رونمایی از نسل جدید والیبال آسیا؛ رقابت دختران زیر 16 سال ایران از 11 تیر

تیم‌های اول تا سوم مسابقات قهرمانی زیر ۱۶ سال آسیا ۲۰۲۳ سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۴ دریافت می‌کنند

تهران (پانا) - اولین دوره مسابقات والیبال قهرمانی دختران زیر 16 سال آسیا تیر امسال در چین برگزار می‌شود تا همزمان با اجرایی‌شدن مصوبه فروردین سال 1401 هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال، از نسل جدید این رشته ورزشی آسیا رونمایی شود.

کد مطلب: ۱۳۸۲۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از نسل جدید والیبال آسیا؛ رقابت دختران زیر 16 سال ایران از 11 تیر

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، نشست هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال اول و دوم فروردین ۱۴۰۱ در مقر این فدراسیون در شهر لوزان سوئیس برگزار ‌شد و محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال ایران به‌عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی در این نشست شرکت کرد.

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست همسان‌سازی مسابقات قاره‌ای و جهانی رده‌های سنی بود، بدین ترتیب مسابقات جهانی رده‌های سنی از سال 2023 برای دختران و پسران زیر 19سال و مردان و زنان زیر 21سال به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود و یک سال قبل از هر مسابقه نیز مسابقات قاره‌ای این رده‌ها در سطح زیر 18سال و زیر 20سال برگزار خواهد شد.

پیش از این، مسابقات جهانی رده‌های سنی دختران در سطح زیر 18سال (نوجوانان) و زیر 20سال (جوانان) برگزار می‌شد و مسابقات قاره‌ای این رده‌ها نیز در سطح زیر 17سال و زیر 19سال بود.

همچنین معرفی رده سنی جدید «زیر 17سال» در هر دو بخش پسران و دختران برای برگزاری مسابقات جهانی از سال 2024 که مسابقات قاره‌ای این رده سنی نیز یک سال قبل از پیکارهای جهانی در سطح «زیر 16سال» برگزار ‌شود، از دیگر تصمیم‌های این نشست هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال است.

به این ترتیب مسابقات رده‌های سنی در سطح قاره‌ها در هر دو جنسیت زیر 16سال، زیر 18سال و زیر 20 سال است و مسابقات جهانی این رده‌ها نیز زیر 17سال، زیر 19سال و زیر 21سال برگزار می‌شود.

حالا بعد از 16 ماه، نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی دختران زیر 16 سال آسیا از 10 تا 17 تیرماه به میزبانی چین برگزار می‌شود تا همزمان با اجرایی شدن مصوبه هیات رئیسه فدراسیون جهانی، از نسل جدید این رشته ورزشی آسیا در گروه دختران رونمایی شود.

استارت شناسائی استعدادها از 180 روز قبل

برگزاری مسابقات والیبال قهرمانی کشور آینده‌سازان دختر در استان سمنان را می‌توان زمان شروع استعدادیابی این رده سنی دانست که با حضور 16 تیم در شهریورماه 1401 برگزار شد.

همچنین سومین دوره المپیاد ورزشی استعدادهای والیبال برتر زیر ۱۴ سال دختران کشور که از ۲۲ تا ۲۷ مهرماه سال گذشته با حضور 52 تیم و برگزاری ۹۲ مسابقه در فریدون‌کنار استان مازندران پیگیری شد، دومین گام مهم برای شناسائی استعدادهای این رشته ورزشی و دعوت به اردوهای گزینشی بود.

الساندرا کمپدلی که از سوی فدراسیون والیبال ماموریت یافته بود تیم ملی زنان سال ۲۰۲۷ ایران را شناسائی و آماده کند، از جمله حاضران در این رقابت‌ها بود تا استعدادهای برتر این مسابقات را به اردوی تیم ملی زیر ۱۶ سال دختر ایران دعوت کند.

20 اسفندماه سال 1401 و پس از پایان همکاری کمپدلی با والیبال زنان ایران و در راستای سیاست‌های کلان فدراسیون والیبال درخصوص استفاده حداکثری از پتانسیل دانش مربیان ایرانی، دکتر محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال طی حکمی فاطمه شعبان خمسه را به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال دختران زیر 16 سال ایران منصوب کرد.

کاپیتان تیم ملی بزرگسال (2009 تا 2010)، حضور در مسابقات AVC CUP و جام ملت‌های آسیا (2007 تا 2011)، کسب عنوان دومی در رتبه‌بندی برترین پاسورهای آسیا (2010)، کسب عنوان نائب قهرمانی مسابقات پایتخت‌های کشورهای اسلامی و حضور در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به همراه تیم‌های سایپا و ذوب آهن بخشی از سوابق او در کسوت بازیکن والیبال بود.

شعبان خمسه که از ابتدای دهه 90 به عنوان سرمربی فعالیت خود را آغاز کرده است، افتخارات زیادی در والیبال ملی و باشگاهی ایران در کارنامه کاری خود به عنوان مربی دارد.

چند اردوی استعدادیابی، گزینشی و هفت اردوی آماده‌سازی از جمله مراحل تشکیل تیم ملی زیر 16 سال دختر ایران از 20 اسفند تا پنجم تیرماه زمان اعزام تیم به مسابقات است که در نهایت 14 بازیکن به عنوان ترکیب نهایی انتخاب شدند.

دو اردوی برون مرزی برای تجربه بیشتر

تیم ملی زیر 16 سال دختر ایران در مسیر آماده‌سازی برای حضور شایسته در رقابت‌های قهرمانی آسیا دو اردوی برون مرزی در کشورهای تایلند و چین دارد.

نخستین اردوی برون مرزی همزمان با پنجمین اردوی آماده‌سازی تیم ملی زیر 16 سال دختر ایران بود که از دوم تا یازدهم خرداد بود که شاگردان شعبان خمسه در سه دیدار تدارکاتی نیز به مصاف حریف تایلندی رفتند.

دومین اردوی برون مرزی این تیم نیز با هدف هماهنگی با شرایط آب و هوایی از پنجم تیر در چین آغاز شده است که تا زمان شروع مسابقات (دهم تیر) ادامه دارد.

یک هفته از اردوی چهارم این تیم در اردیبهشت نیز در جزیره خارک برگزار شد تا بازیکنان کاملا با شرایط آب و هوایی مسابقات آشنا شوند.

ترکیب تیم اعزامی

آیناز باقری، یلدا جعفری، زهرا محمدزاده، لعیا افزونی، نگار ملاحسینی، تینا حیدری، نیلوفر محمدی، کیمیا سهرابی، بهار نوبخت، معصومه قدمی، یسنا آهنکوب و هستی واحدی بازیکنان تیم ملی زیر 16 سال دختر ایران در این رقابت‌ها هستند

افسانه شکوهی فر(سرپرست)، فاطمه شعبان خمسه (سرمربی)، بهاره نیازی، مهدیه خواجه کلایی و فاطمه ایدلخانی (مربیان)، فهیمه محلوجی (مربی بدنساز)، اکرم حبیب لو (پزشک) و علی برگ‌شادی (آنالیزور) تیم ملی زیر 16 سال دختر ایران را در این مسابقات همراهی خواهند کرد.

گروه‌بندی مسابقات

گروه بندی مرحله مقدماتی نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 16 سال دختر آسیا به قرار زیر است:

گروه A: چین، مغولستان و ازبکستان

گروه B: ژاپن، استرالیا و ایران

گروه C: هنگ‌کنگ، تایلند و قزاقستان

گروه D: چین‌تایپه، ماکائو و هند

برنامه مرحله مقدماتی

برنامه مرحله مقدماتی مسابقات والیبال قهرمانی زیر 16 سال دختر آسیا به وقت تهران بدین قرار است:

شنبه دهم تیر

ساعت 6 صبح: ژاپن - استرالیا و تایلند - هنگ‌کنگ

ساعت 10:30: چین - مغلوستان و هند - چین‌تایپه

یکشنبه یازدهم تیر

ساعت 6 صبح: قزاقستان - تایلند و ایران - ژاپن

ساعت 10:30: ماکائو - هند و ازبکستان - چین

دوشنبه دوازدهم تیر

ساعت 6 صبح: مغولستان - ازبکستان و هنگ‌کنگ - قزاقستان

ساعت 10:30: ایران - استرالیا و چین‌تایپه - ماکائو

سهمیه جهانی

بر اساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال، تیم‌های اول تا سوم مسابقات قهرمانی زیر 16 سال آسیا 2023 سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی 2024 دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار