پانا بررسی کرد؛

کاربردهای هوش مصنوعی در نظام آموزشی

تهران (پانا) - هدف اصلی هوش مصنوعی بهینه‌سازی فرآیندهای معمول، بهبود سرعت و کارآیی آنها است، به شرطی که به‌درستی پیاده‌سازی و با دیتاهای مناسب پشتیبانی شده باشد. در همین راستا هوش مصنوعی در شناسایی خلا‌های یادگیری در نظام آموزشی کمک خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۴۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
کاربردهای هوش مصنوعی در نظام آموزشی

با کمک هوش مصنوعی مبتنی بر آنلاین، دانش‌آموزان و به‌طورکلی دانش‌پذیران همواره به یادگیری دسترسی دارند. در این شرایط این افراد بدون اینکه روز خود را در مکان خاصی سپری کنند می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و هرزمانی به یادگیری بپردازند.

به روز کردن محتوای آموزشی با استفاده از هوش مصنوعی

ترس اصلی از معرفی هوش مصنوعی برای یک صنعت این است که جایگزین کارگران و نیروی انسانی یک صنعت شود و مردم شغل خود را با آن از دست بدهند؛ اما این نگرانی درست نیست. هوش مصنوعی قبل از اینکه جایگزین نیروی انسانی باشد تکمیل‌کننده آن‌ها برای بهره‌وری حداکثری است.

فردین شورج، پژوهشگر و کارآفرین آموزشی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «موردی از تولید محتوا که هوش مصنوعی می‌تواند کمک‌کننده باشد شامل به‌روزرسانی محتوای آموزشی است. محتوای آموزشی را می‌توان به‌طور منظم باهوش مصنوعی تولید و به‌روز کرد. این امر تضمین می‌کند که اطلاعات به‌روز و آن را برای منحنی‌های مختلف یادگیری سفارشی می‌کند.»

شورج با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف کلاس‌های ‌آموزشی است، عنوان کرد: «هوش مصنوعی می‌تواند کار معلم را در کلاس درس تکمیل کند تا برخی از نقاط ضعف کلاس درس را شناسایی کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی برخی دانش‌آموزان قادر به درک اطلاعات نیستند. با هشدار دادن به معلمان، آن‌ها می‌دانند که باید مطالب را دوباره آموزش دهند زیرا دانش‌آموزان هنوز آن را درک نکرده‌اند. این باعث می‌شود معلمان پاسخگوتر باشند و آن‌ها را به بهترین شیوه‌های تدریس پایبند کنند.»

مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در آموزش چیست؟

هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای دانش‌آموزانی که نیاز به یادگیری در سطوح مختلف دارند و می‌خواهند موضوعی را بیاموزند که در مدرسه تدریس نمی‌شود یا بیمار هستند و در مدارس غایب هستند، ایجاد می‌کند. درواقع هوش مصنوعی می‌تواند محدودیت‌های آموزشی را رفع کند و این‌یکی از شگفتی‌های هوش مصنوعی در آموزش به‌حساب می‌آید.

این کارآفرین آموزشی یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی را در شخصی‌سازی نرم‌افزار آموزشی برای هر فرد عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر نرم‌افزارها، بازی‌ها و برنامه‌های یادگیری ​​برای دانش‌آموزان به‌صورت یکسان وجود دارد. کاربرد هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی نرم‌افزار آموزشی برای هر دانش‌آموز شاید مهم‌ترین و برجسته‌ترین کاربردها در آموزش باشد زیرا یادگیری راحت‌تر و روان‌تر با این امر امکان‌پذیر خواهد بود.»

وی افزود: «این کاربرد هوش مصنوعی در حوزه آموزش باعث ایجاد آموزش سفارشی هم می‌شود. معلمان فقط در مواقعی که دانش‌آموزان به آن‌ها نیاز داشته باشند خدمات آموزشی ارائه می‌دهند و با این کار بسیاری از هزینه‌های زمان کاهش می‌یابد و دیگر دانش‌آموزان یا معلمان مجبور نیستند ساعت‌های زیای را صرف موضوعاتی کنند که در آن به آموزش نیاز ندارند.»

شورج اظهار کرد: «یادگیری دیجیتال با گزینه‌های سفارشی‌سازی، کتاب‌های درسی دیجیتال، راهنمای مطالعه، درس‌های کوچک و موارد دیگر را می‌توان با کمک هوش مصنوعی تولید کرد. به همین صورت کلاس‌های آموزشی می‌توانند از طریق ابزارهای هوش مصنوعی در سطح جهانی در دسترس همه دانش‌آموزان قرار گیرند، حتی آن‌هایی که دارای اختلال شنوایی یا بینایی هستند یا به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند. به‌طور مثال با یک پلاگین پاورپوینت مانند Presentation Translator، دانش‌آموزان زیرنویس‌های هم‌زمان را برای هر چیزی که معلم تدریس می‌کند، در دسترس خواهند داشت.»

شورج با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی استفاده همه‌جانبه آن در ابعاد مختلف آموزشی است، گفت: «آموزش، پایه و اساس زندگی نسل‌‏های آینده بشر را بنا می‏‌کند. بنابراین منطقی است از هوشمندانه‌‏ترین و پیشرفته‏‌ترین فناوری‌‏ها برای این حوزه استفاده شود. گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، تغییرات شگرفی را ایجاد کرده است. پذیرش جهانی این فنّاوری در آموزش، نحوه آموزش و یادگیری را دگرگون کرده است. به‌عبارت‌دیگر، هوش مصنوعی، تغییرات مثبتی را در سیستم‌های آموزشی ایجاد کرده و توانسته فواید قابل‌توجهی از قبیل بهبود نحوه یادگیری و آموزش و افزایش جذابیت آن، تسهیل ارزیابی و برنامه‌‏ریزی تحصیلی و تدوین محتوای آموزشی را ایجاد کند. بنابراین به‌واسطه هوش مصنوعی، قابلیت‏‌های قابل‌توجهی در نحوه یادگیری محصلان و همچنین تدریس مدرسان به وجود آمده است.»

کاربردهای هوش مصنوعی در نمره‌دهی به دانش‌آموزان

انجام همه این کارها در کنار هم یک کار زمان‌بر و طاقت‌فرسا خواهد بود و درنهایت استاد یا معلم زمان زیادی را صرف کارهای غیر آموزشی می‌کنند و احتمالاً از کیفیت آموزش کاسته خواهد شد. هوش مصنوعی این وظایف را به‌صورت خودکار درآورده تا معلم و استاد زمان بیشتری برای انجام کار اصلی خود یعنی آموزش بدون آزار و اذیت کارهای اداری داشته باشند.

این کارآفرین آموزشی گفت: «یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در ساده‌سازی وظایف اداری نمره‌دهی، ارزیابی و پاسخ به دانش‌‌آموزان است که یک فعالیت زمان‌بر است و می‌تواند توسط معلم با استفاده از هوش مصنوعی بهینه شود. سپردن مجموعه‌ای از وظایف معمول به هوش مصنوعی به معلمان کمک می‌کند تا فضا را برای چیزهای مهم‌تری باز کنند.»

وی عنوان کرد: «تمرکز بر درجه‌بندی تکالیف، خودآموزی، ارتقای کیفیت دروس از جمله اثرات هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بفهمد دانش‌آموز چه می‌کند و چه چیزی نمی‌داند، و با در نظر گرفتن شکاف‌های دانش، یک برنامه مطالعه شخصی برای هر دانش‌آموز ایجاد می‌کند. این سیستم بر نیازهای هر دانش‌آموز تأکید می‌کند، موضوعات خاصی را که دانش‌آموزان در آن‌ها ضعیف هستند برجسته می‌کند و موضوعاتی را که تسلط ندارند تکرار می‌کند. به‌این‌ترتیب، هوش مصنوعی با توجه به نیازهای خاص دانش‌آموز، مطالعه می‌کند و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار