تلاش بلینکن برای مقصر جلوه دادن ایران در وقفه مذاکرات وین

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی در عین تاکید بر این که دیپلماسی «بهترین» راه رسیدگی به موضوع برنامه هسته‌ای ایران است، با مقصر جلوه دادن ایران در وقفه مذاکرات وین، گفت که واشنگتن روی احیای برجام متمرکز نیست.

کد مطلب: ۱۳۷۷۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تلاش بلینکن برای مقصر جلوه دادن ایران در وقفه مذاکرات وین

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الشرق که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای(برجام) است، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در متوقف شدن مذاکرات وین گفت: «ما از روز نخست به دنبال مشخص شدن این بودیم که آیا بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام امکان‌پذیر است یا نه و تلاش‌های قابل توجهی هم در این راستا کردیم، همان طور که شرکای اروپایی ما و روسیه و چین نیز این کار را کردند. اما ایران یا نتوانست و یا نخواست آنچه برای بازگشت به پایبندی به برجام ضروری بود را انجام دهد. بنابراین، روی برجام متمرکز نیستیم.»

اظهارات بلینکن در این باره در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد. در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.

بلینکن با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای آن صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند، ادامه داد: «ما هنوز بر این باوریم که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه اطمینان‌یابی پایدار، قابل راستی‌آزمایی و موثر از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند. بنابراین، ما پذیرای دیپلماسی هستیم و (دیپلماسی) به وضوح، بهترین مسیر است.»

تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران در حالی از سوی بلینکن مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در گزارش‌های متعدد خود درباره اجرای توافق پادمانی و برجام در ایران، این ادعای آمریکا و برخی متحدان آن، از جمله رژیم صهیونیستی را تایید نکرده است.

بلینکن در ادامه این گفت‌وگو با نادیده گرفتن نقش مخرب حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه و نقش ثبات‌زدای فروش میلیاردها دلار تسلیحات آن به کشورهای خاورمیانه که به رقابت تسلیحاتی در این منطقه دامن زده است، ادعاهایش درباره نقش ایران در منطقه را تکرار کرده و گفت: «ما همچنین بسیار مصمم هستیم که در مقابل اقدامات خطرناک و ثبات‌زدای ایران که موضوع بحث گفت‌وگوهای دیروزمان با همکارانمان در شورای همکاری خلیج فارس بود، بایستیم»

وزیر امور خارجه آمریکا با همراهی با اظهارات جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، در پاسخ به این سوال که «با توجه به اظهارات جو بایدن، رییس جمهور آمریکا مبنی بر این که آمریکا برای مقابله با دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی، هر کاری لازم باشد می‌کند»، آیا گزینه نظامی هم مطرح است، گفت: «رییس جمهور بایدن بارها به وضوح گفته است که تمامی گزینه‌ها برای اطمینان یافتن از این که ایران هرگز به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، روی میز است.»

مقامات ایران بارها با هشدار نسبت به مطرح شدن این اظهارات جنگ‌طلبانه و تحریک‌آمیز تاکید کرده‌اند که هر گونه اقدام متجاوزانه را با تکیه بر توان دفاعی پیشرفته بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار