پانا گزارش می‌دهد:

تبلور حیات در روستاهای محروم آذربایجان‌ شرقی

تبریز(پانا) - امروزه تنش آبی در روستاها و شهر‌ها از جمله مشکلات ایران است که در راستای جبران این تنش، جهاد آب‌رسانی به همت جهادگران بسیج سازندگی شروع شده که می‌توان این آب را تبلور حیات در روستاهای محروم دانست.

کد مطلب: ۱۳۸۲۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تبلور حیات در روستاهای محروم آذربایجان‌ شرقی

آب، اساسی‌ترین و پرکاربردترین نعمت الهی است که امروزه منشأ تمامی فعالیت‌های بشری است. امروزه تمامی دنیا با مشکلاتی همچون تنش آبی مواجه هستند که کشور ما نیز از جمله آنان به شمار می‌آید.

تلاش برای رساندن آب سالم و پایدار به مردم روستاهای کشور یکی از اهداف وزارت نیرو است که برای تحقق آن جهاد آب‌رسانی تشکیل شده است.

جهاد آبرسانی طرحی برای رساندن آب به روستاهایی است که یا فاقد آب سالم بهداشتی‌ یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی هستند، طرحی که به وسعت روستاهای ایران برای رفع تشنگی روستاها تدوین و اجرا شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم شاخص برخورداری از آب شرب روستایی به ۸۰ درصد افزایش یابد.

آذربایجان شرقی نیز از استان‌‌هایی است که با توجه به وسعت آن از روستاهای محروم قابل توجهی برخوردار است و در این راستا جهاد آبرسانی در این استان نیز از چند ماه گذشته شروع شده است. اصحاب رسانه و خبرنگاران این استان از پروژه‌های آبرسانی که در قالب طرح بسیج آبرسانی به عنوان بخشی از قرارداد اجرای عملیات تهیه مصالح و اجرای قسمتی از خط انتقال، شبکه توزیع، مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ روستاهای محروم و کم برخوردار استان آذربایجان‌ شرقی در سه بخش قشلاقات کلیبر، مجتمع ستارخان ورزقان و مجتمع آبرسانی آلمالو هشترود در حال اجراست، بازدید به عمل آوردند که در ادامه به بررسی هر یک از این پروژه‌ها می‌پردازیم.

مخزن ۷۵ متر مکعب روستای دوریق ورزقان

در بازدید از مخزن ۷۵ متر مکعبی روستای دوریق ورزقان، حامد محمدی، ناظر عالی پروژه در خصوص پروژه مخزن روستای دوریق اظهار کرد: این مخزن برای تامین آب پایدار روستای ۹۵ خانواری دوریق در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه آب از طریق تصفیه‌خانه به فاصله ۱۲ کیلومتر از طریق لوله به این مخزن می‌رسد، گفت: در حال حاضر ۳۴ مخزن در حال ساخت است که این مخزن، چهاردهمین مخزن از تعداد ۳۴ مخزن است که در حال ساخت است و ظرفیت این مخزن ۷۵ متر مکعب است که برای روستاهای محروم و کم‌برخوردار در حال احداث است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مخزن ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اعتبار کل سه پروژه بزرگ بسیج آبرسانی ۲۵۰ میلیارد تومان در سه شهرستان قشلاقات کلیبر، آلمالو هشترود و روستاهای ورزقان است.

محمدی یادآور شد: این پروژه به پیمانکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و برخی دیگر از پیمانکاران در حال احداث و آماده‌سازی است و پروژه دوم مخزن بکرآباد است که با طرفیت ۲۰۰ مترمکعبی تماما احداث و آماده‌سازی شده است.

وی اذعان کرد: پروژه سوم مخزن تازه کند بکرآباد است که در حال اتمام است و لوله‌گذاری از تصفیه‌خانه تا روستای بکر‌آباد کشیده شده و فقط لوله‌گذاری تا این مخزن باقی مانده است.

محمدی گفت: این روستا از داشتن آب پایدار محروم بود ولی الان با ساخت این مخزن به آب پایدار خواهد رسید.

وی ادامه داد: ظرفیت این مخزن ۵۰ مترمکعب است و با انجام لوله‌گذاری به روستاهای بسیار زیاد، آب به تمام مناطق خواهد رسید. در این خصوص با انجام تمامی اقدامات این پروژه تا یک هفته آینده به طور کامل به اتمام خواهد رسید.

مجتمع آب‌رسان ستارخان

در ادامه بازدیدها از پروژه‌های جهاد آبرسانی، در بازدید از مجتمع آبرسانی ستارخان، اصغر عبدالله‌زاده، طراح و مشاور این پروژه در جمع خبرنگاران توضیح داد: این پروژه مجتمع آب‌رسانی ابتدا برای ۶۴ روستا و خود شهر ورزقان طراحی شده بود که در مطالعات بعدی ۲۴ روستای دیگر اضافه شد و تعداد روستاها به ۸۸ روستا رسید.

وی با بیان اینکه پتانسیل آب در مس سونگون وجود دارد که ما از این پتانسیل استفاده کردیم، ادامه داد: این آب با ارتفاع یک هزار و ۲۰۰ متر از مس سونگون پمپاژ شده و به اینجا رسیده است و در حال حاضر مابقی به حالت ثقلی در حال ادامه است.

عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: در کل پروژه اجرای پمپاژ نداریم جز در یک مکان که آب به صورت ۲ لیتری پمپاژ خواهد شد و کل این ‌پروژه که به عنوان یک طرح سبز است از انرژی برق حداقل مصرف را می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آب این پروژه از سد حاجیلر با خط انتقال ۴۰ کیلومتری به این مجتمع می‌رسد، افزود: این مجتمع ۱۰۰ لیتر در ثانیه دبی برای تصفیه آب دارد که البته این پروژه قابلیت ارتقا به ۱۵۰ لیتر در ثانیه هم می‌تواند داشته باشد از این‌رو نگرانی افزایش جمعیت با ارتقای این قابلیت را نداریم.

وی یادآور شد: این پروژه یک قرارداد سیویل دارد که در حال پایان است و تا یک ماه آینده کارهای عمرانی آن تمام خواهد شد همچنین یک قرارداد برای تهیه تجهیزات خواهد بود که با تامین اعتبار تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

عبدالله‌زاده متذکر شد: تجهیزات مورد استفاده تماما از تولیدات ملی داخلی است و طبق پیش‌بینی و تامین اعتبار تا ۹ ماه آینده تجهیزات نصب شده و تا پایان سال جاری این مجتمع به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: هزینه اعتباری ۲۷۰ میلیارد تومان است‌که اگر تقریبا ۱۲۰ میلیارد تومان به دستمان برسد، طرح به اتمام خواهد رسید.

طراح و مشاور مجتمع آب رسانی ستارخان گفت: این پروژه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی در برداشت که مهم‌ترین آن، قطعا مهاجرت معکوس خواهد بود.

وی تصریح کرد: از بابت سختی آب تمامی آزمایش‌های لازم انجام گرفته است و سختی آب مناسب آب شرب سالم و قابل شرب خواهد بود.

از پروژه‌های دیگر نیز می‌توان به مخزن بکرآباد با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب که به پایان رسیده و مخزن ۵۰ متر مکعبی تازه کند بکر آباد که تا هفته آتی به اتمام خواهد رسید، اشاره کرد.

ظرفیت آبرسانی استان ۱۵ میلیون متر مکعب بر ثانیه است

محمد خانی صبح سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به ۷۴ نقطه شهری و دو هزار و ۷۰۰ نقطه عشایری و روستایی با جمعیتی بالای چهار میلیون نفر خدمت ارائه کرده که ظرفیت آب‌رسانی ما ۱۵ میلیون متر مکعب بر ثانیه است.

وی ادامه داد: آب چهار شهر شامل تبریز، مرند، بخشایش و سهند سر به سر اداره می‌شود که وضعیتی شکننده داشته و امکان تولید آب بیشتری نیست و برابری تولید و مصرف حاکی از شکننده بودن وضعیت است، اما تمام تأسیسات ما شبانه‌روزی کار می‌کنند و در بقیه شهرها وضعیت مطلوب است.

وی افزود: امسال هم اگر مردم همراهی کرده و در مصارف خود و مصارف غیر ضرور جلوگیری کنند نه تنها در این چهار شهرستان بلکه در تمام‌نقاط می‌توان تابستان را به خوبی سپری کرد.

خانی در خصوص میزان بارندگی‌ها خاطرنشان کرد: وضعیت بارندگی با وجود وجود سیلاب، ۱۵ درصد نسبت به نرمال کمتر است به‌ویژه اینکه بارندگی نقطه‌ای بوده و باعث شده چهار سد ما وضعیت چندان مناسبی نداشته باشند و سدهای ارسباران و نهند وضعیت خوبی ندارند و در حالت ذخیره‌ای هستند.

وی با اشاره به بازدید خبرنگاران از شبکه آبرسانی سد ستارخان، گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های آبرسانی استان طی ۴۰ سال اخیر برای آبرسانی به حدود ۸۸ روستا و حتی خود ورزقان است که با ۱۳۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه، ۳۳ مخزن، هشت ایستگاه پمپاژ و هزینه‌ای نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل نیز به ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

خانی افزود: می‌توان این پروژه را در سال جاری به طور کامل نهایی کرد و در هفته دولت و دهه فجر نیز تحویل مردم ورزقان داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مجتمع آبرسانی ستارخان اهر خبر داد.

وی با اشاره به پروژه آبرسانی مجتمع آبرسانی آزادگان ارس برای قشلاقات خداآفرین و کلیبر، اظهار کرد: موافقت اولیه برای آبرسانی به شش قشلاق بود که طی مذاکرات انجام گرفته و نیاز مردم منطقه این عدد به ۶۸ روستا افزایش یافته است. این پروژه، بزرگترین پروژه آبرسانی طی ۳۰ سال گذشته است که ۱۰۰ لیتر آب در ثانیه انتقال می‌دهد و شبکه توزیع به طول ۱۳۰ کیلومتر دارد.

وی با بیان این‌که با اجرای این پروژه، آب پایدار، دائمی و درازمدت به مردم منطقه می‌رسد، ادامه داد: بخش عمده‌ای از قشلاق‌های کم آب و بی آب شهرستان‌های خداآفرین و کلیبر از این آب بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: در مرحله دوم جهاد آبرسانی برای ۱۸۳ روستای استان موافقت اولیه شده بود که با تصویب ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در جریان سفر ریاست جمهوری به استان این عدد به ۲۳۳ روستا افزایش یافت که می‌تواند طی یکسال به اتمام برسد.

وی در پایان تاکید کرد: از ۲۷۰۰ روستای استان تعداد ۵۵۰ روستا با تنش آبی مواجه هستند.

جهاد آبرسانی را می‌توان از برنامه‌های شاخص دولت سیزدهم عنوان کرد که می‌توان از برنامه‌های درست در راستای اجرای صحیح مدیریت آب و حذف تنش آبی عنوان کرد و امید است تا پایان سال شاهد روستاهای بیشتری باشیم که تنش آبی نداشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار