سهم کالاهای مصرفی از سبد واردات چقدر است؟

تهران (پانا) - جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، سهم کالاهای استفاده شده در تولید در سبد واردات به لحاظ ارزشی بیش از ۸۷.۶ درصد و سهم کالاهای مصرفی ۱۲.۲ درصد بوده است.

کد مطلب: ۱۳۷۷۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
سهم کالاهای مصرفی از سبد واردات چقدر است؟

به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در ۱۱ ماهه اول سال قبل، ۳۳ میلیون و ۶۰۴ هزار تن کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش ۵۳ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزشی ۷۰ درصد و به لحاظ وزنی ۸۹.۱ درصد یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در این مدت بیش از ۲۹ میلیون و ۹۵۲ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۳۷ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی ۱۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد رشد داشته است.

سهم کالاهای سرمایه‌ای نیز در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۱۷.۶ و ۲.۲ درصد بوده و در ۱۱ ماهه سال قبل ۷۴۱ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۹ میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد و ارزش آن ۵۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین در این مدت دو میلیون و ۹۱۰ هزار تن کالای مصرفی به ارزش شش میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار به کشور وارد شده، یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات به لحاظ وزنی ۸.۷ و به لحاظ ارزشی ۱۲.۲ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۵۰ درصد افزایش و ۱۲ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است که کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار