ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی افراد، کمبود عزت نفس است

کرج (پانا) - کمبود عزت نفس را می‌توان ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی دانست که می‌توان برای تقویت آن به جای مقایسه کردن خود با دیگران خود را با خود مقایسه کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۶۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی افراد، کمبود عزت نفس است

عزت نفس همان حس ارزشمند درونی است که باعث داشتن زندگی بهتر می شود. این حس می‌تواند باور توانمند بودن و انگیزه داشتن در درون انسان را بیدار نگه دارد تا با دید مثبتی به زندگی نگاه کنند و برای تحقق اهدافشان در تلاش باشند.

کسانی که از عزت نفس پایینی برخوردارند خودشان را دوست ندارند و احساس می‌کنند هر کاری که انجام می‌دهند به اندازه کافی خوب نیست. آنها دنیا را جای امنی نمی‌دانند و حفظ کردن روابط با دیگران برایشان کاری دشوار است. به نقاط ضعف خود بسیار توجه می‌کنند و نگاه بدبینانه و منفی به زندگی دارند و همواره احساس اضطراب و ترس و افسردگی می‌کنند، این افراد بر این باورند که دیگران از آنها بهتر هستند و مشکل در پذیرش انتقاد درست و سازنده دارند، همچنین آنها در بیان نیازهای خود احساس شرم و خجالت، افسردگی و استرس و اضطراب دارند.

یکی از راه های افزایش عزت نفس این است که با دیگران رقابت نکنید سعی کنید با خودتان رقابت کنید .کسانی که عزت نفس پایینی دارند، معمولا تمایلی به پذیرش مسئولیت ندارند؛ چراکه از شکست می‌ترسند. به همین دلیل، یکی دیگر از راه‌های ارتقا عزت نفس، تمرین مسئولیت‌پذیری و انجام کارهای متفاوت می باشد .داشتن تصور بد از خود، باعث ایجاد افکار منفی در ذهن ها می شود و همین عامل بر رفتار و احساسات نیز تاثیر بد خواهد داشت. دائمی شدن احساسات منفی، باعث یادآوری خاطرات ناخوشایند و بدبین شدن انسان ها به زندگی می‌شود. به همین دلیل، یکی از راهکار های بهبود عزت نفس، دوری کردن از احساسات منفی است . باید نقص‌های خود را بپذیریم و خودمان را همان‌گونه که هستیم دوست بداریم .استفاده مدام از شبکه‌های اجتماعی، انسان را به سمت مقایسه خود با دیگران سوق می‌دهد و مقایسه شدن، عزت نفس را نابود می‌کند. به همین دلیل تا حدامکان از فضای مجازی دور شدن به تقویت عزت نفس کمک میکند .ورزش کردن ما را در وضعیت بهتری از نظر عاطفی، احساسی و جسمی قرار می‌دهد. همچنین در کنترل و مدیریت سلامتی نیز نقش موثری دارد. به همین دلیل ورزشکاران حرفه‌ای، عزت نفس بالاتری نسبت به عموم مردم دارند.افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند در نقطه مقابل افراد دارای عزت نفس بالا قرار دارند.

دانش آموز خبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار