پانا از تمهیدات سازمان سنجش برای برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ گزارش می‌دهد؛

مقایسه آماری کنکور 1402 در نوبت اول و دوم؛ اینترنت در روز آزمون قطع می‌شود؟

تهران (پانا) - کمتر از 10 روز به برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 باقی‌مانده است و نوبت دوم این آزمون در روزهای 14 و 15 تیرماه برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۲۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
مقایسه آماری کنکور 1402 در نوبت اول و دوم؛ اینترنت در روز آزمون قطع می‌شود؟

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور، مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ ۱۴۰۲ در ۵ گروه آزمایشی «علوم ریاضی و فنی»، «علوم تجربی»، «علوم انسانی»، «هنر» و «زبان خارجی » برگزار خواهد شد.

در کنکور ۱۴۰۲ نقش و تاثیر مستقیم کنکور در پذیرش دانشجویان کاهش یافته و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به معیاری برای قبولی دانشجویان در مراکز آموزش عالی تبدیل شده است. بر این اساس، سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۴۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۶۰ درصد خواهد بود.

طبق گفته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش، بیشترین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری نوبت دوم از استان تهران هستند و فقط در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تعداد داوطلبان زن نسبت به مرد کمتر است. امسال داوطلبان آزمون سراسری دو فرصت مساوی در دو آزمون جداگانه برای ورود به دانشگاه‌های کشور دارند و فرقی بین آزمون دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ نیست و برای داوطلب امکان شرکت در یک یا هر ۲ نوبت آزمون فراهم بوده است.

ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در نوبت دوم کنکور

فرایند ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سال 1402 در فروردین ماه سال جاری برگزار شد و تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در این مرحله ثبت‌نام کردند.

این در حالی است که در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ که با سه تغییر اساسی «قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی»، «حذف دروس عمومی» و «حذف زیرگروه‌ها» با شرکت بیش از ۹۰۰ هزار داوطلب روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال گذشته برگزار شده بود تعداد ۹۷۸ هزار و۴۶۰ داوطلب با دریافت کارت آزمون، متقاضی شرکت در نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ بودند.

بر این اساس، داوطلبانی که در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردند، اوایل اسفندماه سال جاری نمره خام آزمون خود را دریافت کردند و پس از اعلام نتایج سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در خرداد ماه، نمره کل داوطلب اعلام می‌شود.

محاسبه نمره کل

برای هر داوطلب یک نمره‌کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ساخته می‌شود (اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد). نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس (اعم از دروس عمومی و تخصصی) سابقه تحصیلی است که این نمره‌کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره کل نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال خواهد شد. نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) است. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. پس از محاسبه این دو نمره‌کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی) از ترکیب آنها نمره کل نهایی داوطلب محاسبه می‌شود.

ضرایب دروس تخصصی و عمومی

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد (درمجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال۱۴۰۲ ،به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه می‌شود.

زمان اعلام نتایج آزمون

نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ در نیمه دوم مرداد ماه و توسط سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد و پس از انتخاب رشته نهایی تمامی شرکت کنندگان دو آزمون نوبت اول و نوبت دوم، نتایج نهایی به‌صورت اینترنتی در سایت سنجش در شهریور ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

هشدار سازمان سنجش به داوطلبان کنکور

سازمان سنجش آموزش کشور نیز تمهیدات لازم برای برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری را اتخاذ کرده و به داوطلبان هشدار داد: «برخی از مؤسسات و آموزشگاه‌های کنکور با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری اقدام به ارسال و یا تبلیغ شماره تلفن‌هایی جهت ارائه راهنمایی و مشاوره به داوطلبان و خانواده‌های آنان کرده و خود را از طرف سازمان سنجش و یا وابسته به سازمان سنجش معرفی می‌کنند و پس از تماس داوطلبان و یا خانواده‌ها با این مؤسسات مبلغ زیادی بابت این تماس‌ها در صورتحساب تلفن آنها درج می‌شود.

لذا تأکید می‌شود تنها شماره تلفن جهت پاسخگویی و راهنمایی به داوطلبان و خانواده‌های گرامی آنان در مورد آزمون‌های سراسری شماره تلفن ۴۲۱۶۳_۰۲۱ و سامانه پاسخگویی سازمان به آدرس https://request.sanjesh.org بوده و هیچ شماره تلفن دیگری جهت ارائه راهنمایی و مشاوره به داوطلبان مورد تأیید این سازمان نیست.

سازمان سنجش آموزش کشور به همه داوطلبان توصیه می‌کند در مواجهه با اینگونه تبلیغات توجه و دقت کافی داشته و فریب القاب و عناوین مرتبط با عنوان این سازمان را نخورند.»

اینترنت در زمان آزمون کنکور تیرماه قطع می‌شود؟

براساس آخرین گفته‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور نمی‌تواند کمکی کند و فناوری‌هایی وجود دارند که بتوان حتی درصورت قطع اینترنت هم ارتباط را برقرار کند. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت در روز 24 خردادماه در خصوص وضعیت اینترنت در روزهای برگزاری کنکور گفت: طبق گفته رئیس جمهور در جلسه روز یکشنبه دولت، تاکید شد که سلامت آزمون کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است و همه تدابیر را باید متولیان امر برای ارتقای سلامت کنکور به ارمغان بیاورند اما اینترنت به هیچ وجه قطع نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار