استاد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد:

نقش مهم علی شریعتی درآگاه‌سازی دینی نسل جوان بدیهی است

اسلامشهر (پانا) - استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن اشاره به دیدگاه نوین علی‌شریعتی نسبت به دین اسلام و مذهب، نقش این شخصیت برجسته را درآگاه‌سازی و گرایش نوجوانان و جوانان عصر پهلوی به دین اسلام، موثر و بدیهی برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نقش مهم علی شریعتی درآگاه‌سازی دینی نسل جوان بدیهی است

علی شریعتی، یکی از برجسته‌ترین اشخاص موثر در تاریخ انقلاب‌اسلامی بود که فعالیت‌های زیادی در رابطه با پیروزی انقلاب و مبارزه علیه رژیم‌پهلوی انجام داد. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای تاریخ اسلام و قرون وسطی ادامه داد و در علومی مانند جامعه‌شناسی، تاریخ ادیان و علم تاریخ و... آگاهی داشت.

فاطمه واعظی‌مقدم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با گرامی‌داشت 29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی در گفت‌گو با پانا اظهار کرد: «علی شریعتی، علاوه بر شغل خود که معلمی و استادی بود، در دوران قبل از انقلاب‌اسلامی در مساجد به عنوان مدیر امور فرهنگی فعالیت داشت و به تربیت نوجوانان می‌پرداخت. وی سعی می‌کرد، نوجوانان و جوانان را با فرهنگ و آداب و رسوم شیعه و معارف اسلامی آشنا کند تا بدانند در چه شرایطی از جامعه در حال زندگی هستند، به همین دلیل رژیم پهلوی مخالف و منتقد سر سخت وی بود.»

وی بیان کرد: «علی شریعتی به دلیل کارهایی که علیه رژیم پهلوی انجام می‌داد، چند بار توسط مأموران ساواک دستگیر و به زندان فرستاده شد،اما این سختی‌ها نتوانست وی را از تصمیم و اراده خود بازدارد و در این رابطه یک سال به صورت مخفیانه زندگی کرد و در این مدت نیز دست از مخالفت با رژیم پهلوی برنداشت و سعی می‌کرد از طریق سخنرانی‌های خود در مساجد با محوریت معارف‌اسلامی،قرآن و نهج البلاغه توانست بر جوانان تاثیر زیادی بگذارد و نگرش و افکار آنها را تغییر دهد. »

واعظی‌مقدم تصریح کرد: «سخنرانی‌های دکتر علی شریعتی در جهت آگاهی مردم نسبت به جامعه و رژیم پهلوی، از جمله حسینیه‌ارشاد بسیار موثر بود و جوانان و دانشجویان را که مهم‌ترین اقشارجامعه وتصمیم‌گیرنده برای آینده کشور بودند را از شرایط موجود در آن دوره مانند، فساد و تباهی که بر کشور ما حاکم بود، آگاه کند و از آن جمله می‌توان به سخنرانی مهم وی با عنوان، علی‌تنها است اشاره کرد و از سوی دیگر وی در نقش یک نویسنده، کتاب‌های ریادی را به نگارش درآورد که کتاب حسین وارث آدم ،کویر و فاطمه فاطمه است، از زیباترین نوشته‌های شریعتی است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد:« با خواندن کتاب‌های دکتر شریعتی به این موضوع پی خواهیم برد که وی نسبت به دین اسلام و مذهب شیعه دیدگاهی جدید داشت و از زاویه دیگری دین اسلام را مورد توجه قرار داد و همین عامل هم سبب گرایش نوجوانان و جوانان عصر پهلوی به دین اسلام شد. در نتیجه نوجوانان و جوانان ما می‌توانند با الگو قرار دادن علی شریعتی بهتر موضوعات اطراف خود را درک کنند و راه درست را انتخاب کرده و کمتر دچار تفرقه و سردرگمی شوند،»

استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در ادامه گفت:« در نتیجه مخالفت‌های شریعتی علیه رژیم پهلوی، ساواک او را تحت نظر گرفت و با جلوگیری از فعالیت‌ها و سخنرانی‌ها، وی را مجبور به هجرت از ایران یه کشور انگلستان مهاجرت کرد و دکتر علی شریعتی،در روز ۲۹ خرداد سال پنجاه و شش درگذشت و به دیار باقی شتافت، آرامگاه وی در کشورسوریه است.»

خبرنگاردانش‌آموز: رومینا معبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار