در نشست تخصصی چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران مطرح شد:

ثبت‌نام 503 هزار دانش‌آموز اتباع غیرایرانی در 28 هزار مدرسه ایرانی

تهران (پانا) - در نشست تخصصی بررسی و تحلیل چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران بر ضرورت نگاه فرصت‌محور به به تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران تاکید شد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ثبت‌نام 503 هزار دانش‌آموز اتباع غیرایرانی در 28 هزار مدرسه ایرانی

موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست گفت: اقدامات خوبی نسبت به فراهم شدن تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران به‌ویژه در شهر تهران انجام شده و پذیرش دانش‌آموزان اتباع خارجی به‌ویژه افغانی‌ها حکایت از نگاه ارزشمند نظام به اتباع خارجی دارد.

وی با بیان اینکه از هر نشست و جلسه‌ای به اندازه خودش باید انتظار داشت، اظهار کرد: نشست امروز برای بیان چالش‌های تحصیلی اتباع خارجی در ایران برگزار شد و نکات خوبی هم مطرح شد اما قطعا اگر بخواهیم به سمت راهکارهای حل مسائل برویم باید جلسات مختلف در کمیسیون‌های مربوطه برگزار شود.

کفاش تصریح کرد: نکاتی که در نشست امروز توسط نمایندگان نهادهای مختلف مطرح شد، دسته‌بندی می‌شود. بخشی از مواردی مطروحه مربوط به آموزش و پرورش بوده و بخشی دیگر نیز به دستگاه‌های دیگر مرتبط می‌شود.

503 هزار دانش‌آموز اتباع غیرایرانی در 28 هزار مدرسه ایرانی ثبت‌نام کرده‌اند

خانم مقیمی، کارشناس شورای عالی آموزش و پرورش با ارائه آماری از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران گفت: تحصیل کودکان مهاجر در ایران از سال ۸۵ به بعد، شکل ثابتی داشته و بیش از ۵۰۳ هزار دانش‌آموز اتباع غیرایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

وی اظهار کرد: طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل بازبمانند، ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایرانی انجام می‌شود تا آنها از تحصیل محروم نشوند.

مقیمی با اشاره به چالش‌های تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران خاطرنشان کرد: برخی چالش‌ها در زمینه تحصیلی و شامل بدو ورود به مدرسه و درون مدرسه است و برخی چالش‌ها نیز سیاستی و برخی دیگر زیرساختی هستند.

وی افزود: تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی طبق آمار ثبت‌شده در سال تحصیلی 1402-1401 در سامانه سیدا بیش از 614 هزار دانش‌آموز بود که بیشترین آمار را در دوره ابتدایی و کمترین آمار را در هنرستان‌های حرفه‌ای داریم.

مقیمی گفت: تعداد دانش‌آموزان با ملیت افغانستان بیش از سایر ملیت‌ها است.

نداشتن آمار کامل، یکی از چالش‌های حضور اتباع خارجی در ایران است

مرادپور، نماینده وزارت کشور گفت: طی ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران میزبان خیل عظیمی از اتباع خارجی بوده که بیشترین آن از کشورهای افغانستان و عراق بوده و در بخش‌های مختلف به این مهاجران، خدمت‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام دانش‌آموزان افغانی را در مدارس ایرانی ثبت‌نام کرد، افزود: بعد از اتفاقات تیرماه ۱۴۰۰ در کشور همسایه و تغییر حاکمیت، مهاجران زیادی وارد کشورمان شدند که تعداد آن‌ها 5 میلیون مهاجر تخمین زده شد و ثبت‌نام از دانش‌آموزان آن‌ها نیز انجام شد اما این موضوع خالی از چالش و مشکل نبوده است.

مرادپور با اشاره به چالش‌های این بخش اظهار کرد: اولین چالش، آمار است و آمار کاملی در این زمینه وجود ندارد. برخی چالش‌های بعدی نیز شامل تعداد اوراق هویتی و اقامتی متعدد، تعدد شناسه‌های هر سازمان و عدم وجود شناسه واحد، عدم تطابق زمان صدور اوراق با زمان تحصیلات و عرم اتصال آسان سامانه آموزش و پرورش به سیستم‌های سایر دستگاه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: 57 چالش در این زمینه احصا شده است.

حضور اتباع خارجی در ایران را فرصت‌محور بدانیم نه تهدیدمحور

خزایی، معاون مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات این حوزه، تعدد مسئولیت دستگاه‌ها است، گفت: وقتی می‌خواهیم آمار جامع و کاملی داشته باشیم، آمارها ناقص است و این یک چالش عمده است.

وی با بیان اینکه برخی گزارشاتی داریم که نگرانی‌های چندفرهنگی دارد، اظهار کرد: جمعیت دانش‌آموزان برای مناطقی وجود دارد که تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی بیش از دانش‌آموزان تابعیت ایران است.

خزایی خاطرنشان کرد: برخی چالش‌ها اجتماعی، قانونی و فرهنگی است. به تبعیت از فرمان رهبر معظم انقلاب به این مساله توجه می‌کنیم اما رسانه‌های بیگانه معاند از این چالش‌ها سوءاستفاده می‌کنند در حالی که آموزش و پرورش باید جلوه مثبت این امر را نشان دهد.

وی تاکید کرد: تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران را تهدید ندانیم و این مساله را فرصت بدانیم. مساله فرصت‌محوری در حوزه اتباع خارجی بسیار مهم است.

معاون مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: مهمترین موضوعی که کشور ما امروز در خصوص اتباع خارجی با آن سروکار دارد، آمار است و همه آمارها تقریبی هستند و هیچکدام قطعی نیست در حالی که آمار و اطلاعات دقیق باید داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها حتما وجود داشته باشد. وقتی آماری خواسته می‌شود یا دستگاه مربوطه آمار را نمی‌دهند یا به صورت ناقص ارائه می‌کند. هدف از گرفتن آمار، کمک کردن برای حل مسائل است.

پذیرش مهاجران خارجی با نگاه اسلامی - ایرانی باید تبیین شود

محمد محمدی، مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما با آموزش دانش‌آموزان اتباع خارجی، سفیر جمهوری اسلامی را با نگاه بلندمدت و ایرانی - اسلامی تربیت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در دوره آموزش ابتدایی ۱۸ هزار کلاس درس فقط به دانش‌آموزان اتباع افغانی اختصاص داده‌ایم. در بحث کیفیت‌بخشی به آموزش که دغدغه کشور، تقویت مدارس دولتی است. این در حالی است که کشورهای دیگر در کمپ‌هایی بسیار بد از اتباع بیگانه پذیرایی می‌کنند اما پذیرش انسان با ویژگی‌های انسانی در ایران انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به ترکیب جمعیتی دانش‌آموزان ایرانی و اتباع خارجی خاطرنشان کرد: این ترکیب در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک ۷۰ به ۳۰ و ۸۰ به ۲۰ و حتی ۸۵ به ۱۵ درصد شده و در یک منطقه، ترکیب دانش‌آموزان اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی 90 به 10 درصد است.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اتفاقات خوبی در تاب‌آوری و تقریب فرهنگی بچه‌ها افتاده است، گفت: در تغییر قوانین و رویه‌ها و نحوه مواجهه ما با کودکان، گاهی آنقدر قانون را زیاد و پیچیده می‌کنیم که ناچاریم از اصل قضیه بگذریم.

وی افزود: برای مدارس خودگردان می‌توانیم مدل مطلوبی در قالب دیپلماسی آموزشی ارائه دهیم و از ظرفیت گروه‌ها می‌توانیم استفاده کنیم که کمترین آسیب را داشته باشد.

سیاست واحدی برای مدیریت اتباع خارجی نداریم

غفارزاده، نماینده وزارت امور خارجه نیز گفت: در طول ۴۵ سال گذشته، اتباع خارجی زیادی به دلیل جنگ‌هایی که رخ داده وارد ایران شده‌اند اما هیچ گاه به سیاست واحدی برای مدیریت اتباع خارجی نرسیده‌ایم و دغدغه مسئولین این بوده که همواره تهدیدمحور دیده‌اند اما در کشورهای دیگر، فرصت‌محور دیده شده است.

وی افزود: در ماده ۱۳ و ۱۴ میثاق‌نامه بین‌المللی به آموزش رایگان اتباع خارجی اشاره شده و عنوان شده که این امر بر عهده دولتی است که مهاجران به آن کشور آمده‌اند و ما هم به این میثاق پیوسته‌ایم.

غفارزاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با نگاه باز، کمک‌حال اتباع خارجی بوده و سعی کرده مشکلاتشان را به نحو احسن و فراتر از حد نیازشان انجام دهد.

وی تاکید کرد: باید شرایط راحت‌تری برای تحصیل دانش‌آموزان مخصوصا در مناطق دورافتاده ایجاد کنیم. اشتراکات دینی و زبانی هم داریم و به همین دلیل این دانش‌آموزان را باید جذب کنیم در حالی که فقط به آموزش پرداخته‌ایم و به تربیت نپرداخته‌ایم.

گروه 5 برای پیگیری مسائل سلامت و بهداشت اتباع خارجی تشکیل شده است

رخساری، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حضور اتباع خارجی در ایران یک فرصت است اما برای این فرصت، چالش‌هایی در حوزه سلامت و بهداشت و درمان داریم.

وی با بیان اینکه گروه 5 از چند سال گذشته تشکیل شده است، افزود: این گروه به صورت جدی کار خود را دنبال می‌کند و بحثی که پرداخته‌ایم، سلامت این کشورها است. مساله بعدی، سلامت روان است و در حوزه بهداشت و درمان هم نیاز به اطلاعاتی داریم.

بیش از 50 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در شهر تهران تحصیل می‌کنند

خانم معصومیان، نماینده شورای عالی در آموزش و پرورش در شهر تهران نیز با بیان اینکه در سال گذشته با تراکم و تعدد دانش‌آموزان اتباع خارجی مواجه شدیم، گفت: شهر تهران، میزبان بیش از 50 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی بود و به همین دلیل 4 مورد آموزش‌های مهارتی و فرهنگی، جشنواره‌های فرهنگی، برگزاری دوره‌ها و تشکیل شبکه تعاملی مدیران مدارسی که اتباع خارجی در آن‌ها تحصیل می‌کنند از اولویت‌ها بود.

وی افزود: در مهرماه از هر منطقه، مدرسه‌ای که بالاترین تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی را داشت، دوره ۴۰ ساعته در ارتباط با مهارت‌های شناختی با دیدگاه فرصت‌محور برای ۴۰ نفر از مدیران مدارس تشکیل شد و در مدارسی که بالای ۵۰ درصد آن دانش‌آموزان اتباع خارجی بودند، موظف شدند که یک نفر از اعضای انجمن اولیا و مربیان از اولیای دانش‌آموزان اتباع خارجی باشد.

معصومیان با بیان اینکه منطقه ۱۵ تهران، بالاترین تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی را داشت که در اولویت توجه قرار گرفت، اظهار کرد: در نهایت اینکه دانش‌آموزان اتباع خارجی در فعالیت‌ها و جشنواره‌ها شرکت کردند و منتخب افغانی نیز در جشنواره‌ها داشتیم.

543 کلاس بالای 40 نفر دانش‌آمور در متوسطه دوم داریم

عباس سلطانیان، مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: کمیسیونی که در شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده و مدارس بین‌الملل و اتباع خارجی را رصد می‌کند، اَبَرچالش‌های اتباع را رتبه‌بندی کند تا بر اساس آن برای یافتن راه حل، برنامه‌ریزی کرده و به حل مساله ورود پیدا کرده و راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ها نباید فقط ارائه خدمات آموزشی باشد بلکه دغدغه باید ارائه آموزش باکیفیت باشد، اظهار کرد: عمدتا در مناطقی که دانش‌آموز اتباع خارجی داریم با تراکم بالای کلاس‌ها روبه‌رو هستیم و هم‌اکنون ۵۴۳ کلاس بالای ۴۰ نفر دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم در کشور داریم که البته همه آن‌ها به دلیل حضور دانش‌آموزان اتباع افغانی نیست و در برخی مناطق، جمعیت زیاد است و ظرفیت آموزش و پرورش به لحاظ فضای آموزشی اشباع شده است.

کمک سازمان‌های بین‌المللی به مهاجران رو به پایان است

وَحدانی، نماینده مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مواردی که با آن مواجه هستیم این است که نوک پیکان تمام مسائل بعد از وزارت کشور به مدارس خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که مواجه هستیم، کمک سازمان‌های بین‌المللی به پناهندگان است، اظهار کرد: در استان‌هایی که تراکم دانش‌آموزی زیاد است از طریق نوسازی مدارس برای تامین مدرسه اقدام می‌شود اما مشکلات برای سال‌های بعد بیشتر هم خواهد شد. ضمن اینکه سازمان‌های بین‌المللی نیز کم‌کم با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، رو به اوکراین می‌آورند و کمتر به ما کمک می‌کنند.

وحدانی خاطرنشان کرد: توجه اندک سازمان‌های بین‌المللی به دوره‌های توجیهی، کم‌توجهی به مشکلات دانش‌آموزان خارجی، ارسال اقلام کمکی کم و... از جمله مشکلات این حوزه است.

وظیفه آموزش و پرورش فقط ثبت‌نام و آموزش اتباع خارجی است

میرزایی، معاون دفتر امور حقوقی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه قانون حمایت از اتباع نوجوانان در سال ۹۹ برای سایر وزارتخانه‌ها نیز تکالیفی مشخص کرده است، گفت: وظیفه آموزش و پرورش، ثبت‌نام و آموزش این دانش‌آموزان است.

60 تا 80 درصد کودکان کار از اتباع خارجی هستند

خانم حسن‌زاده، عضو کمیته منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش نیز گفت: ۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار از اتباع خارجی هستند و میزان ورود به گرمخانه‌ها چشمگیر می‌شود. سوال این است که آیا آمار سامانه سیدا شامل گرمخانه‌ها و همچنین شامل بچه‌هایی که در کانون اصلاح و تربیت هستند نیز می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار