مشاور تخصصی مرکز مشاوره‌ای آموزش و پرورش شهر جوادآباد:

مشاوره با فضای تخصصی، می‌تواند در کسب تجربه کیفیت زندگی بهتر و بالاتر به افراد کمک کند

جوادآباد (پانا) - مشاور تخصصی مرکز مشاوره‌ آموزش و پرورش شهر جوادآباد، با تاکید بر انجام مشاوره در جهت تقویت جایگاه اجتماعی و روابط فردی افراد گفت، مشاوره با فضای تخصصی می تواند در کسب تجربه کیفیت زندگی بهتر و بالاتر به افراد کمک کند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مشاوره  با فضای تخصصی، می‌تواند  در کسب تجربه کیفیت زندگی بهتر و بالاتر به افراد کمک  کند

محمد امامی مشاور تخصصی مرکز مشاوره ای اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد، در رابطه با اهمیت مشاوره گرفتن به پانا بیان کرد: «انسان‌ها کامل نیستند، نیاز دارند به هم کمک کنند و با هم ارتباط داشته باشد و به هم مشورت بدهند، از خرد جمعی استفاده کنند تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. در مورد مشورت کردن جملات، احادیث و روایات زیادی است. حضرت علی (ع)می فرماید هیچ پشت گرمی و محکم کاری در کارها مطمئن تر از مشورت نیست، بنابراین مشورت در جایگاه اجتماعی و روابط فردی ما مهم است، مشاور با فضای تخصصی که دارد در این موضوع می تواند ما را یاری کند.»

این مشاور متخصص اذعان کرد: «مهمترین زمینه های کمک مشاور وقتی است که فرد دچار مسائل خانوادگی یا دچار عادت های مخرب است. مسائلی مانند مواد مخدر، مشروبات الکلی، سیگار یا از دست رفتن عزیزی و دچار اتفاقات بدی در زندگی می شود. استرس و اضطراب یکی از موضوعاتی است که شخص می تواند به مشاور مراجعه کند. افسردگی، یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باعث داشتن اعتماد به نفس پایین می شود، نداشتن علاقه یا ناامیدی جزء موضوعاتی است که می تواند از یک متخصص برای تجربه کیفیت زندگی بهتر و بالاتری استفاده کرد.»

وی افزود: «مشاور در همه مسائل و حوزه هایی که به روح ما برمی گردد می تواند فعالیت داشته باشد. روانشناسان منشا بعضی از بیماری های جسمی را مشکلات یا اختلالات روانی می دانند مانند انسان هایی که دچار استرس ویا اضطراب شدید هستند و بیماری هایی مانند زخم معده، بیماری های گوارشی، تپش های قلب، فشار خون و... دارند. اولین موضوع که خیلی رایج هم است، ترس از برچسب خوردن و یا انگ روانی بودن است، یعنی هرکس پیش روانشناس مراجعه کند فوری به او بگویند که او دیوانه است.»

این مشاور متخصص عنوان کرد: «موضوع دوم که باعث می شود ما کمتر به مشاور یا روانشناس مراجعه کنیم این است که توسط مشاور مورد تمسخر قرار بگیریم، مثلا مشاور به ما بگوید که مشکل خاصی نیست که شما پیش من مراجعه کردید و ترس از فاش شدن مشکل و یا اینکه آشنایان و اطرافیان در جریان موضوع قرار گیرند. اولیت تعهداتی که مشاوران دارند این است که حریم خصوصی مراجعان را رعایت کنند و تمامی نکات آنها را به عنوان یک امین پیش خود نگه دارند. در واقع اجازه افشا کردن آن مطالب را پیش دیگران ندارند.»

امامی ادامه داد: «موضوع سوم که باعث مراجعه نکردن به مشاور می‌شود، این است که ما ترجیح می دهیم با دوستانمان یا برادر و خواهرمان در میان بگذاریم، هر چند که این کار راهکار خوبی است ولی بعضی وقت ها این راهکار به طور موقتی است و باعث می شود که آن چالش یا مشکل به طور اصولی و کامل برطرف نشود.»

کارشناس مشاور تخصصی آموزش و پرورش شهر جوادآباد اظهار کرد: «از موضوعات مهم بحث ما این است که برای رفع مشکل پیش مشاور می رویم ولی مشکل برطرف نمی شود و دیگر مراجعه نمی کنیم یا اینکه با مشاور خود ارتباط درستی نگرفته ایم و این باعث شده تا مشکل برطرف نشود. از طرف دیگر موضوع مهمی که وجود دارد این است که در مراجعه به رواشناس یا مشاور، او تکالیفی برای مراجع کننده تعیین می کند که باید آن تکالیف به طور دقیق انجام شود و اگر آن را درست انجام ندهیم نمی توانیم نتیجه مطلوبی بگیریم.»

امامی در پایان بیان کرد: «مشکل در مرحله اول در مدرسه توسط مشاور برسی می شود، اقدامات اولیه انجام می شود و بعد از یک یا دو جلسه اگر مشکل در مدرسه حل نشد، مدیر مدرسه یا مشاور مدرسه با مرکز مشاوره اداره تماس می گیرند و هماهنگی های لازم انجام می شود تا در وقت تعیین شده به مرکز مشاوره اداره آموزش و پرورش مراجعه کند. مرکز مشاوره اداره در آنجا طی جلسات منظم و با تعداد جلسات بیشتر پیگیری می کند تا اینکه مشکل حل شود. زمان جلسات ۴۵ دقیقه است و در طی جلسات باید فعال باشند و نکات و تکالیفی که گفته می شود را در طی هفته انجام دهند تا شرایط بهتری پیدا کنند و از آن مشکل رها شوند.»

دانش‌آموز خبرنگار: رها ناصر قورتلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار