رئیس اداره کانون‌های فرهنگی تربیتی:

غنی‌سازی تابستان ۱۴۰۲، ضامن فرصت‌های بزرگ یادگیری و تربیت تمام ساحتی برای دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - رئیس اداره کانون‌های فرهنگی تربیتی ضمن اشاره به اینکه غنی‌سازی تابستان ۱۴۰۲ ضامن فرصت‌های بزرگ یادگیری و تربیت تمام ساحتی برای دانش‌آموزان است؛ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت را لازمه نیازسنجی، علاقه‌مندی و مشارکت خانواده‌ها در حوزه‌های مختلف دانست.

کد مطلب: ۱۳۷۹۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
غنی‌سازی تابستان ۱۴۰۲، ضامن فرصت‌های بزرگ یادگیری و تربیت تمام ساحتی برای دانش‌آموزان است

سید علی سیدی؛ رئیس اداره کانون های فرهنگی تربیتی ضمن اشاره به اینکه غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان، فرصت‌های بزرگ یادگیری، تربیت تمام ساحتی و رشد همه جانبه آنان را در پی خواهد داشت؛ اظهار کرد: «همه ساله در آستانه فصل تابستان، آموزش و پرورش با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش آموزان و در راستای استمرار فرآیندهای تربیتی، اقدام به برگزاری پایگاه های فعالیت های تابستانی می کند و امسال نیز فعالیت پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزان، از اوایل تیرماه و به مدت ۸ هفته به طول می انجامد.»

وی با تاکید بر پیگیری فعالیت‌های تابستانی با رویکرد غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان، گفت: «با توجه به دستورالعملی که به صورت کامل تنظیم شده است، انتظار می‌رود برنامه‌ها با مشارکت حوزه‌ها و بخش‌های مختلف به خصوص تشکل های دانش‌آموزی عملیاتی شود و در این راستا ضمن هماهنگی لازم، محوریت برنامه ها با آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و فرهنگی باشد. نگاه ما این است که اگر برای اوقات فراغت فرزندان‌ سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی کنیم، سال‌های بعد حاصل آن را برداشت خواهیم کرد؛ همان‌طور که در حال حاضر محصول سرمایه‌گذاری نسل‌های پیشین در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ و جامعه را برداشت می‌کنیم.»

استفاده از ظرفیت خیرین و گروههای جهادی در راستای غنی سازی اوقات فراغت

سیدی ضمن اشاره بر استفاده از ظرفیت خیرین و گروه‌های جهادی در راستای غنی سازی اوقات فراغت، بیان کرد: «برنامه های اوقات فراغت باید براساس نیازسنجی، علاقه مندی و مشارکت خانواده ها در حوزه های مختلف برنامه ریزی شود، به گونه ای که تعطیلات تابستانی فرصتی مناسب برای بهره مندی جوانان و نوجوانان از آموزش های جدید است و باید این فرصت توسط دستگاه های متولی مغتنم شمرده شود، در این راستا باید از ظرفیت گروه های جهادی و خیرین در این زمینه استفاده شود و هیچ دانش آموزی به دلیل مشکلات مالی از برنامه های غنی سازی اوقات فراغت محروم بماند.»

وی ادامه داد: «یکی از راهبرد های اساسی سند تحول دولت مردمی برای تغییر بنیادین حکمرانی در آموزش و پرورش، فعال سازی و ظرفیت سازی مردمی با نظارت دولت محترم است. از این رو استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی در امر غنی سازی اوقات فراغت بسیار ضروری است.»

رئیس اداره کانون های فرهنگی تربیتی در خصوص سیاست های در نظر گرفته شده در برنامه های تابستانی افزود: «براساس سیاست های در نظر گرفته شده در برنامه های تابستانی، پایگاه‌هایی در مدرسه تعریف شده است که نزدیک به ۲۰ هزار مدرسه از ۱۰۵ هزار مدرسه کل کشور تبدیل به پایگاه مدرسه‌ای در تابستان ‌می‌شوند و قریب بر ۱۰۰۰ پایگاه پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۵۰۰ دارالقرآن، ۷۰۰ پژوهش‌سرا و مراکز مشاوره، سالن‌های سینمایی مجتمع‌های فرهنگی مدارس شبانه‌روزی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، بسیج محلات و تشکل‌های دانش‌آموزی بسته به توان و گستره خود در تابستان فعالیت می‌کنند.»

اردو های یک روزه بستری برای رشد باورها و ارزش‌های تربیتی دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه اردو های یک روزه بستری برای رشد باورها و ارزش‌های تربیتی دانش‌آموزان هستند، گفت: «هیچ موقعیت تربیتی برای دانش‌آموزان اثرگذارتر و ماندگارتر از اردو نیست. این اردوها محیط زندگی جدیدی را به دور از خانه و خانواده برای دانش آموزان فراهم می کنند تا تجربیات جدیدی را فرا گیرند و از این طریق به رشد و شکوفایی مهارت‌های مدیریتی و بین فردی هدایت شوند. اردو یک روزه بر اساس ساحت های سند تحول بنیادین پایه ریزی شده است که دانش آموزان مستعد بر اساس این ۶ ساحت شناسایی و در اردوهای کشوری ساماندهی می شوند.»

سیدی در خصوص سامانه نورینو گفت: «از آنجایی که موضوع ساماندهی به اوقات فراغت و استفاده از ظرفیت یک سامانه یکپارچه متصل به پایگاه داده آموزش و پرورش و همچنین صدور کارنامه تربیتی به واسطه سامانه نورینو، امکان پذیر شده است. اوقات فراغت نیز به عنوان یک فعالیت تربیتی و کنش دانش‌آموزان و فرهنگیان، می‌تواند موقعیت خوبی باشد تا هم سامانه نورینو محک زده شود و هم موضوع در کارنامه تربیتی دانش‌آموز آورده شود.»
.
وی ادامه داد: «در این سامانه، افزونه‌ای را تحت عنوان فعالیت‌های تابستانه تعریف کردیم که مدیر پایگاه اوقات فراغت در این بخش با انتخاب گزینه جدید، نوع مرکز خود را انتخاب کند. بعد از ثبت پایگاه در سامانه نورینو، مدیر مرکز باید رشته‌های مورد نظر را ثبت کند. رشته‌ها در سامانه نورینو در ۵ دسته قرآنی، مهارتی، ورزشی، آموزشی، فرهنگی و هنری دسته‌بندی شده‌اند که نام مربی، ظرفیت کلاس، شهریه و زمانبندی توسط مدیر مرکز ثبت خواهد شد.»

آموزش و پرورش پیگیر مجوز اعزام کاروان دانش‌آموزی به پیاده‌روی اربعین

سیدی ضمن اشاره بر برنامه ریزی برای اجتماع وسیع دانش‌آموزان در اربعین گفت: «آموزش و پرورش پیگیر مجوز اعزام کاروان دانش‌آموزی به پیاده‌روی اربعین حسینی است. در صورتی که مجوز مذکور اخذ شود، کاروان‌های دانش‌آموزی از اقصی نقاط کشورمان عازم مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی و کربلای معلی و نجف اشرف می‌شوند.»

رئیس اداره کانون های فرهنگی تربیتی در پایان در تشریح برنامه های اجرایی در تابستان ۱۴۰۲، افزود: «در تابستان ۱۴۰۲ پویش ایران فردا در راستای تحقق شعار سال و طرح رشد برای همکاران فرهنگی اجرا خواهد شد؛ علاوه بر این طرح دانا ویژه دانش آموزان شورای دانش آموزی مبتنی بر تهیه کلیپ دو دقیقه ای برگزار می شود، که در این طرح دانش آموزان با ارسال کلیپ خود به دبیرخانه به صورت کشوری مورد ارزیابی قرار گرفته و در پایان ۵۰۰ الی ۶۰۰ دانش آموز دختر و پسر در این پویش برگزیده می شوند‌.»

خبرنگار دانش آموز؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار