مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

باید به‌صورت ویژه روی توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش کار کرد

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه رکن اصلی هر سازمان بالنده به‌‌ویژه آموزش و پرورش، نیروی انسانی است عنوان کرد این موضوع یک اصل و واقعیت پذیرفته شده است؛ باید به‌صورت ویژه روی نیروی انسانی و توانمندسازی و توان‌افزایی آن سرمایه‌گذاری کرد، متمرکز شد و کار کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
باید به‌صورت ویژه روی توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش کار کرد

آیین افتتاحیه دوره‌های توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی در شهر تهران صبح امروز ۱۷ مرداد ‌۱۴۰۲، ‌در محل تالار فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و معلم اظهار کرد: مدارس غیردولتی بار سنگینی را از روی دوش مدارس دولتی برداشته‌اند، اما متاسفانه به موضوع توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی بی‌توجهی شده بود که امروز با اهتمام مقام عالی وزارت و تمامی همکاران ایشان بنا است کارهای بزرگی رخ دهد و این موضوع حل شود.

وی ادامه داد: امروز فاصله جوامع بشری، فاصله بین دانایی و نادانی است. هر کشوری که سطح دانایی بالایی دارد رشد یافته و توسعه یافته است. شاهد هستیم کشورهایی که در راه توسعه گام برداشته‌اند قبل از هر چیزی به آموزش و پرورش توجه داشته‌اند و سرمایه بیشتری را برای این حوزه هزینه کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه رکن اصلی هر سازمان بالنده به‌‌ویژه آموزش و پرورش، نیروی انسانی است عنوان کرد: این موضوع یک اصل و واقعیت پذیرفته شده است؛ باید به‌صورت ویژه روی نیروی انسانی و توانمندسازی و توان‌افزایی آن سرمایه‌گذاری کرد، متمرکز شد و کار کرد.

کریمیان با بیان اینکه دوره‌های توانمندسازی برای مدارس دولتی نیز برگزار خواهد شد، گفت: کلید ورود به مدرسه، مدیر مدرسه است در نتیجه به‌صورت ویژه باید روی وی سرمایه‌گذاری شود. براساس تجربه‌های موجود هر مدرسه موفق، مدیری قابل و خلاق داشته است و باید جایگاه مدیر را بالاتر از یک هماهنگ‌کننده دانست.

وی با تاکید بر اینکه باید دوره‌هایی در جهت افزایش توانایی رهبری و راهبری برگزار شود، تصریح کرد: مدیری که راهبر و رهبری موفق باشد مدرسه را در مسیر توسعه و رشد قرار خواهد داد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با یادآو‌رشدن این موضوع که برای مدیریت یک مدرسه به مهارت برنامه‌ریزی نیز باید توجه شود، خاطرنشان کرد: در دوره‌هایی که قرار است برای مدیران برگزار شود باید روی مهارت برنامه‌ریزی و مبحث توسعه ارتباطات کار شود، امروز دیگر در محیطی بسته حضور نداریم بلکه ارتباطات فراوانی با جامعه برقرار شده و با توجه به اینکه فناوری‌ها بخش زیادی از زندگی ما را درگیر خود کرده است، ارتباطات موثر موضوعی است که هر مدیری باید روی آن تسلط داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: البته نباید از موضوع مدیریت منابع غافل شد، یک مدیر مدرسه باید توانایی این را داشته باشد که از منابع مالی و انسانی بهره لازم را ببرد و بهترین استفاده را از آن‌ها کند.

در ادامه این مراسم احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش کیفیت آموزشی را محور اصلی نظام‌های تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: معلمان، عاملان اصلی کیفیت‌بخشی در آموزش و پرورش سراسر جهان هستند و مطالعات برجسته بین‌الملل، معلم را از اثرگذارترین عاملان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان معرفی می‌کند؛ بدیهی است که نظام‌های تحصیلی دارای عملکرد بهتر و قابل قبول، توجه زیادی به چگونگی انتخاب معلم و آموزش معلمان خود دارد که مسیر هوشمندانه‌ای را برای حفظ معلمان در حرفه خود و رشد آنان فراهم می‌سازد.

وی در ادامه موفقیت نظام‌های آموزشی را وابسته به نظام تربیت معلم کارآمد آن دانست و افزود: مسئله تربیت معلمان کارآمد در نظام تعلیم و تربیت کشور به جهات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از این جهات، وجه تمایز نظام تعلیم و تربیت کشور با سایر نظام‌ها در دنیا از لحاظ رویکردهای معرفتی، اخلاقی، ترییتی و پرورشی است و جهت دیگر آن، اهمیت فراوان سرمایه نیروی انسانی است که در سند گام دوم انقلاب، مهم‌ترین سرمایه کشور، سرمایه نیروی انسانی نام برده شده است.

محمودزاده در ادامه خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از نیروی انسانی تنها برای توسعه، شکل نمی‌گیرد؛ بلکه این سرمایه، عاملی برای جامعه‌سازی و تمدن‌سازی تعریف می‌شود؛ به همین دلیل لازم است تا راهبردهایی مانند جذب معلمان با‌کیفیت، کیفیت‌بخشی به اجرای برنامه‌های درسی تربیت معلم، ارتقای مستمر دانش تخصصی و دانش تربیتی معلمان، سازماندهی معلمان برای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان و نظارت و ارزشیابی مستمر از عملکرد معلمان با هدف رشد حرفه‌ای آنان، هم در مدارس دولتی و هم در مدارس غیردولتی، در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود، اظهار کرد: کلاس‌های درسی که امروز در حوزه‌های سطحی و ستادی آن حضور داریم، از اهمیت والایی در نظام تعلیم و تربیت کشور برخوردار است؛ زیرا آینده کشور در کلاس‌های درس امروز که در حال مهندسی و طراحی است، رقم می‌خورد و همین دانش‌آموزان کسانی هستند که برنامه‌ریزی آینده کشور توسط آنان شکل می‌گیرد.

محمودزاده با بیان اینکه نیازمند بودیم نسبت به این بی‌تفاوتی و رها‌شدگی برنامه‌ای را در آموزش و پرورش داشته باشیم که ناظر به همه ابعاد نیروی انسانی بحث منزلت، معیشت، مرجعیت و موضوع جذب و توانمندی باشد، گفت: ‌همه این‌ها را در برنامه خود قرار دادیم. در این آموزش ضمن خدمت معلمان که امروز افتتاحیه آن در سراسر کشور انجام می‌گیرد، روش‌های دقیق و سختگیرانه در حوزه جذب و کارآمدی و ارتقای توانمندی معلمان استفاده می‌شود.

وی افزود: در این راستا هم برای معلمان جدیدالورود و هم برای معلمان با سابقه فرآیند ۱۵ روزه سال‌های قبل را امسال به ۵ ماه رساندیم. پیش شرط دوم نیز آن است که رشته تخصصی معلم با دوره تحصیلی باید مرتبط باشد. در این راستا نیازسنجی اساسی هم به جهت مطالبات اسناد بالادستی از ما انجام گرفت. با همکاری دانشگاه فرهنگیان به تهیه بسته‌های ۶۰ ساعته رسیدیم که پس از آموزش دیدن معلمان، به آن‌ها کارت صلاحیت حرفه‌ای داده می‌شود؛ پس از آن اگر معلمی کارت صلاحیت حرفه‌ای نداشته باشد حق ورود به مدارس غیر دولتی را ندارد. علاقه‌مندیم بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت از این بسته‌ها را با همکاری حوزه‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار