معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد؛

آموزش ۱۲۰ هزار معلم ابتدایی در قالب جشنواره عصر جدید یاددهی-یادگیری

۳۲ اثر منتخب جشنواره در رویداد الف تا معرفی می‌شوند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، هدف جشنواره عصر جدید یاددهی- یادگیری را ایجاد گفتمان آموزشی مستمر در بین معلمان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش ۱۲۰ هزار معلم ابتدایی در قالب جشنواره عصر جدید یاددهی-یادگیری

معصومه نجفی پازوکی، در نشست خبری با موضوع جشنواره عصر جدید یادگیری یاددهی، این جشنواره را ذیل رویداد «الف تا» بیان کرد و گفت: هدف از اجرای این جشنواره، آموزش معلمان و راه‌اندازی گفتمان آموزشی مستمر است.

وی افزود: هر کاری که در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم ابتدا باید به سراغ چراییِ انجام آن برویم. مساله اصلی در این جشنواره، آموزش و به‌روز نگه داشتن معلمان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معلم را مهمترین و کلیدی‌ترین عنصر تعلیم و تربیت دانست و اظهار کرد: اگر همه لوازم آموزش دچار اختلال شود اما معلم، فرد توانمندی باشد به تنهایی می‌تواند خلاء تمام نواقص را پر کند. مساله اصلی در این موضوع این است که معلم را آموزش دهیم.

نجفی پازوکی با بیان اینکه کتاب‌های درسی در ابتدای دهه ۹۰ جدیدالتالیف شدند و در راستای برنامه درسی ملی تغییر کردند و رویکرد کتاب‌ها عوض شد، خاطرنشان کرد: این تغییر رویکردها اتفاق بزرگی بود اما مهم این است که چقدر معلم‌ها متناسب با آن تغییرات، آموزش دیده و آماده شدند. دوره‌های آموزشی نصفه و نیمه برای معلمان برگزار شد اما اتفاقی که می‌افتاد این بود که در سطح ارزشیابی برنامه درسی اتفاقی که در کلاس درس می‌افتاد، متفاوت با رویکرد بود و معلم همان مسیری می‌دانست را طی می‌کرد.

وی با بیان اینکه ما خودمان را نتوانسته‌ایم به استانداردهای بین‌المللی برسانیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم عقب نمانیم باید معلمان را آموزش دهیم و آموزش‌ها نیز باید متفاوت باشد و دوره‌های 20 یا 30 ساعته کفایت نمی‌کند. اتفاقی مبارکی که امسال افتاد، آموزش معلمان در طرح شهید همت بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف طرح شهید همت این بود که با شبکه‌سازی در کشور، گفتمان آموزشی مستمری را بین معلمان راه بیندازد.

وی با بیان اینکه این طرح را باید جذاب کنیم تا معلم را به فضای گفتمانی بیاوریم، افزود: در طرح شهید همت طوری برنامه‌ریزی کردیم تا یک جریان آموزشی را از سطح مدرسان کشوری شروع کردیم که به استانداردهای بین‌المللی آشنا بودند و نمایندگانی از استان‌ها آمدند و آموزش دیدند و محتوای کلاس‌ها به صورت قطعات 5 تا 10 دقیقه‌ای تفکیک و در اختیار مدرسان استانی قرار گرفت. وقتی مدرسان استانی به استان خودشان رفتند، قبل از اینکه می‌خواستند مدرسان میانی را آموزش دهند جلسه‌ای به صورت مجازی در شبکه شاد داشتیم و محتوایی که باید آموزش می‌دادند را ارائه می‌کردیم.

نجفی پازوکی اظهار کرد: نکته خیلی بارز در اجرای طرح این بود که همیشه اگر دوره‌ای جذاب بود، معلمان می‌گفتند مولف کتاب درسی، صفحه‌به‌صفحه کتاب را به ما توضیح دهد اما موضوعی که در این دوره به معلمان گفتیم این بود که درگیر جزئیات نباشند بلکه معلم باید مسلط بر کل کتاب باشد. بنابراین مساله اصلی در این دوره‌ها طراحی آموزشی بود.

وی خاطرنشان کرد: فقط بر روی صلاحیت تخصصی کار نکردیم. صلاحیت حرفه‌ای در طراحی آموزشی انجام شد و به اندازه‌ای جذاب بود که معلمان را سر شوق آورد و بازخوردهای خوبی از استان‌ها داشتیم. مدرسان استانی به مدرسان میانی، آموزش داده و آن‌ها در مناطق خودشان حلقه‌های 10 نفره معلمان را آموزش دادند و اکنون 110 هزار معلم در کشور شبکه‌سازی شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این فرآیند از آذرماه سال گذشته آغاز شد، گفت: وقتی به شبکه‌های 10 نفره رسیدیم، سال تحصیلی تمام شد و شاید آنطور که باید گفتمان‌سازی در کلاس اتفاق نیفتاد. ظرفیت‌سازی 10 هزار نفری صورت گرفت اما تغییرات جدی به سرانجام نرسید.

وی ابراز کرد: امسال برنامه‌های آموزشی را از مردادماه آغاز می‌کنیم و حتی امور مدرسی که برای آموزش به منطقه باید برود، در شهریور انجام می‌شود. از همان ابتدای سال تحصیلی گفت‌وگویی که باید شکل بگیرد و به یکدیگر کمک کنند و به سوالات همدیگر جواب دهند تا مسیر چرخه، برعکس شود و از مهرماه این حلقه‌ها از کف کلاس شروع می‌شود تا دوباره به سطح مدرس کشوری برسد و اتفاق امسال اتفاق بهتر و با کیفیت بالاتری نسبت به سال گذشته خواهد بود.

نجفی پازوکی با بیان اینکه قرار بود 2 اقدام در پایان این فرآیند انجام شود، خاطرنشان کرد: یکی این بود که صلاحیت معلمان را سنجش کنیم. برای این کار، ابزار سنجش معتبر از مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش باید تولید شود و خروجی و انتهای این دوره‌های آموزشی ۱۲۰ هزار معلم، می‌تواند به نظام رتبه‌بندی وصل شود که در این صورت معلم ‌متناسب با شایستگی‌های معلمی، رتبه‌بندی می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع دوم عصر جدید یادگیری یاددهی بود، گفت: می‌خواستیم در پایان این فرآیند، گفتمان آموزشی که در ۱۲۰ هزار حلقه معلم تشکیل شده بود را اشاعه دهیم و در واقع کار ما رسانه‌ای شد. اگر در رسانه‌ها بر روی آن مانور دهیم بقیه معلمان و نیز والدین و آحاد جامعه متوجه می‌شوند که در آموزش و پرورش چه خبر است.

وی با اشاره به فرآیند اجرایی جشنواره و ابلاغ شیوه‌نامه به استان‌ها اظهار کرد: قرار شد معلمان، آثار خود را در سامانه جشنواره بارگذاری کنند که این آثار شامل یک طراحی آموزشی بود که معلمان باید بخشی از آن را تدریس کرده و فیلم آن را ارسال می‌کردند.

نجفی پازوکی تاکید کرد: معلمانی که در جشنواره شرکت می‌کنند باید از بین 120 هزار معلمی باشند که در طرح شهید همت آموزش دیده‌اند. 20 هزار و 502 آثر در سامانه جشنواره عصر جدید یاددهی - یادگیری بارگذاری شد که آمار قابل توجهی بود.

نجفی پازوکی با بیان اینکه بالغ بر ۱۳۴ هزار بازدید از سامانه انجام شده که جمع غالب آن معلمان هستند، خاطرنشان کرد: آثار به ۱۰ هزار مدرس که در طرح شهید همت، ظرفیت‌سازی شده بودند، ارسال می‌شد و می‌گفتیم پالایش اولیه انجام و بهترین‌های منطقه را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار نفر هم ثبت‌نام و اعلام آمادگی کرده بودند که در گفتمان آموزشی در حین اجرای تدریس شرکت کنند، افزود: بهترین تدریس به انتخاب خود حاضران، انتخاب می‌شد و از هر استان یک اثر منتخب در هر موضوع (موضوعات 8 گانه) داشتیم که انتخاب و به سطح کشوری رسیدند که در نهایت ۲۵۶ اثر به سطج کشوری آمد و از بین آن‌ها ۳۲ اثر در داوری کشوری انتخاب شدند.

نجفی پازوکی با بیان اینکه داوری سطح کشوری ۳ مرحله داشت، گفت: یک مرحله این بود که هر استان به صورت تصادفی، آثار استان دیگر را داوری می‌کرد. در مرحله دوم 4 نفر به انتخاب مدرسان کشوری داشتیم که امتیازات را مشخص می‌کردند و در مرحله سوم، خود مدرسان کشوری امتیاز دادند و 32 اثر انتخاب شد.

وی افزود: 32 اثر منتخب کشوری، هفته آینده در رویداد «الف تا» به نمایش گذاشته می‌شوند و یک گفتمان آموزشی هم در محل رویداد (مصلای امام خمینی) شکل خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار