افزایش 6 برابری خسارت زمستان در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- بیش از 3 ماه از زمستان بی سابقه‌ای که خراسان جنوبی تحمل کرد، می‌گذرد. خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در این دوره افزایش قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل دارد. هر چند تاکنون اظهار نظر دقیقی در این باره نشده اما با محاسبات ریاضی می‌توان رقمی حدودی 6 برابری را در یک دوره 24 روزه بدست آورد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 6 برابری خسارت زمستان در خراسان جنوبی

بیشتر از دیگران، کشاورزان، گلخانه‌داران و مرغداران روزهای سختی را برای دوام آوردن در دوره ای از زمستان گذشته گذراندند به این امید که وعده های سریالی مسئولان برای حمایت از آن ها روزی جواب دهد. وعده های استاندار برای حمایت از گروه های مختلف از جمله کسبه و بخش صنعت همچنان بر خروجی خبرگزاری ها قابل بازیابی است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم هر چند گاه در جملاتی، عنوان کرده که صاحبان واحدهای تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی نباید فراموش می کردند که شرکت گاز برای گازرسانی در فصول سرد سال، هیچ تعهدی به آن ها ندارد اما مسیر حمایت از آن ها را با وعده هایی باز گذاشت. حالا روزهای پایانی بهار را می گذرانیم و هنوز جز خبرهایی درباره برآورد خسارت سرما در روزهای بحرانی زمستان، خبر مشخص و روشنی از نحوه حمایت از خسارت‌دیدگان یا اعتباری برای پرداخت غرامت به آن ها نرسیده است.

خسارت 704 میلیاردی 20 دی

به عنوان مثال مدیرکل مدیریت بحران استان دو روز قبل اعلام کرد که سرمای دی ماه پارسال بیش از 704 میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف در خراسان جنوبی خسارت وارد کرد. این خسارت مربوط به سرمای بیش از حد در تاریخ 20 دی 1401 است.

آخوندی گفت: سرمای هوا 700میلیارد تومان به بخش کشاورزی و 4 میلیارد و 900 میلیون تومان به خطوط انتقال و توزیع آب خسارت وارد کرد که خسارات بخش آب مربوط به ترکیدگی لوله ها و کنتورها و خسارات مربوط به بخش کشاورزی شامل محصولات زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان، تاسیسات و منابع آبی است. وی گفت: خسارات برآورد شده برای جبران خسارت به مرکز ارسال شده است.

خسارت 947 میلیاردی طی 24 روز
معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی درباره برآورد مالی خسارت‌های سرما و یخبندان به رسانه ها اعلام کرده که تا تاریخ ۲۴ بهمن ۹۴۷ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی در استان خسارت وارد شد.

محمد حسین اکبری توضیح داد که به بخش 15 هزار و 900 هکتاری زراعی با بیشترین محصول گندم و جو ۲۹۵ میلیارد تومان و به بخش باغبانی با ۱۹ هزار و ۹۲۱ هکتار ، ۶۴۶ میلیارد تومان خسارت وراد شده که در این بخش بیشتر گلخانه ها و زعفران آسیب دیده‌اند. البته در بخش‌های دیگر نیز خسارت سرمازدگی داشته‌ایم که کم بوده و از جمله آنها می‌توان به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در زنبورداری اشاره کرد.

به گفته وی به حوزه مرغ‌داری نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خسارت وارد شده، همچنین استخرهای ذخیره آب ترک خوردگی داشتند که یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان آسیب دیدند و ۶۰۰ میلیون تومان به کانال‌های لوله خسارت وارد شده است.

به علاوه در حوزه کاهش تولید گوشت قرمز با افزایش سرما سقط جنین و کاهش تولید گوشت و شیر را داریم که این خسارت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می شود.

افزایش چشمگیر خسارت ها نسبت به رقم سال های قبل، حاکی از شدت تأثیر آن بر بخش‌های مختلف است با در نظر گرفتن این واقعیت که آمار خسارت های سرمای پارسال در گزارشی روزانه و در اظهار نظری دیگر برای 24 روز است.

این مقایسه ذهن شما را به عمق ماجرا می برد ؛ 22 فروردین 1401مدیرکل وقت مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سرما و توفان در ۲ ماه گذشته (بهمن و اسفند 1400) بیش از ۳۸۰میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.حال آنکه خسارت 24 روزه بخش کشاورزی در بهمن پارسال ۹۴۷ میلیارد تومان اعلام شد. یعنی بر اساس محاسبات در 24 روز از بهمن 1400حدود 152 میلیارد تومان خسارت به این بخش وارد شده که در مقایسه با 24 روز بهمن پارسال، حدود 6.5 برابر کمتر است. روشن‌تر اینکه برآورد میزان خسارت ها در 24 روز بهمن 1401 حدود 6.5 برابر مدت مشابه 1400 است

این درحالیست که سرمای 1400 هم عادی نبوده و میرجلیلی گفته بود که اسفند پارسال کاهش محسوس دمای هوا در ۱۱ شهرستان خراسان‌جنوبی سبب وقوع یخبندان شد و خسارت قابل توجهی به باغات و محصولات زراعی وارد کرد. در آن سال هم بیشترین خسارت سرما به بخش باغات به‌ویژه محصولات سردرختی از جمله عناب، انار، پسته، زردآلو، آلو، سیب و گلابی و در بخش زراعی به محصولات گندم، جو و یونجه وارد شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار