عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی تفاهم کامل و جامع با همسایگان است

موضع دولت درباره حقابه هیرمند، یک موضع حکیمانه و عزتمندانه بود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه هرگز در راهبرد جمهوری اسلامی ایجاد تنش نیست، گفت راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، تفاهم کامل و جامع با همسایگان است.

کد مطلب: ۱۳۷۷۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی تفاهم کامل و جامع با همسایگان است

جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «موضوع آب هیرمند در چارچوب قوانین بین‌المللی، موضوع روشنی است که هیچ‌گونه خدشه‌ای در عرصه‌های بین‌المللی به آن قرارداد وارد نیست. حوزه آبریز هیرمند که در افغانستان واقع شده است، براساس وضعیت جغرافیایی منطقه نهایت دریاچه هامون تغذیه می‌کند. دو سوم بهره‌وری از دریاچه هامون در اختیار افغانستان است. یعنی اگر دریاچه هامون زنده شود، نفعش به مردم افغانستان می‌رسد. بنابراین زنده شدن اکوسیستم منطقه موضوعی دوجانبه است. براساس قوانین طبیعت، اگر آب به هامون نریزد، قطعاً زندگی افغانستانی‌های نیز دچار خدشه خواهد شد.»

وی افزود: «حاکمان افغانستان باید نگاه اسلامی و قرآنی به قراردشان داشته باشند کما اینکه اسم خود را دولت امارات اسلامی می‌گذارند؛ اگر عقدی بسته‌اید پای آن عقد و قراردادتان بایستید. طرفین آن هم دولت‌ها نیستند بلکه مردم دو منطفه هستند. در این موضوع رقابت سیاسی، نظامی و امنیتی نیز وجود ندارد و زندگی مردم بومی این منطقه مدنظر است.»

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «واقعیت این است که در دولت اشرف غنی که یک عنصر آمریکایی بود، با ایجاد بند انحرافی کمال‌خان، مسیر آب را منحرف کردند تا موجب تضعیف مردم منطقه شوند. آبی که منحرف شده در حال هدر رفتن است چون به ریگزار هدایت شده و به زمین فرو می‌رود. اما چون موضوع امنیتی داشته است و عمدتاً آمریکایی‌های این کار را کرده‌اند، علاج آن امروز این است که آن بند را اصلاح کنند و مسیر انتقال آب را ببندند و آب را به‌سمت هامون رها کنند.»

وی ادامه داد: «موضعی که دولت گرفت، یک موضع حکیمانه و عزتمندانه بود که ما در برابر حق خود در مقابل ابرقدرت‌ها التماس نکردیم، چه برسد به همسایگان؛ بنابراین چنین موضعی یک مطالبه به‌جا است. نکته دیگری که حاکمان افغانستان باید به آن توجه داشته باشند، این است که این کشور در محدوده‌ای از جغرافیای منطقه قرار گرفته که جز ایران هیچ راه آزادی در دسترسی به سایر کشور و آب‌های آزاد ندارد. اگر جمهوری اسلامی برای مقابله با این ظلم از اقتدار خود استفاده کرد و همکاری‌های صمیمانه‌ای که امروز برای زیرساخت‌های افغانستان در حال پیگیری هستیم،‌ فکر نکنند که دست جمهوری اسلامی خالی است. آن هم در شرایطی که هیچ کشوری، هیات حاکمه را به رسمیت نشناخت.»

وی اضافه کرد: «از منظر قرآنی باید همه اقوام در دولت نقش داشته باشند. چون اساس ساختار اجتماعی افغانستان بر پایه قبایل و ایل‌ها است.»

کریمی قدوسی اظهار کرد: «اساس ما آرامش است و راهبرد سیاست خارجی ما، تفاهم کامل و جامع با همسایگان است. هرگز در راهبرد جمهوری اسلامی ایجاد تنش نیست. راهبرد ما ارتقای سطح زندگی در افغانستان است و چارچوب توافقات قبل از این قضایا که افغانستان اشغال شد و سردار سلیمانی با تقویت نیروی قدس، موجب شد کشورشان از شر اشغالگران و کفار نجات یابد؛ این‌ها پنج عهد به ما دادند که ما براساس آن پنج عهد، آن‌ها را حمایت کردیم. این پنج عهد شامل؛ خروج آمریکا، مبارزه با جریان وهابی، داعشی و افراطی، امنیت مرزهای جمهوری اسلامی، امنیت شیعیان و مبارزه با مواد مخدر است.»

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: «هیات حاکمه افغانستان، حداقل حرمت 44 سال مهمان‌نوازی مردم ایران را پاسخ دهند. همین الآن فرزندان مهاجر افغان مانند فرزندان مشهدی در کلاس‌های آموزش و پرورش درس ‌می‌خوانند. کشوری اشغال شده و مردم دچار جنگ هستند، ما براساس حکم قرآن کمک کردیم. هیات حاکمه کابل خبر دارد که جمهوری اسلامی در این 44 سال چه ایثاری کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار