امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ارمنستان:

ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ با ارمنستان وجود دارد

قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود

تهران (پانا) - وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ارتباط و گسترش تعامل با ارمنستان برای ما مهم است، گفت ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری با ارمنستان وجود دارد و گام‌های مهمی در این راستا برداشت شده است.

کد مطلب: ۱۳۸۹۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ با ارمنستان وجود دارد

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار و گفت‌وگو در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

امیرعبداللهیان در این نشست، اظهار کرد: ما از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم. راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و اجرایی سازی پروژه‌های تعریف شده همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با کشور همسایه و دوست ارمنستان برداشته شده اما ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

وی گفت:‌ به صورت جدی برای رسیدن به سقف تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن به سه میلیارد دلار در حرکتیم. گام‌های مهمی برداشت شده است. حضور وزیر خارجه ارمنستان در تهران با یک هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته است و آن پیگیری جدی توافقاتی است که بین رئیسی و پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در آخرین دیدارشان مورد توافق قرار گرفت.

وزیر خارجه بیان کرد: دو کشور ظرفیت‌های مکملی در حوزه حمل و نقل و کشاورزی و صنعتی دارند تلاش داریم به همکاری‌های خود در حوزه تهاتر گاز و برق توسعه دهیم. خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستورکار جدی ما قرار دارد.

وی افزود: قفقاز جنوبی در سیاست خارجی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است از همگرایی بین کشورهای این منطقه استقبال می‌کنیم از پیشرفت گفت وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم. ایران فعالانه در مسیر گفت‌وگو و تمرکز بر صلح در قفقاز تمرکز دارد. قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل آن به میدان قدرت‌ها صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز گفت‌وگو کردیم؛ دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در قفقاز مستقر شود. صلحی جامع و پایدار صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد. این صلح نیازمند کاربرد زبان دوستی و همکاری بین دولت‌ها و ملت‌هاست.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: معتقدیم که هرگونه مذاکره باید در فضایی متوازن همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام شود و نتایجی ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین را در پی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار