گفت و گوی پانا با رتبه چهار کنکور علوم انسانی ۱۴۰۲: 

مهم‌ترین عامل موفقیتم توکل به خدا، همراهی والدین و روحیه جنگنده ام بود

اهواز (پانا) - رتبه چهار کنکور سراسری علوم انسانی، مهم‌ترین عوامل موفقیت خود را توکل به خدا و کمک پروردگار متعال، همراهی پدر و مادر و تلاش و اراده زیاد و روحیه جنگنده خود دانست و به همسن و سالان خود برای موفقیت در کنکور توصیه کرد که با توکل به خدا، تلاش و پشتکار خود را به کار گیرند و در این مسیر امید خود را از دست ندهند.

کد مطلب: ۱۳۹۶۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین عامل موفقیتم توکل به خدا، همراهی والدین و روحیه جنگنده ام بود

علی اکبر افتخاری، دانش آموز مدرسه تیزهوشان طلایه داران ناحیه ۱ اهواز و رتبه چهار کنکور سراسری ۱۴۰۲ در گروه علوم انسانی در گفت و گو با پانا در مورد فعالیت های درسی و میزان مطالعه خود اظهار کرد: «به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ ساعت مطالعه روزانه داشتم. این میزان را از حدود ۶ ساعت در ابتدای سال آغاز کردم و تا پایان سال و ماه های منتهی به کنکور به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز رساندم. البته معتقدم در کنار ساعت مطالعه که متغیری کمی است کیفیت و نحوه مطالعه و همچنین شیوه برنامه ریزی سبب موفقیت دانش آموزان خواهد شد، چرا که کمیت با توجه به ویژگی های شخصیتی افراد، استعداد ها، چگونگی یادگیری و مطالعه فردی امری متغیر و غیرثابت است.»

رتبه ۴ کنکور انسانی ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه هر داوطلب کنکور نیاز به اوقات فراغت و تفریح در کنار مطالعه دروس دارد، افزود: «در کنار مطالعه درسی اوقات فراغت را به امور مورد علاقه خود می پرداختم که می‌توان ادبیات، نقاشی و طراحی، گردش، ورزش، مطالعه کتب غیردرسی و ... را برشمرد. به دلیل علاقه بسیار زیاد به شعر و ادب فارسی زمانی را که فارغ از درس می یافتم به حفظ شعر، مطالعه ادبی خارج از کتاب درسی، تاریخ ادبیات ایران و جهان و اصول نویسندگی می پرداختم که در بازیابی توان و روحیه بخشی به من بسیار موثر بود. امر دیگری که از همان ایام کودکی بدان علاقه داشتم نقاشی و طراحی بود و در این حیطه فعالیت می‌کردم. در مواقع خستگی، بسیار از منظر الهام بخشی موثر بود. گاهی نیز برای بازیابی توان و آزادسازی ذهنم بیرون از خانه می رفتم و ساعاتی را به دیدار با دوستان یا گردش با خانواده می گذراندم. ورزش و نرمش صحبگاهی، مطالعه کتب فلسفی، جامعه شناسی و روان شناسی، مطالعه آزاد در زمینه علوم سیاسی و اجتماعی، تماشای فیلم و سریال و گاهی نیز به گوش دادن موسیقی مشغول می شدم.»

وی در مورد سختی های این راه و تحمل آنها بیان کرد: «بارها پیش می آمد که احساس خستگی کنم اما تمام مدت سعی کردم روحیه ام را حفظ کنم و هرگز امیدم را از دست ندهم، احساس خستگی، بریدن و حتی بروز هیجانات به صورت گریه و خشم امری طبیعی است و برای هر کسی پیش می آید، آنچه مهم است از دست ندادن امید و تلاش با وجود تمام سختی ها و حواشی است. باید به راه خویش در مسیر دستیابی به اهدافتان پیش روید چرا که اگر چیزی را بخواهید و تلاش کنید به آن دست خواهید یافت.»

رمز موفقیت خود را امید فراوان، تلاش زیاد و روحیه خستگی ناپذیر می دانم

افتخاری با برشمردن عوامل موفقیت خود در دوران مطالعه برای آزمون سراسری مهم ترین عامل را توکل به خدا دانست و گفت: «مهم ترین عوامل موفقیت خود را توکل به خدا و کمک پروردگار متعال، همراهی پدر و مادر و از همه مهم تر و موثرتر تلاش و اراده زیاد و روحیه جنگنده خویش می دانم. امسال به من ثابت شد که اگر برای امری تمام توانم را بگذارم و تلاش خود را به کار بگیرم با وجود تمام موانع و سختی ها به موفقیت خواهم رسید. در دوران تحصیل بارها در مدرسه نمرات بالا کسب می کردم و از سوی معلمان و مسئولان آموزشی تشویق می‌شدم و همین امر انگیزه ای برای من بود تا به پله های بالاتر فکر کنم، البته بارها هم پیش آمد نتیجه آزمون ها مورد انتظارم نشود و شکست بخورم اما رمز موفقیت خود را امید فراوان، تلاش زیاد و روحیه خستگی ناپذیر می دانم.»

رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ به اهمیت ارتباط با خدا در دوران پر اظطراب کنکور اشاره داشت و بیان کرد: «معمولا با خداوند راز و نیاز می کردم و از او می خواستم آنچه به صلاحم است متناسب با تلاشم مرا بهره مند کند. گفتگو با خداوند بسیار در روحیه داوطلبان تاثیر دارد و سبب حس دلگرمی می‌شود.»

افتخاری براساس تجربه های خود به هم سن و سالانش توصیه کرد: «هرگز درگیر حواشی سال کنکور نشوند و سختی ها آنها را از مقاصدشان باز ندارد، در سال کنکور سختی ها و فشارهای زیادی را متحمل خواهند شد، ممکن است ناامید و دلسرد شوند و احساس تنهایی و فشار کنند، اما باید با توکل به خدا، تلاش و پشتکار خویش را به کار گیرند و به یاد داشته باشند سختی ها و موانع باعث قوی تر شدن آنها خواهد شد و خدا به اندازه ظرفیت هر انسانی به او سختی می دهد، اگر در این مسیر قرار گرفته اند، حتما توانش را دارند و نباید امید خود را از دست بدهند. هرچه پیش آمد تلاش خود را از دست ندهند و نتیجه را به خدا واگذار کنند.»

هنوز هم هستند کسانی که از اهمیت رشته علوم انسانی برای پیشرفت کشور غافل باشند

رتبه تک رقمی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در پاسخ به این سوال که برای ارتقای علوم انسانی کشورمان چه فعالیتی خواهد کرد، گفت: «در هر رشته ای که تحصیل کنم سعی من آن خواهد بود که باز هم تمام توانم را بگذارم و سرآمد آن رشته شوم. اگر در آینده بتوانم کاری در راستای علوم انسانی انجام دهم علاقه دارم قوانین را به شکلی تغییر دهم تا تسهیلاتی فراهم شود که زمینه پیشرفت کشور را مهیا کند.»

وی همچنین توجه به علوم انسانی برای پیشرفت کشور را لازم دانست و اظهار کرد: «امیدوارم در آینده نه چندان دور اوضاع علوم انسانی در کشور مناسب تر شود، هنوز هم کسانی هستند که به علت شرایط عمومی رشته انسانی آن را را دست بالا نگیرند و از اهمیت این رشته برای پیشرفت کشور غافل باشند. درخواستم این است که مدیران و مسئولان و آنان که دستشان می رسد شرایط بهبود علوم انسانی را چه از نظر شغلی و تحصیلی و چه از نظر امور اداری و اجرایی در کشور فراهم کنند و به علاقه مندان کمک کنند در مسیر تمایلشان به یک رشته تحصیلی بخاطر عواملی چون نبود آینده شغلی یا کمبود امکانات از موفقیت باز نمانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار