ها در کارنامه فوتبالی خود با پیراهن آبی‌های تهرانی در مسابقات داخلی و بین‌المللی پا به توپ شد.

سیروس دین‌محمدی با به ثمر رساندن یکی از گل‌های استقلال در دو فینال جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۸، نام خود را در تاریخ باشگاه آبی‌های تهرانی به ثبت رساند.

سیروس، مربیگری تیم‌های نساجی مازندران، پگاه گیلان و استقلال تهران را در کنار بازی در تیم‌های شهرداری تبریز، تراکتور، ماینتس آلمان را در کارنامه فوتبال حرفه‌ای خود دارد.

به بهانه آغاز هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر و در آستانه جام ملت‌های آسیا، با یکی از بازیکنان ترکیب رویایی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - در آغاز گفت‌وگو با وجود گذشت سه هفته از رقابت‌های لیگ برتر بفرمایید چه ارزیابی از این سه ایستگاهی که قطار فوتبال کشور بر روی ریل لیگ برتر پشت سر گذاشته است، دارید؟

دین‌محمدی : لیگ برتر در همه دنیا، بخشی از عیار فوتبال یک کشور را نشان می‌دهد، زیرا خیلی از لژیونرها هم در ترکیب تیم ملی حضور دارند، تیم‌ها در لیگ بیست و سوم بیشتر رویکرد تهاجمی دارند و صدر جدول، رقابت تنگاتنگ است.

نکته مهم این است که در جذب بازیکن خارجی هنوز نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم، متأسفانه خیلی از بازیکنان خارجی در لیگ برتر، کیفیت یازی در تیم‌های گذشته خود را هم نشان نداده‌اند، باید این روند اصلاح شود.

عربستان رکورد جذب ستارگان فوتبال دنیا را در آسیا شکست/ این هزینه‌ها بیهوده نیست

پانا - شما در سال‌های 98 تا 99 مربی تیم نساجبی مازندران یکی از نمایندگان حال حاضر ایران در لیگ قهرمانان آسیا بودید، با توجه به قرعه‌کشی انجام شده لیگ قهرمانان آسیا و ریخت و پاش عربستانی‌ها با جذب ستاره‌های دنیا مانند نیمار و رونالدو، شرایط نمایندگان ایران را چطور ارزیابی می‌کنید، آیا این کار منجر به تضعیف تیم‌های ملی این کشورها خواهد شد؟

دین‌محمدی : عربستان، ژاپن، کره جنوبی و حتی امارات در ماراتون جذب بازیکنان درجه یک خارجی با هم رقابت می‌کنند، این فصل هم که عربستان در آسیا رکورد را شکست و نیمار و رونالدو را یه الهلال و النصر اضافه کرد.

عربستان با جذب ستارگان دنیا می‌خواهد فوتبال عربستان را در دنیا مطرح کند و در این راستا رکوردشکنی در قاره کهن کرده است، این هزینه‌ها بیهوده نیست و برای پیشرفت فوتبال عربستان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

با جذب این ستارگان و بالارفتن سطح رقابت‌های لیگ در عربستان، قطعا این کار در تقویت تیم ملی این کشور و سایر کشورهایی که بازیکنان خارجی با کیفیت جذب می‌‌کنند، نقش به‌سزایی دارد.

پرسپولیس و نساجی در گروه سخت‌تری نسبت به سپاهان قرار دارند

نمایندگان فوتبال ایران به‌خصوص پرسپولیس و نساجی در گروه سخت‌تری نسبت به سپاهان قرار گرفته‌اند، ولی در مجموع کار برای سه نماینده فوتبال کشور در لیگ قهرمانان آسیا سخت است.

ولی نمی‌توان از این تجربه به راحتی گذشت که تیم‌های ایرانی همیشه در مقابل تیم‌های بزرگ و پرمهره نمایش خوبی ارائه کرده‌اند و برای سه نماینده فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا آرزوی پیروزی و موفقیت دارم.

پیش‌بینی عملکرد ایران در جام ملت‌های آسیا سخت است

​​​​ پانا - با توجه به اینکه شما تجربه حضور در جام ملت‌های آسیا 1996 به میزبانی امارات و به ثمر رساندن دو گل تیم ملی در دیدار دوستانه با نانت فرانسه بیش از دو دهه گذشته قبل از جام جهانی 1998 را در کارنامه فوتبال حرفه‌ای خود دارید، تیم ایران در آستانه پیکارهای جام ملت‌های آسیا قرار دارد، وضعیت تیم ملی را با توقف در ایستگاه‌های برگزاری دیدار تدارکاتی با تیم‌هایی نظیر بلغارستان چطور ارزیابی می‌کنید؟

دین‌محمدی : همه تیم‌های آسیایی برای رسیدن به مرز آمادگی خوب با تیم‌های درجه یک دنیا دیدار تدارکاتی برگزار می‌کنند، زیرا بازی با تیم‌های مطرح جدای نتیجه، ضعف‌ها را آشکار می‌کند.

باید برای انجام دیدارهای تدارکاتی خوب هزینه کرد

ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، ما هم باید برای دیدارهای تدارکاتی برنامه‌ریزی و هزینه کنیم، ولی در مجموع تیم ملی ایران هم راه سختی در جام ملت‌های آسیا در پیش دارد، برای ملی‌پوشان کشورمان آرزوی موفقیت دارم.

بنده تجربه بازی در جام ملت‌های آسیا و حضور در آن افتخارآفرینی‌های بزرگ را دارم، سطح این رقابت‌ها بسیار بالاست و پیش‌بینی در فوتبال کار اشتباهی است.

مسابقات آموزشگاهی در رشته فوتبال باید تقویت شود

پانا - شاهد برگزاری المپیاد استعدادهای برتر در سیستم آموزشی کشور هستیم، چه عقبه‌ای در ذهن شما به عنوان ملی پوش سابق تیم ملی از جایگاه این مسابقات در تقویت زیربنای ورزش کشور ترشیم می‌شود؟

دین‌محمدی : مسابقات آموزشگاهی در رشته فوتبال نیز باید تقویت شود، همان‌‌طور که به رشته‌های توپ و تور و انفرادی توجه می‌شود، نگاه ویژه‌ای به فوتبال پایه آموزشگاهی باید داشت.

اکثر فوتبالیست‌های مطرح و صاحب نام در کشور، ورود به مسیر حرفه‌ای فوتبال را از آموزشگاه‌ها استارت زدند و به عنوان چهره در فوتبال ملی و دنیا مطرح شدند.

مربیان پایه در باشگاه‌ها و به‌خصوص تیم‌های ملی پایه در رشته‌های مختلف به راحتی از کنار مسابقات آموزشگاه‌ها عبور نکنند، زیرا این رقابت‌ها بستر ظهور نخبگان ورزش کشور است.

آموزش و پرورش جدی‌تر به فوتبال آموزشگاهی بپردازد

پانا - چه نگاهی به آموزش و پرورش در ترسیم آینده‌ای روشن برای ورزش کشور دارید؟

دین‌محمدی : انتظار ما از وزارت آموزش و پرورش این است که به فوتبال آموزشگاهی بیشتر از قبل بها بدهد، وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه فدراسیون ورزش دانش‌آموزی پایگاه تربیت آینده‌سازان ورزش کشور است.

آموزش و پرورش جدی‌تر به فوتبال آموزشگاهی بپردازد. وزارت ورزش و جوانان هم باید تعاملات ویژه‌ای با وزارت آموزش و پرورش داشته باشد و امکانات خوبی را در افزایش کیفیت مسابقات آموزشگاهی در اختیار سیستم آموزشی کشور قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار