قالیباف:

برگزاری «مجمع مجالس آسیایی» موجب حل مسائل منطقه‌ای می‌شود

همگرایی منطقه‌ای، یک امکان و اولویت اساسی است/ اجازه اهانت به قرآن کریم با هر توجیهی از سوی دولت سوئد پذیرفتنی نیست

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همگرایی منطقه‌ای، یک امکان و اولویت اساسی است، گفت سازوکارها باید قادر بـه حل مسائل منطقه‌ای شود و موجب افزایش انسجام و هماهنگی منطقه‌‌‌‌ای را موجب شود؛ یکی از این سازوکارها، مجمع مجالس آسیایی به عنوان یک نهاد با تجربه و با سابقه آسیایی است.

کد مطلب: ۱۳۸۶۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری «مجمع مجالس آسیایی» موجب حل مسائل منطقه‌ای می‌شود

محمدباقر قالیباف در مجمع مجالس آسبایی ضمن تقدیر از دبیرکل مجمع مجالس آسیایی، اظهار کرد: امیدوارم دستاورد این نشست برداشتن گام‌هایی مؤثر، در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی باشد.

وی افزود: امروزه قاره آسیا با برخورداری از مولفه‌ها و مشخصه‌های نقش‌آفرین تمدنی، فرهنگی و اقتصادی در کانون تحولات ژئوپولتیک جهانی قرار گرفته و از موقعیت محوری در صحنه بین‌المللی برخوردار اسـت. کشورهای آسیایی می‌توانند مکمل یکدیگر شده و آسیایی‌ها را از هویتی متمایز در قالب «وحدت در کثرت» در سده جاری برخوردار کنند.

رئیس مجلس گفت: چرخش قدرت در نظام بین‌الملل، می‌تواند زمینه‌ساز فراخوان آسیایی برای بازنگری و تجدید ساختار نهادهای بین‌المللی به ویژه در ساختارهای اقتصاد و تجارت شود. بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت‌یابی اقتـصادی و سیاسی یکی از مهمترین چالش‌های نظام بین‌الملل بـه شمار می‌‌رود که در صورت تحقق، به فصلی نوین از تاریخ قدرت نمایی جهانی قاره آسیا منتهی خواهد شد.

وی همکاری و همگرایی منطقه‌ای را ضروری دانست و گفت: همگرایی منطقه‌ای، یک امکان و اولویت اساسی است. سازوکارها باید قادر بـه حل مسائل منطقه‌ای شود و موجب افزایش انسجام و هماهنگی منطقه‌‌‌‌ای را موجب شود. یکی از این سازوکارها، مجمع مجالس آسیایی به عنوان یک نهاد با تجربه و با سابقه آسیایی است که امیدوارم این نشست گام مهمی در امر افزایش کارآمدی این نهاد در آسیب‌‌شناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف منطقه‌گرایی آسیا به منظور توسعه همکاری‌های بین قـاره‌ای و ارتقـاء جایگاه جهانی آسـیا باشد.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: یکی از وجوه تنوع و تکثر در قاره تاریخی آسیا، گرایش به ادیان است. تعامل میان ادیان و مذاهب مختلف در جهت تقویت همگرایی و همکاری متقابل میان ملت‌های جهان، نقش اساسی ایفا می‌کند. مطابق با آنچه در کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است، هر نوع اهانت و هتک حرمتِ مذهبی و هر رفتار غیرقانونی علیه افراد به دلیل مذهب، غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است. این در حالی است که در مواردی مشاهده می‌شود، مدعیان حقوق بشر به بهانه آزادی بیان، نص صریح قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرند. در شرایطی که محترم شمردن عقاید و مقدسات و هر آنچه که جزء ارزش‌های تمامی جوامع انسانی است، از حقوق اولیه افراد به شمار می‌رود.

کشورهای مدعی دموکراسی نسبت به حفظ حرمت مقدسات دینی اقدام کنند

وی ادامه داد: بنابراین در جهان امروز با وجود دیدگاه‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن های متفاوت احترام به ادیان و ارزش‌های دینی یک وظیفه همگانی است. هتک حرمت به قرآن کریم که در کشور سوئد صورت گرفت با احترام به ارزش‌های دینی، در تضاد کامل قرار دارد. این اقدام به طور قوی توسط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی محکوم می‌شود. اجازه اهانت به کتب آسمانی، مقدسات دینی و قرآن کریم با هر توجیهی از سوی دولت سوئد پذیرفتنی نیست. دموکراسی و آزادی خواندن اینگونه اقدامات نیز منجر به جریحه‌دار شدن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان می‌شود. در این راستا جمهوری اسلامی ایران از کشور سوئد و دیگر کشورهای مدعی دموکراسی انتظار دارد تا با تصویب قوانینی نسبت به حفظ حرمت مقدسات دینی اقدام کنند تا در آینده، شاهد اینگونه اقدامات نباشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تشدید اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها درکرانه باختری و نوار غزه طی ماه‌های اخیر و تخریب اموال و منازل فلسطینیان از مصادیق بارز جنایت سازمان‌یافته و تروریسم است. در یورش و تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به اردوگاه ۱۳ هزار نفری جنین، نظامیان صهیونیستی زیرساخت‌های حیاتی شهر از جمله مراکز درمانی، آمبولانس‌ها و تاسیسات انتقال آب آشامیدنی و فاضلاب را هدف قرار دادند و در طی این تجاوز ظالمانه ده‌ها مبارز فلسطینی شهید و صدها نفر مجروح شدند که در میان شهدا 4 نوجوان زیر 18 سال قرار داشت. این اقدامات ظالمانه که طی ۲۰ سال گذشته بزرگترین یورش اشغالگران به کرانه باختری محسوب می‌شود، در حالی صورت می‌گیرد که تنها جرم مردم مقاوم جنین، مقابله با تجاوزات این رژیم نامشروع و کودک کش بوده است که با محاصره غیرانسانی اردوگاه و با شلیک گاز اشک آور و تهدید به بمباران منازل، ۴ هزار فلسطینی را مجبور به ترک منازل خود کردند.

وی اضافه کرد: امروز کابینه تندروی نتانیاهو که درگیر اعتراضات و ناامنی‌های داخلی است، چاره‌ای ندارد تا برای فرار از ناامنی‌های گسترده، در مقابل قدرت روبه ‌رشد مقاومت دست به چنین اقداماتی بزند. محافل غربی و آمریکایی همواره همانند دهه‌های گذشته در مقابل جنایات رژیم موقت صهیونیستی موضع حمایتی و یا منفعلانه داشته‌اند. تنها راه مقابله با اشغالگران و احقاق حق و آزادی سرزمین‌های تحت اشغال فلسطین با پایداری و مقاومت، میسر می‌شود.

قالیباف بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامی کشورهای اسلامی و همچنین نهادها و کشورهای حامی آرمان فلسطین و گروه‌های حقوق بشری و آحاد جوامع و ملل حق طلب، آزاده و ظلم‌ستیز می‌خواهد تا با قرارگیری در کنار ملت مظلوم فلسطین در دفاع از حقوق آنها اقدام کنند.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تاکید بر مقاومت مردمی فلسطین از راه حل دموکراتیک مبتنی بر برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر با حضور همه مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در اولین زمان ممکن جهت تعیین سرنوشت آنان حمایت می‌کند.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس دیگرِ منطقه در رهیافت ارزشمند تقویت همگرائی و دستیابی به اهداف مشترک خویش در سطح آسیا اعلام می‌کنم. بدیهی است در دیدار با رؤسای محترم هیات های پارلمانی شرکت کننده در این نشست، در خصوص موضوعات برنامه‌های قابل اجرا در چارچوب مجمع مجالس آسیایی تبادل نظر خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار