دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه کشور:

هوش مصنوعی و کوانتوم پدیده‌هایی که به سیاست‌گذاری و حکمرانی نیاز دارند

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه، مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردی و سیاست‌گذاری توقع دارند، گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر سیاست‌گذاری، راهبری مصوبات را پیگیری می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۷۹۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
هوش مصنوعی و کوانتوم پدیده‌هایی که به سیاست‌گذاری و حکمرانی نیاز دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در دومین گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه کشور با تأکید بر قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقایسه قرارگاه فرهنگی با قرارگاه نظامی اظهار کرد: مسائل امنیتی و دفاعی کشور از سوی شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود و البته مصوبات این شورا باید به امضاء مقام معظم رهبری برسد و اگر از سوی ایشان امضاء نشود، ابلاغ نمی‌شود در صورتیکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تصویب اعضاء شورا باید رئیس جمهور آن را ابلاغ کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای اینکه سیاست‌ها به عملیات تبدیل شوند به برنامه و نقشه راه نیاز است، دو قرارگاه ستاد کل و خاتم الانبیاء در حوزه نظامی و امنیتی فعال هستند. ستاد کل قرارگاه عملیاتی تا قبل از جنگ نظامی است و خاتم الانبیاء قرارگاهی است که در زمان جنگ فعال می‌شود، این دو ستاد کار قرارگاهی می‌کنند.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه باشد، معظم‌له از سال 90 مسئله قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطرح کردند. در دیدار خرداد 90 با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند که «بار سنگین بر دوش شماست، این بارِ سنگین بر دوش شماست. یعنی شما اینجا در یک قرارگاه اصلی ایستادید، برای پشتیبانی این مبارزه‌ی عظیم. بخشی از این، مربوط به مسائل علم است - که حالا اشاره کردند، بنده هم تأیید می‌کنم، تقدیر می‌کنم - همین نقشه‌ی جامع علمی یا آنچه که در مورد دانشگاه‌ها اتفاق افتاده. بخش تعلیم، یک بخشی از این کار بزرگ است، منتها همه‌ی این کارِ بزرگ نیست. بخش تربیت هست، بخش مربوط به خانواده هست، بخش زن و مرد هست، مسائل گوناگون اخلاقی هست، ارتباطات اجتماعی هست، همکاری و تکافل اجتماعی هست؛ حسن ظن افراد به یکدیگر، در مقابل سوءظن افراد نسبت به یکدیگر هست؛ بددلی و بدخواهی نسبت به یکدیگر، در مقابل خیرخواهی و خیرطلبی برای یکدیگر هست؛ اینها مسائلی است که در زندگی اجتماعی ما وجود دارد. یا همین مسئله‌ی تنبلی اجتماعی که ایشان گفتند، که من یک وقتی هم قبلاً روی این خیلی تکیه کردم. احساس تلاش، احساس مسئولیت در کل جامعه و عناصر جامعه، اینها چیزهائی است که اگر کمبودهائی در آن وجود دارد، مربوط به اختلال فرهنگی است؛ اینها باید برطرف شود. کی باید برطرف کند؟ دستگاه‌های میدانی. کی باید سیاست‌گذاری کند، پشتیبانی کند، هدایت کند؟ شما. یعنی اینجا یک چنین قرارگاه عظیمی است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار دیگری در سال 98 عنوان کردند که «شما یک قرارگاه هستید، کار قرارگاه هماهنگی است نیروی متفرق را جمع می‌کند فرماندهی قرارگاهی وجود دارد، فرمانده میدانی نیست. میخواهم بگویم کار قرارگاهی باشید، همین‌که مجموعه‌های مردمی را جمع کنید کار بزرگی است. شما به جنبه گفتمان سازی بپردازید، نگذارید که قرارگاه سازمان و اداره شود.» ایشان در آذرماه سال 1401 نیز فرمودند که «هدایت فرهنگی کشور و جامعه، نه فقط دستگاه دولتی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است، هدایت فرهنگی و در مواردی مدیریت فرهنگی کشور برعهده شورای انقلاب فرهنگی است، مجموعه‌هایی که در قرارگاه عضوند جز قرارگاه نیستند، یعنی تابع قرارگاه نیستند اما زیر امر قرارگاه هستند.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردی و سیاست‌گذاری توقع دارند، گفت: در این زمینه شورا باید سند بنویسد، اینکه برخی می‌گویند برای چه این همه سند نوشته می‌شود، حرف غلطی است مگر می‌شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی بود اما سیاست‌گذاری نکرد.

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی و کوانتوم پدیده‌های جدیدی هستند به سیاست‌گذاری و حکمرانی نیاز دارند. چهار ماه پیش میز هوش مصنوعی و کوانتوم را راه‌اندازی کردیم چراکه باید سیاست‌های لازم را تعیین کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار