پانا گزارش می‌دهد:

باید‌ها و نبایدهای ثبت‌نام و پرداخت شهریه‌‌ در مدارس غیردولتی

تبریز (پانا) - یکی از مشکلات اصلی والدینی که قصد ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی را دارند، ‌عدم آگاهی کافی والدین از مقررات و ضوابط پرداخت شهریه است که در این موارد دچار مشکل جدی می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
باید‌ها و نبایدهای ثبت‌نام و پرداخت شهریه‌‌ در مدارس غیردولتی

فرزندان هر خانواده و جامعه، سرمایه‌های اصلی آنان به‌شمار می‌آیند و اصلی‌ترین دغدغه‌شان تربیت درست آینده‌سازان ایران اسلامی است؛ مدرسه یکی از عوامل مهم در تربیت کودکان است که می‌توان آن را دروازه‌ای برای یافتن هویت اجتماعی و خودشناسی دانست.

شهریه‌های اضافی در مدارس غیردولتی، مشکلی است که سال‌های سال گریبان‌گیر نظام آموزش و پرورش بوده است و تکرار آن باعث تکدر خاطر والدین می‌شود.

مدارس غیردولتی یا همان مدارس غیر انتفاعی همانطور که از نام‌شان پیداست، مدارسی هستند که بیشتر جنبه خصوصی داشته و با مشارکت‌های مردمی ساخته می‌شوند و تمام هزینه‌های خود را با دریافت شهریه از والدین تامین می‌کنند. شهریه دریافت شده در این مدارس جهت تامین و ارائه امکانات آموزشی و تحصیلی مناسب به دانش‌آموزان است ولی این مدارس نیز موظف هستند تا شهریه مصوب تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش را از والدین اخذ کنند. در حالی‌که امروزه شاهد مدارس معدودی هستیم که به بهانه برنامه‌های بیشتر اقدام به اخذ مبالغ بیشتری می‌کنند که مشکلی در نظام آموزش و پرورش است.

در این راستا وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل تابعه و سازمان بازرسی کل کشور به همراه ادارات تابعه استانی با بازدیدهای سرزده و نظارت مکرر در تلاشند تا اینگونه تخلفات را از سطح استان‌ها و کشور ریشه‌کن کنند.

امروز در تبریز با مدیرکل بازرسی استان آذربایجان شرقی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش استان و بازرسان این ادارات همراه شدیم تا از روند بازرسی‌های سرزده مدارس سطح استان آگاه شویم.

‌مسئولان استانی و کشوری در بازدید از چند مدرسه در سطح شهر تبریز از نزدیک پای درد و دل اولیا نشسته و با مدارس متخلف برخورد لازم صورت گرفت. از تخلف‌های مدارس خاطی می‌توان به دریافت مبالغ اضافی، پیش‌ثبت‌نام‌های غیرقانونی، اعلام شهریه‌های کذب قبل از اعلام شهریه مصوب دولتی و تنظیم قراردادهای یک طرفه اشاره کرد. با هر کدام از مدارس متخلف با توجه به قوانین، برخوردهای لازم توسط مسئولین استانی و معرفی این مدارس به سازمان تعزیرات حکومتی صورت گرفت.

قراردادهای یک‌طرفه و غیرقانونی با والدین

در حاشیه این بازدیدهای سرزده، سعید قاسمی‌وند رئیس منطقه ۵ سازمان بازرسی کل کشور و بارزس کل آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «در ادامه برنامه‌های آموزشی مصوب که در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا شد، بازرسی میدانی از مدارس غیر دولتی انجام گرفت.»

سعید قاسمی‌وند درباره وصول شهریه‌های مدارس غیردولتی گفت: «مدارس غیردولتی می‌توانند در 3 محور (شهریه ثابت، شهریه‌های مکمل و فوق‌برنامه و شهریه‌های برنامه‌های جاری) شهریه‌های خود را وصول کنند.»

وی در ادامه با اشاره به رعایت نکردن قوانین و مصوبه‌هایی که برای مدارس غیردولتی ابلاغ شده، افزود: «‌متاسفانه در طی این بازرسی‌ها چندین مورد تخلف مشاهده شد که از جمله آنان می‌توان به وصول شهریه خارج از نرخ مصوب یا تنظیم قراردادهای یک طرفه با اولیای دانش‌آموز اشاره کرد که فقط اولیا متعهد شده‌اند.»

وی در ادامه درباره نحوه برخورد و جلوگیری از این تخلفات گفت: «ایرادات غیر قابل کتمان در این بازرسی‌ها مشاهده شده است و تذکرهای جدی و لازم برای برنامه‌های مکمل و... داده شده که باید بر اساس برنامه‌های اصولی تنظیم شود و مدارس متخلف به اداره تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند تا برخورد های لازم صورت گیرد.»

قاسمی‌وند در پایان افزود: «والدینی که تخلفی از طرف مدارس غیردولتی مشاهده می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سایت آموزش و پرورش ‌یا با مراجعه حضوری به آموزش و پرورش و بازرس‌های این حوزه شکایات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی‌های لازم صورت گیرد.»

والدین از پرداخت هرگونه مبالغ اضافی خودداری کنند

همچنین در این بازدیدها، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در گفت‌و‌گو با پانا در رابطه با شهریه‌های مدارس غیردولتی و مبالغ پرداختی توسط والدین گفت: «طبق بخشنامه‌هایی که برای مدارس غیردولتی ارسال شده، مدارس اجازه ندارند هزینه اضافی غیر از شهریه‌های مصوب سال 1402_1401 داشته باشند و اولیای محترم و مدارس باید منتظر شهریه و مصوبه جدیدی که از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود باشند و بعد از آن این مدارس مابقی شهریه لازم را از اولیا دریافت کنند.»

غلامرضا علیزاده در ادامه بیان کرد: «نسبت به خدمات درجه‌های مدارس غیردولتی، شهریه‌های اعلامی تقریبا از 8 تا 13 میلیون تومان است که این مبالغ نیز بر اساس مصوبه سال قبل بوده و باید منتظر مصوبه‌ها و شهریه‌های جدید باشیم و از والدین تقاضا داریم که تا اعلام شهریه‌های مصوب سال تحصیلی جدید مبالغی را به صورت علی الحساب پرداخت کنند و از پرداخت شهریه‌های کذب خودداری کنند. همچنین اولیای محترم می‌توانند با مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان این تخلفات را اعلام کنند تا بازرس‌های ما در اسرع وقت در مدارس حضور یافته و برخوردهای لازم را مبذول کنند.»

لازم به ذکر است که قراردادهای یک طرفه در این مدارس از رایج‌ترین تخلفات به شمار می‌آید که چنین قراردادهایی باعث سلب حقوق اولیا و مانعی برای دادخواهی والدین در مراجع قضایی است.

شناسایی مدارس متخلف، نیازمند والدینی است که آگاهی لازم از چنین مواردی را داشته باشند تا کمکی برای سازمان‌های نظارتی باشند.

دانش‌آموز خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار