معاون فناوری های نوین بانک مرکزی:

برنامه بانک مرکزی تنظیم‌گری و نظارت در بخش فناوری اطلاعات

رصد دقیق تراکنش‌های رمز ارزی در حال بررسی است

تهران(پانا)-معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد بهره‌گیری گسترده از ظرفیت‌های حوزه بانکداری الکترونیک در ارائه خدمات در شبکه بانکی است.

کد مطلب: ۱۳۹۸۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه بانک مرکزی تنظیم‌گری و نظارت در بخش فناوری اطلاعات

به گزارش بانک مرکزی؛ مهران محرمیان در همایش ملی تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری داده‌های باز را یکی از مهم‌ترین حوزه‌های بانکداری دیجیتال معرفی کرد و گفت: رویکرد بانک مرکزی در این حوزه رویکرد توسعه‌ای ست و کارشناسان بر روی مباحث حقوقی و امنیتی توسعه داده‌های باز در صنعت بانکداری در حال بحث و بررسی هستند.

وی بانکداری باز را دیگر حوزه‌ای دانست که بانک مرکزی قصد ورود در سیاست‌گذاری آن را دارد و اظهار داشت: سیاست گذاری در این حوزه با تمرکز بر ریسک‌ها به گونه‌ای انجام خواهد شد که کمترین ریسک را متوجه بازار و مشتریان کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۳ مقررات فعالیت در این حوزه به صورت نظام مند تدوین در اختیار فعالان گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پرداخت وضعیت بسیار مطلوبی داریم و از کشورهای پیشرو در این حوزه هستیم، اظهار داشت: در حوزه نظام‌های پرداخت رویکرد بانک مرکزی ارائه و معرفی خدمات نوآورانه به شبکه بانکی و مشتریان است.

محرمیان لندتک‌ها (لندتک نوآوری فناورانه در زمینه وام‌دهی است) را دیگر حوزه نظارتی بانک مرکزی در بخش فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: این حوزه نیازمند تنظیم‌گری است و بانک مرکزی در تعامل با فعالان و سازمان‌های مرتبط با آن به این حوزه ورود خواهد کرد و تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری در حوزه لندتک‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی به شمار می‌رود و هدف ما بهره‌گیری گسترده از ظرفیت‌های این حوزه در ارائه خدمات در شبکه بانکی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اعتبارسنجی افزود: در سال‌های اخیر اعتبارسنجی یکی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی بوده است و با توجه به اشکالات موجود در مدل اعتبارسنجی که بیش از ۶۰ درصد جمعیت را در بر نمی‌گرفت به سمت طراحی مدل جدیدی از اعتبارسنجی حرکت کردیم و با تغییرات ایجاد شده سطح پوشش افراد در این مدل به بیش از ۸۷ درصد افزایش یافته است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده هدف ما این است که سطح پوشش این مدل اعتبارسنجی را به ۱۰۰ درصد رسانده و هر ایرانی دارای یک نمره اعتبارسنجی در شبکه بانکی باشد.

محرمیان ساماندهی بازار رمز ارزها را از دیگر دغدغه‌های بانک مرکزی خواند و گفت: با توجه به مقررات‌گذاری انجام شده، در حوزه استخراج رمز ارزها هیچ مشکلی وجود ندارد و استخراج رمز ارز به بحث ارزآوری در کشور کمک می‌کند.

معاون فناوری‌های نوین افزود: در بحث مبادله از طریق رصد دقیق تراکنش‌های رمز ارزی در حال بررسی برای شفاف سازی و مقررات‌گذاری در این حوزه هستیم‌.

محرمیان خاطر نشان کرد: همچنین در حوزه پرداخت مانند بسیاری از کشورهای دنیا پرداخت از طریق رمز ارزها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار