معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
بیش از ۷۷۰۰ واحد آموزشی در سراسر کشور در حال ساخت است/ طرح «مدرسه تراز صنعت» و توانمندسازی حرفهای معلمان در دستور کار قرار گرفته است
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش نیازمند توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس است، گفت بر همین اساس، طرح «مدرسه تراز صنعت» و برنامههای توانمندسازی حرفهای معلمان در قالب شبکه ملی یادگیری معلمان در دستور کار قرار گرفته است.

سیدمصطفی آذرکیش در صد و نود و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان به اهمیت شوراهای آموزشوپرورش در تحقق اهداف سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: ماده یک قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به روشنی بر بهرهگیری از تمام ظرفیتها و منابع برای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی تاکید دارد و این شوراها نقش محوری در اجرای این ماموریت ایفا میکنند.
وی افزود: رئیسجمهور با تاکید بر سه اصل عدالت، مشارکت بینبخشی و تکنولوژی، نگاه جدیدی را به مدیریت آموزش در کشور وارد کرده است و استانداران سراسر کشور باید هماهنگکنندگان اصلی این روابط بینبخشی باشند تا شاهد تحولی واقعی در نظام تعلیم و تربیت باشیم.
آذرکیش تصریح کرد: در جدول شاخصهای کمی برنامه هفتم توسعه، ۲۱ شاخص برای ارتقای نظام آموزشی کشور تعیین شده که یکی از مهمترین آنها ارتقای اثربخشی آموزش در دوره دوم متوسطه است و در سالهای اخیر، تغییر کارکرد امتحانات نهایی و سنجش میزان دستیابی به اهداف کتابهای درسی از جمله اقداماتی بوده که در راستای همین شاخصها انجام شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امروز بیش از ۸۵ درصد از دانشآموزان کشور از مسیر کنکور وارد دانشگاهها نمیشوند و این نشان میدهد که ما باید کیفیت آموزش عمومی و مهارتی را تقویت کنیم تا همه دانشآموزان، صرفنظر از مسیر ورود به دانشگاه، از آموزش اثربخش برخوردار باشند.
وی افزود: آموزش باکیفیت تنها به یک عامل محدود نمیشود و مجموعهای از عوامل درونی و بیرونی از جمله توانمندی معلمان، امکانات مدارس، سرانه ورزشی، تراکم کلاسها و شیوه مدیریت آموزشی بر آن تاثیرگذار است؛ به همین دلیل برنامهریزی عملیاتی متناسب با شرایط هر منطقه ضروری است تا عدالت آموزشی واقعی در سراسر کشور محقق شود.
آذرکیش گفت: در حال حاضر بیش از ۷۷۰۰ واحد آموزشی در سراسر کشور با مشارکت خیرین و مردم در حال ساخت است و ۲۴۰۰ واحد از این مدارس آماده بهرهبرداری است. این اقدامات، نشانهای روشن از نقش موثر مردم و خیرین در تحقق عدالت آموزشی است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ارتقای کیفیت آموزش نیازمند توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس است و بر همین اساس، طرح «مدرسه تراز صنعت» و برنامههای توانمندسازی حرفهای معلمان در قالب شبکه ملی یادگیری معلمان در دستور کار قرار گرفته و استان اصفهان در هر دو بخش پیشگام است.
وی با بیان اینکه آموزش مهارتی و فنی یکی از محورهای مهم در مسیر تحول آموزش متوسطه است، گفت: اکنون بیش از ۶۵۰ مرکز فنیوحرفهای دولتی در سراسر کشور در اختیار هنرستانها قرار گرفته و تلاش میشود ارتباط میان آموزش و بازار کار تقویت شود تا دانشآموزان با مهارتهای واقعی وارد جامعه شوند.
آذرکیش نقش فعال صنعت، خیرین و خانوادهها در تحقق آموزش کارآمد را ضروری دانست و افزود: سند تحول بنیادین مدرسه را نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و تعالی کشور میداند و تحقق این هدف بدون مشارکت همه ارکان ممکن نیست.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش ما بر این است که آموزش حضوری همواره در اولویت باشد و مدرسه، آخرین جایی باشد که در شرایط خاص تعطیل میشود و اولین مکانی که بازگشایی خواهد شد؛ چراکه مدرسه تنها محل آموزش درسی نیست، بلکه کانون تربیت و رشد شخصیت دانشآموزان است.
وی بیان کرد: امسال بیش از ۴۰۰ نهاد و دستگاه از جمله ثبتاحوال، دادگستری، مخابرات و سازمان بهزیستی در قالب سامانه شهید محمود ماموریت دارند تا با همکاری آموزش و پرورش، دانشآموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی و به مدرسه بازگردانند و این اقدام گامی موثر در جهت تحقق عدالت آموزشی است.
آذرکیش ادامه داد: استان اصفهان با مدیریت دلسوزانه مسئولان و همراهی خیرین، دستگاههای اجرایی و دانشگاهها، از استانهای پیشرو در اجرای برنامههای تحولی آموزش و پرورش است و برگزاری رویداد ملی مهارت در این استان با حضور بیش از ۱۳۰۰ شرکتکننده، نمونهای روشن از ظرفیت عظیم این استان در توسعه مهارتآموزی است.
ارسال دیدگاه