رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تشریح کرد؛

جزئیات تحول مهم در نظام ارزشیابی‌ دانش‌آموزان

تهران (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت امسال شیوه ارزشیابی امتحانات نهایی به‌صورت کلی متفاوت شد، چرا که سابقه تحصیلی تاثیر قطعی پیدا کرد و امتحانات نهایی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۳۹۵۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات تحول مهم در نظام ارزشیابی‌ دانش‌آموزان

محسن زارعی، پیش‌ از ظهر امروز ۲۴ مرداد ۱۴۰۲، در نشست خبری خود که در محل مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش برگزار شد با بیان اینکه ارزشیابی پایان کار نیست، بلکه نقطه شروع است‌ برای تغییر، مبتنی بر بازخورد محصول و خروجی نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: بر‌اساس تحلیل‌ها باید بازنگری عمیق وجود داشته باشد و نقاط ضعف و قوت مشخص شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی صحیحی برای سال تحصیلی جدید انجام دهیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی صحیح زمانی محقق می‌شود که معیاری به‌نام آزمون که کنترل شده، سراسری و ملی است وجود داشته باشد. خوشبختانه امتحانات نهایی این ویژگی‌ را دارند و می‌توان براساس نتایج آن‌ها ارزیابی خوبی را نسبت به خروجی نظام آموزش و پرورش کشور داشت.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با بیان اینکه جامعه به نتیجه آزمون‌هایی مانند امتحانات نهایی حساس است، عنوان کرد: این حساسیت به‌جاست و امری طبیعی است.

زارعی با اشاره به اینکه در امتحانات نهایی نباید همواره تاکید بر نمره باشد، بیان کرد: امتحانات نهایی‌ به‌جز نمره ابعاد مختلف دیگری نیز دارد که می‌توان آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا به راهکاری مطلوب رسید و براساس آن راهکار، سال تحصیلی جدید را شروع کرد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیز تحلیل آزمون نهایی وجود داشته است، گفت: متاسفانه این تحلیل‌ها خیلی قابل اتکا نبود و نمی‌توانستیم نتایج آزمون را مبنا قرار دهیم زیرا دانش‌آموزان توسط نظام دیگری مورد ارزشیابی قرار می‌گرفتند و خروجی متقنی نداشتند.

وی ادامه داد: در نظام ارزشیابی گذشته مبنای عمل، توجه و تمرکز روی آزمون نهایی نبود، بلکه مبنای عمل، کنکور بود. دانش‌آموزان به سراغ آزمون‌های تستی و کلاس کنکور می‌رفتند تا آمادگی برای ورود به دانشگاه داشته باشند؛ در نتیجه کتاب درسی ملاک عمل قرار نمی‌گرفت اما امسال شیوه ارزشیابی به صورت کلی متفاوت شد، چرا که سابقه تحصیلی تاثیر قطعی پیدا کرد و به این هدف نزدیک شدیم که امتحانات نهایی نیز مورد توجه قرار گیرد.

زارعی در بخشی‌دیگر از سخنان خود با بیان اینکه در گذشته راهنمای تصحیح مستقیم برای حوزه‌های تصحیح ارسال می‌شد، عنوان کرد: اما امسال ابتدا برای دبیرخانه راهبری کشوری ارسال شد و نظر دبیرخانه‌های آموزشی گرفته می‌شد و در نهایت نظر اصلاحی اعمال شده و راهنمای تصحیح قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: در طراحی سؤالات تلاش شد که صرفا از کتاب درسی طراحی داشته باشیم و مبتنی بر اهداف درسی باشد.

زارعی با اشاره به استانداردسازی آزمون نهایی، گفت: امنیت در طراحی از جمله روند کار بود که طراحی سؤالات در قرنطینه کامل انجام شد و همچنین طراحی سؤال با استفاده از بانک آزمون صورت گرفت؛ ارسال سؤالات نیز به صورت رمزگذاری شده و الکترونیک به صورت امن با دقت، صحت و در زمان مشخص به حوزه امتحانی ارسال می‌شد.

وی اضافه کرد: شیوه مناسب و یکسان برگزاری آزمون از دیگر اقدامات است که امتحانات رأس ساعت مشخص در حوزه‌های امتحانی برگزار شد و امکانات و تجهیزات مناسب مانند دوربین مدار بسته و راکت موبایل یاب در حوزه‌های امتحانی پیش‌بینی شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: این مرکز قریب به ۱۸ سال سابقه تحصیلی تولید کرده است و ۷۰ عنوان درس یکتا در عناوین ۱۰۴ درس از ۴ دیپلم و ۳ نظام آموزشی، ۱۰۰ هزار نمره یکتا برای ۱۱ هزار نفر تولید شده است.

وی به تعداد افراد شرکت‌کننده در امتحانات نهایی اشاره کرد و ادامه داد: ۵۹۵ هزار و ۶۲۴ دانش‌آموز و ۳۱۸ هزار و ۴۸۱ بزرگسال و در مجموع ۹۱۴ هزار و ۴۶۵ نفر در امتحان نهایی شرکت کردند که ۵۸ درصد دختران و ۴۸ درصد پسران بودند‌.

زارعی افزود: امتحانات در ۵۰۵۰ حوزه اجرا و ۳۹۱ حوزه تصحیح برگزار شد و بالغ بر ۲۹ میلیون برگه توسط ۴۸ هزار مصحح تصحیح شده است.

وی اضافه کرد: بین ۶۵ درصد نمرات هیچ مغایرتی نبود. ۲۰ درصد مغایرت یک تا دو نمره، ۹ درصد دو تا ۳ نمره، ۵ درصد ۳ تا ۵ نمره، و یک درصد بیشتر از ۵ نمره مغایرت بوده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: همه سؤالات مورد تأیید دبیرخانه‌های آموزشی بود. برای ۷۶ درصد سؤالات هیچ موردی نداشت و ۲۴ درصد نظر تکمیلی دادند و تنها یک مورد از درس ریاضیات گسسته مورد تأیید نبود که آن سؤال حذف شد و نمره بین مابقی سؤالات تقسیم شد.

وی به وضعیت رسیدگی به اعتراضات اشاره کرد و افزود: بلافاصله اعتراض که داده می‌شد، تصحیح آغاز می‌شد؛ ۱۵ درصد شرکت‌کنندگان اعتراض داشتند که ۵۴ درصد پسرها و ۴۶ درصد دختران بودند.

زارعی با بیان اینکه بین مصصحان اول و دوم، ۹۴ درصد همبستگی آماری وجود دارد، اضافه کرد: در نهایت ۴۹ درصد اعتراضات به نمره افزایشی، ۲۶ درصد بدون تغییر و ۲۵ درصد کاهشی بوده است. همچنین در بیش از دو نمره، مصحح پنجم نظر می‌داد و دقت شد تضییع حقی صورت نگیرد.

وی درباره تحلیل آزمون گفت: ۴ دسته تحلیل را داشتیم که شامل از نظر روایی، میزان مشکل بودن سؤالات، پایش کیفیت نظام آموزشی، تحلیل میزان تحقق اهداف و بررسی ساختارهای دانشی فراگیران و بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه این جمله که آزمون امسال سخت بود حرف عامیانه است، گفت: سختی را با ضریب دشواری می‌سنجند، مثلا تقریبا در درس هندسه که ۱۸ سوال داشته است، ۵ سؤال ضریب دشواری پایینی دارند. یک سؤال پیچیده بوده است که دانش‌آموزان را به خطا انداخته است.

وی با بیان اینکه مجموع نمرات امتحان نظری نشان می‌دهد که توزیع نرمال است، افزود: استان‌های مرکزی و شمال شرق کشور وضعیت بهتری دارند و استان‌های شمال غرب، جنوب و جنوب شرق وضعیت نگران کننده است.

زارعی اضافه کرد: امسال فقط یک نفر معدل ۲۰ داشت که دانش‌آموز پسر بود که در رشته علوم تجربی در مدرسه نمونه دولتی تهران درس می‌خواند. همچنین میانگین نمرات رشته‌های نظری سال گذشته ۱۱.۶۲ بود و امسال ۱۰.۰۲ است.

وی درباره نمره تراز نیز گفت: نمره تراز برای هر درس در هر سال تولید شده است. بعضی از افراد شرکت کننده نمره خام را در نظر می‌گیرند در حالی که درس مدنظر است و هر درس ضریبی گرفته است. تراز منفی هم با توجه به جامعه آماری ایجاد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار