کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد در رابطه با هدایت تحصیلی:

هدایت تحصیلی عاملی مؤثر در شکل‌گیری آینده دانش‌آموزان است

جوادآباد (پانا) - کارشناس مشاوره اداره آموزش وپرورش شهر جوادآباد، هدایت تحصیلی را عاملی موثر در شناسایی استعدادها و علایق دانش‌آموزان و شکل‌گیری آینده آن‌ها‌ دانست.

کد مطلب: ۱۳۸۸۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی عاملی مؤثر در شکل‌گیری آینده دانش‌آموزان است

مائده فخری، کارشناس مشاوره آموزش و پرورش شهر جوادآباد در ارتباط با اهمیت و ضرورت انجام هدایت تحصیلی به پانا بیان کرد: «وجود نظام راهنمایی تحصیلی در مدارس بر توزیع مناسب نوجوانان در رشته های‌تحصیلی حرفه ای، بر مبنای استعدادها، علایق و‌‌ معلومات آنان نیز تأثیر می گذارد و همچنین عاملی بر کاهش افت تحصیلی و افزایش بازدهی کار مدارس خواهد بود.»

وی افزود: «بهره‌وری همه جانبه و گسترده از حداکثر فرصت های تحصیلی و امکانات اجتماعی با استفاده از خدمات هدایت تحصیلی و شغلی بهتر صورت می گیرد زیرا؛هدایت تحصیلی مجموعه ای از داده ها و اطلاعات لازم و نظام یافته را ،در زمینه های شغلی و تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهد. همین امر در نتیجه رضایت خاطر از تحصیل ،برای دانش‌آموزان به ارمغان می آورد.این امر موجب می شود که ،دانش‌آموزان از روحیه بهتری برخورد دار شوند. همچنین هدایت تحصیلی باعث سازگاری بهتر و انطباق دانش‌آموزان با محیط آموزشگاه می شود.»

فخری در ادامه اظهار کرد: «اجرای صحیح و مطلوب هدایت تحصیلی، در فرجام عاملی مهم در جهت کیفیت بخشی به تحصیل حرفه ای دانش آموزان است. در واقع کمک به دانش آموزان در انتخاب مناسب ترین راه از نظر رشته های تحصیلی و انتخاب مناسب شغلی آمادگی لازم برای آنان را در آینده جهت ترسیم مسیر زندگی فراهم می کند و همچنین باعث می‌شود دانش‌آموزان با علایق و استعدادهای خود به خوبی آشنا بشوند.»

وی ادامه داد: «هدف عمده از ایفای نقش بررسی‌های مشاوره ای در اجرای فرایند هدایت تحصیلی،خدمت و یاری دادن به دانش آموزان است تا بتوانند در تهیه طرح های آینده خود در امر تحصیل یا انتخاب شغل توفیق یابند. هدایت تحصیلی بر اساس عناصر چندگانه استعداد، علاقه، نیاز جامعه صورت می پذیرد. بنابراین،تعیین رشته تحصیلی به معنای انتخاب رشته از سوی دانش آموز نیست، بلکه مقتضی است با ملاحظه نیازها و امکانات موجود انجام شود.»

کارشناس مشاور آموزش وپرورش شهر جوادآباد اذعان کرد: «مهم ترین متغیرهایی که در هدایت تحصیلی دانش آموزان سهیم است و مشاوران می توانند با احتساب این ملاک‌ها در راهنمایی دانش آموز بهره ببرند عبارتند از سوابق تحصیلی سه ساله دوره متوسطه اول که نمایانگر عملکرد تحصیلی دانش آموز است. در گام بعدی، استعداد تحصیلی دانش آموزان است که عیار آن با نظر دبیران تمیز داده می شود، هوش عمومی دانش‌آموز، علاقمندی به رشته تحصیلی که ذیل کلید واژه "رغبت تحصیلی-شغلی" و در نهایت امتیاز تخصیص یافته از سوی مشاور تحصیلی داده می شود.»

وی بیان کرد: «استفاده و بهره گیری مطلوب از خدمت هدایت تحصیلی، موجب تقلیل و کاهش افت تحصیلی و از سوی دیگر راه پیشرفت تحصیلی را تسهیل می کند. بدین جهت مقتضی است، اجرای فرایند هدایت تحصیلی به شکل دقیق آغاز و در انجام آن سهل انگاری صورت نگیرد. اجرای فرایند هدایت تحصیلی در مدارس موجب می شود دانش‌آموزان ،به توانایی ها و محدودیت های وجود خویش پی برده و زمینه لازم برای خودآگاهی، خودشناسی و در نتیجه تصمیم گیری معقولانه در انتخاب رشته تحصیلی به تدریج برای آنان فراهم شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: محدثه قرائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار