شهردار تهران در پاسخ به پانا مطرح کرد؛

شرط شهرداری تهران برای احداث هتل روی گسل

تهران (پانا) - شهردار تهران ضمن اعلام شرط شهرداری برای احداث هتلی که گفته می‌شود روی گسل است، درباره مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج و روند ساخت‌وساز توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
شرط شهرداری تهران برای احداث هتل روی گسل

علیرضا زاکانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال پانا درخصوص مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج و روند ساخت‌وساز توضیح داد: طرح تفصیلی صفر و صدی نیست که پاسخ تمام نیازهای شهر را بدهد و گره‌های طرح باید توسط کمیسیون ماده پنج باز شود. سال ۹۸ بارگذاری سیستمی شد و شهر قفل شد و چون شهردار وقت حتی نتوانست همه ایده‌های خود را پیاده‌سازی کند مجبور شد بخشی از این مصوبات در ماده پنج مرتفع شود. اینکه تعداد طرح‌های موردی موضوعیت دارد باید بگویم خیر، هر تعدادی که بتوانیم با کار کارشناسی و بدون هواخواهی شخصی، بررسی می کنیم.

شهردار پایتخت ادامه داد: سال ۹۸ مثلا یک یا چند طبقه را خود شهردار می‌داده و به ضابطه در قبل و بعد از آقای نجفی عمل نمی‌شد. وقتی سیستمی شد تبدیل به گلوگاه شد که کمیسیون ماده پنج باید آن را حل کند.

وی تصریح کرد: برخی موضوعات در طرح تفصیلی وجود دارد که ۱۸۰ درجه با واقعیت و شرایط شهر فرق دارد. عمده طرح‌های موردی مسیر کارشناسی خود را دنبال می‌کند. اینکه ۱۸ ماه پشت در خوابیدن کمیسیون موهبت است، باید بگویم خیر چرا که باعث امضای طلایی و زد و بند پشت در می‌شود، اما الان خیلی سریع و صریح در کمیسیون بررسی می‌کنیم و به فرد اعلام می‌کنیم که این مسأله حق شما است یا خیر.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما به ازای این عدد و رقمی که وجود دارد که چون سیستمی شده و محدودیت ایجاد شده است دوستان راهی جز آوردن گره‌ها به کمیسیون نداشتند؛ این کمیسیون امروز فرصت است و بزرگترین فرصت برای گره‌گشایی از شهر در طرح‌های موضوعی و موضعی است. مثلا طرحی در خیابان انقلاب داریم که روی آن کار می‌کنیم.

وی گفت: اکنون پروانه‌هایی که می‌دهیم برای حدود ۵۵۰ هزار واحد تفاهم نامه‌ای است که نوشتیم که حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد آن شروع شده و عمده آن واحدهای استطاعت‌پذیر هستند و ما روی این موضوع دقت داشتیم. ۳۴ هزار واحد برای شهرداری است که روی زمین‌های خودمان بارگذاری کردیم که بخشی از آنها را برای پرسنل خود و بخشی برای اجاره‌نشینی و بخشی برای فروش خرد می‌گذاریم. شهرداری همت کرده تا بازار مسکن را از این شرایط خارج کند.

شرط شهرداری برای احداث هتلی که گفته می‌شود روی گسل است

شهردار تهران بیان کرد: در تهران بحث ساخت هتلی داریم که زمین‌شناسی گفت که این بنا روی گسل است، اما مراجع دانشگاهی از دانشگاه امیرکبیر نامه رسمی دادند که نوع سازه تاب‌آوری لازم را دارد و کاملا مناسب است و در کمسیون دفاع کردند. باز هم ما گفتیم و آوردیم که این مجوز را به شما می‌دهیم به شرط تایید مرکز تحقیقات ساختمان و این نشان می‌دهد برای ما این مسأله مهم است. مثلا در ژاپن نوع سازه برای ۸ ریشتر نیز دوام می‌آورد. در واقع در این حوزه سختگیرانه‌ترین روش را اعمال کردیم.

وی در ادامه این جلسه درخصوص طرح‌های موردی کمیسیون ماده پنج، یادآور شد: تمام مواردی که ما انجام می‌دهیم طبق امکان‌سنجی انجام می‌شود و در مورد مصوبات قبلی نیز تا جایی که می‌توانیم سعی می‌کنیم در کار مردم گشایش ایجاد شود؛ برای مثال در منطقه پنج طراحی پارکینگ برای بیمارستان را دنبال کردیم و در این زمینه گشایش ایجاد شد. در طرح‌های خود حتی اگر مجوز یک طبقه اضافی نیز صادر شود کارشناسی صورت می‌گیرد.

زاکانی در رابطه با نقض مصوبات کمیسیون ماده پنج در دیوان عدالت اداری، تصریح کرد: در ۲۱ ماه و ۹ روز کاری خود به هیچ عنوان نقض مصوبه نداشته‌ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه عددی که ما به ازای تصمیمات کمیسیون ماده پنج شکل بگیرد متفاوت است، یادآور شد: ما نگاه عددی نداریم و آنچه سخت‌گیرانه دنبال می‌شود بحث روی سازه‌ها و جزئیات است که در مصوبات نیز لحاظ می‌شود؛ لذا جنبه مالی برای بنده نوعی امر فرعی به شمار می‌رود و جنبه اصلی اهرم تحول شهر تهران برای نوسازی بافت فرسوده و ایجاد ایمنی و تسهیلات است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار