کارشناس ارشد آموزش و پرورش کودکان استثنایی به مناسبت روز بهزیستی و تامین اجتماعی :

اوتیسم بیماری نیست ، بلکه یک اختلال رفتاری است

رباط‌کریم ( پانا)- کارشناس ارشد آموزش و پرورش کودکان استثنایی گفت اوتیسم بیماری نیست بلکه یک اختلال رفتاری و شخصیتی است، که کمتر کسی از جامعه متوجه حضور این افراد می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۸۷۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
اوتیسم بیماری نیست ، بلکه یک اختلال رفتاری است

به مناسبت ۲۵ تیر ماه روز بهزیستی و تامین اجتماعی به قشری از جامعه که تحت پوشش بهزیستی است می‌پردازیم که کمتر کسی از آنان شناخت دارد.

غلامرضا نجفی کارشناس ارشد اموزش و پرورش کودکان استثنایی در گفت و گو با پانا بیان کرد: برای توصیف اختلال اوتیسم معمولا از ترکیب‌های زیادی با عنوان های اختلال عصبی ،روانشناسی ،روانی ، رفتاری و..... استفاده می‌شود، در حالیکه اوتیسم بیماری نیست بلکه یک اختلال روانشناسی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که دارای این اختلال باشند در برقراری ارتباط خود با دیگران دچار اختلال می شوند و واکنش هایی از خود نشان می‌دهند که از نظر دیگران معقول و منطقی نیست. اوتیسم سطوح مختلفی دارد و همه‌ افراد مبتلا به این اختلال را در یک درجه بندی خاص نمی‌توان قرار داد و به درجه های ۱ ،۲ ،۳ و طیف های خفیف ،متوسط ،شدید و خیلی شدید تقسیم بندی می‌شود.مخاطب این اختلال فقط افراد کودک نیستند بلکه بزرگسالان نیز ممکن است دارای این اختلال باشند ولی به وجود آن پی نبرده باشند.

نجفی افزود: برخی از افراد اختلال اوتیسم را با بیش فعالی اشتباه می‌گیرند.گرچه برخی از فعالیت های افراد دارای اختلال اوتیسم مشابه با کودکان بیش‌فعال است، اما تفاوت‌هایی را دارا هستند که این گروه را از بیش فعالان متمایز می‌گرداند.افرادی که به این اختلال دچار باشند به درون گرایی کشیده و از جامعه دوری می‌کنند.اوتیسم بیشتر در کودکان زیر ۳ سال رخ می‌دهد. بنابراین هر عملی که مشابه این اختلال باشد را نمی‌توان اوتیسم نامید.

این کارشناس کودکان استثنایی، خاطر نشان کرد: شناسایی کودکان دارای اختلال اوتیسم، از طریق صورت بسیار سخت است؛ چون قیافه و صورتی بسیار نرمال دارند اما از خود حرکاتی مانند جیغ زدن ها ،دست زدن ها و پرخاشگری های غیر عادی نشان می‌دهند.در بعضی از این افراد نداشتن تکلم نیز شایع است؛ می‌توان گفت که اگر کودکان در سنین ابتدایی خود مانند سایر کودکان بازی‌های مناسب سن خود ،اعمال و رفتار سن خود ،ارتباطات کلامی و چشمی و تقلیدی را انجام ندهند ، این کودک می‌تواند دارای اختلال اوتیسم باشد؛ ولی دقیق نمی‌توان اوتیسم بودن او را مشخص کرد.برای مثال کودکی که در سن کودکی ۶ سالگی به جای علاقمندی به خوراکی های فروشگاه جذب به تجهیزات الکترونیکی می‌شود و سمت آن می‌رود یا با وسیله ای عجیب سرگرم می‌شود و به اسباب بازی اهمیتی نمی‌دهد، این افراد شاید به حرکت اجزایی از خانه مانند یک قاب عکس و مبل نیز واکنش نشان می‌دهند و آنان را عصبانی می‌کند.

وی افزود: از دلایل این اختلال برای جنین هنوز چیزی کشف نشده است ،ولی به گفته برخی از دانشمندان و سایت های معتبر ممکن است از ژنتیک ،زایمان زودرس ،سن و شرایط بارداری و... تاثیرگذار باشند؛ همچنین جالب است بدانید احتمال بروز این اختلال در پسران بیشتر از دختران است. اوتیسم در آمریکا از هر ۶۸ کودک یک نفر را و در ایران از هر ۱۵۰ کودک یک نفر را به خود درگیر می‌کند. برای کودکان اوتیسم درمانی پیش بینی نشده است اما کلاس های آموزشی کاردرمانی ،گفتار درمانی و... که هزینه‌های گزافی را برای والدین در بر دارد وجود دارد. همچنین جامعه هنوز به این اختلال پی نبرده است و آمادگی پذیرش این کودکان و افراد اوتیسم را ندارد؛ این امر فقط و فقط با اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.افرادی که دارای کودکان اوتیسم هستند ،معمولا به دلیل هزینه های گزاف کلاس ها ، کودکان خود را از این کلاس‌ها محروم می‌کنند.

دانش‌آموز خبرنگار : بهار افراسیابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار