مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

ضرورت مشارکت بخش‌های دولتی و غیردولتی برای تحقق ماموریت‌های تعلیم و تربیت

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دوره کودکی، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دوره‌های تربیتی در نظام آموزش و پرورش است، تحقق ماموریت‌های مهم حوزه تعلیم و تربیت کودک را مستلزم مشارکت و همکاری تمامی بخش‌های دولتی و غیردولتی دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۴۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت مشارکت بخش‌های دولتی و غیردولتی برای تحقق ماموریت‌های تعلیم و تربیت

شورای برنامه ریزی و نظارت تعلیم و تربیت در راستای بررسی چالش ها و معضلات موجود در حوزه تعلیم و تربیت کودک و تقویت و گسترش فعالیت های تعلیم و تربیت، با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مسعود تهرانی؛ معاون راهبری و نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی شهر تهران، سایر مدیران سازمان تعلیم و تربیت کودک و برخی از مدیران مناطق شهر تهران برگزار شد.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه دوران کودکی، زیرساخت دوران بعدی زندگی هر فردی است، اظهار کرد: دوره کودکی، یکی از مهم ترین و اساسی‌ترین دوره‌های تربیتی در نظام آموزش و پرورش است به گونه که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، آینده کودک در گرو شرایط امروز آموزش و پرورش است. اگر ما خواهان آینده‌ای درخور و شایسته بیانیه گام دوم انقلاب هستیم، بایستی امروز را دریابیم. همچنین اگر به دنبال تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستیم، حتما دوره کودکی باید به عنوان دوره‌ای بنیادین مورد توجه قرار گیرد.

تعامل مستقیم، هماهنگ و دو سویه آموزش و پرورش با سازمان تعلیم و تربیت، امری ضروری است

وی در خصوص تعامل سازنده با سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: ما از تحقق این آرزوی چندین و چند ساله مبنی بر سامان دادن به امور تعلیم و تربیت کودک، استقبال کردیم؛ چرا که معتقدیم تحول بنیادین در آموزش و پرورش از بنیادی‌ترین دوره یعنی پیش از دبستان آغاز می شود و تعامل مستقیم، هماهنگ و دوسویه آموزش و پرورش با سازمان تعلیم و تربیت، امری ضروری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه رابطه بین مربی و کودک بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش، ارائه خدمات به کودکان و خانواده های این کودکان است که محصولات فرهنگی و تربیتی مناسب نیز بایستی ضمن نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک منتشر و محصولات قابل توصیه به خانواده ها و کودکستان ها نیز در قالب بسته های محتوایی معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت کودکستان‌های بدون مجوز تاسیس از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک‌، ممنوع است، تصریح کرد: با همکاری سازمان ملی تعلیم و تربیت، بیشتر کودکستان‌های دارای مجوز استان، تطبیق مجوزشان صورت گرفته که پس از تطبیق، مجوز فعالیت و راه‌اندازی اجرایی خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اشاره بر اینکه وظیفه تعلیم و تربیت کودک فقط یک کار و مسؤولیت اداری نیست، گفت: از آنجا که سودمندترین سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت، مرتبط با دوره کودکی است، تحقق ماموریت‌های مهم حوزه تعلیم و تربیت کودک، مستلزم مشارکت و همکاری تمامی بخش‌های دولتی و غیردولتی است. امیدوارم با تحقق این ماموریت ها، جهشی بلند در عرصه تعلیم و تربیت کودک رقم بخورد که در این صورت قطعا نتیجه و بهره آن به نظام آموزش رسمی و عمومی و در امتداد آن به کشور خواهد رسید.

رویکرد، اهداف و استاندارد محتوا از عناصر مهم در برنامه‌ پیش از دبستان است

در ادامه مسعود تهرانی؛ معاون راهبری و نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در خصوص رویکردهای حوزه‌ پیش‌دبستانی اظهار کرد: با توجه به مأموریت «برنامه‌ تربیت و یادگیری» که بر عهده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش نهاده شده است؛ به عبارتی درست‌ تر دوره‌ پیش از دبستان است‌ و برنامه‌های این دوره براساس بررسی اسناد بالادستی، قوانین، منابع علمی و برگزاری نشست‌های کارشناسان و تشکیل شورای تخصصی تهیه شده است.

وی در خصوص عناصر برنامه‌ پیش از دبستان، اظهار کرد: رویکرد، اهداف و استاندارد محتوا از عناصر مهم در برنامه‌ پیش از دبستان است و در ادامه مفاهیم، مهارت‌ها و ارزش‌ها برای هر هدف ذیل ایده‌ کلیدی مشخص شده‌اند که انتظار داریم عملکرد کودکان پس از پایان این دوره، زمینه‌های آشنایی با مفاهیم و ارزش‌های پیش‌بینی شده و کسب مهارت‌های مشخص شده نیز محقق شود. قسمت مهم دیگر، برنامه‌ راهبرد تربیت است که در آن قسمت ویژگی راهبردها را تنظیم کرده‌ایم.

وی ضمن اشاره به ضرورت های مهم دوره پیش از دبستان، افزود: دوره پیش از دبستان، جزئی از حوزه دبستان نیست، بلکه خود یک دوره تربیتی مستقل است و خدمت به کودکان قبل از ورود به دبستان جدا از ماموریت و رسالت این سازمان، یک وظیفه شرعی محسوب می‎ شود.

پایه و اساس نظام تعلیم و تربیت کشور در گرو تربیت درست کودکان است

معاون راهبری و نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تاکید بر اینکه سیاست و هدف این سازمان، ارتقای کیفی دوره کودکی به‌صورت تخصصی، با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های حرفه‌ای است؛ اظهار کرد: نیروی انسانی، گلوگاهی است که به خوبی باید مراقبت شود؛ بنابراین راهبری، نظارت، توسعه و ارتقا در این حوزه بایستی به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد. امیدواریم به زودی نتایج ملموس تری برای کودکان، والدین، مربیان و مدیران داشته باشیم؛ چرا که اگر تعلیم و تربیت کودک جدی گرفته شود؛ پایه و اساس نظام تعلیم و تربیت کشور به درستی شکل می گیرد.

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار