دو ماه خونین ١۴٠٢ در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- «مرگ در تصادفات نوروزی امسال 76درصد بیشتر شد، شروع خونین 1402 با 21 درصد مرگ بیشتر در فروردین و اردیبهشت آغاز شد و روزانه یک نفر در استان بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهد، بر اساس آمارهای غیر‌رسمی 28 نفر به دلیل تصادفات در استان زندگی نباتی دارند، مرگ 41 نفر در دوماه بر اثر تصادفات برون شهری و ...»

کد مطلب: ۱۳۷۵۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دو ماه خونین ١۴٠٢ در خراسان جنوبی

خبرهای تکان دهنده ای است. آمار و اطلاعاتی که مسئولان استان دیروز در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان دادند، بسیار تأمل‌برانگیز و تأسف بار است. به این ها اضافه کنیم که بیرجند در زمره شهرهای بحرانی در زمینه تصادفات تقسیم بندی شده و رتبه اول افزایش تصادفات فوتی در سال گذشته را در کشور دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار که مسئولیت دوبانده سازی محور های مواصلاتی استان به نوعی بر دوش اوست در چندین گفتگو اعلام کرده بود که دلیل اصلی درصدی از تصادفات فوتی و جرحی استان به فرهنگ رانندگی برمی گردد. عباس زاده بر این باور است که باید روی فرهنگ رانندگی مردم استان به ویژه برخی شهروندان بیرجندی کار شود.

عجله ، سرعت بالا، رانندگی غیر ایمن ، بی تفاوتی نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... مورادی است که اخلاق رانندگی را نشان می دهد. او تاکید داشت: مسئله ایمنی، عامل جاده، وسیله نقلیه و عامل انسانی در عرض هم در تصادفات نقش دارند.

رئیس کل دادگستری استان در گزارشی از این نشست روشنگرانه دلیل دیگری را هم بر عوامل بالا افزود.

حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد گفت: یکی از موضوعات مهم در پیشگیری از وقوع تصادفات، اجرایی نشدن بخشی از مصوبات شورای ترافیک است که از طریق سازمان بازرسی پیگیری می‌شود.

به نظر او اگر مصوبات شورای ترافیک به درستی اجرا شود قطعا شاهد کاهش تصادفات و کاهش متوفیان خواهیم بود.

۶٠ درصد مصوبات اجرا نشد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی هم با تأکید بر لزوم اجرایی شدن مصوبات شورای ترافیک گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد مصوبات این شورا اجرایی نشده و نیاز به ورود بازرسی استان است.
حجت‌الاسلام علی نسایی زهان افزود: یکی از نقاط پر حادثه در شهر بیرجند بلوار پیامبر اعظم (ص) است و خودروهایی که با سرعت بالا در این مسیر تردد کنند، توقیف می‌شوند.

دادستان بیرجند گفت: توقیف خودروها با سرعت نامتعارف در جاده‌های برون‌شهری نیز انجام می‌شود و در این زمینه برخوردها قاطعانه خواهد بود.

5 هزار خودرو با سرعت بحرانی

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم از ضعف فرهنگ رانندگی در استان با آماری تازه پرده برداشت .« از ابتدای امسال چهار هزار و ۹۲۴ خودرو در این استان سرعت بحرانی داشتند». سرهنگ محمدامیر کاظمی راه چاره برای مقابله با این وضعیت را افزایش سامانه‌های پایش تصویری و دوربین‌ها در سطح جاده‌ها به منظور کنترل سرعت دانست؛ اقدامی که از نظر او الزامی است.

او افزود: فروردین و اردیبهشت امسال تصادفات فوتی در محورهای مواصلاتی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد بیشتر شد طوری که در این مدت ۴۱ نفر بر اثر تصادفات برون‌شهری فوت شدند حال آنکه این آمار در مدت مشابه سال قبل ۳۴ نفر بود.

او یکی از علل اصلی حوادث رانندگی در جاده‌های استان را سرعت بالا و استفاده نکردن از کمربند ایمنی راننده و سرنشینان عنوان کرد و ادامه داد:!سوخت‌کشی یک عامل مهم در افزایش تصادفات بوده که برای پیشگیری از این معضل باید تدابیر ویژه اندیشیده شود.

غرب حادثه ساز استان

سرهنگ کاظمی گفت: امسال پراکندگی وقوع تصادفات فوتی بیشتر در شهرستان‌های قاینات و طبس بوده و ۲۹ درصد حوادث رانندگی نوروز امسال در غرب استان روی داد.

وی افزود: روزانه ۱۵ فقره تصادف در راه‌های استان روی می‌دهد و به طور میانگین ۱۱ نفر روزانه در ۲ ماه امسال مجروح شدند به علاوه به طور میانگین روزانه یک نفر بر اثر حوادث رانندگی برون شهری استان فوت می‌کند.

به گفته وی میانگین روزانه واژگونی چهار دستگاه، مجروح شدن سه کودک و نوجوان و خسارت ۶ میلیارد ریالی مادی دیگر برآوردهای قابل توجه از تحلیل تصادفات است.

وی ادامه داد: ۶۳ نقطه حادثه‌خیز در استان داریم که هر سه سال یک بار پایش می‌شود و این آمار سال ۱۳۹۳ حدود ۳۱ نقطه بوده است لذا اصلاح نقاط حادثه‌خیز از مطالبات جدی محسوب می‌شود.

تخلف در ورودی مهرشهر

کاظمی با اشاره به اینکه وجود هر نوع بریدگی در راه‌ها ممنوع است، افزود: با این وجود مردم رعایت نمی‌کنند و بحرانی ترین نقطه از این لحاظ ورودی مهرشهر بیرجند است که به طور خلاف وسایل نقلیه وارد جاده اصلی می‌شوند.

وی ورود شتر به جاده‌ها را از دیگر معضلات استان برشمرد و گفت: آمار ورود شتر به جاده‌های استان پنج برابر شده و خشکسالی مهمترین علت آن است که باید متولیان پیگیری کنند چون تهدیدات زیادی برای بروز حوادث رانندگی به دنبال دارد.

افزایش ۵۰ درصدی مرگ در تصادفات

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی هم گفت: آمار متوفیان تصادفات استان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد افزایش یافت و بالاترین آمار در کشور از آن خراسان جنوبی است.

محمدعلی توکلی افزود: بالاترین آمار رشد تصادفات و متوفیان را داشته‌ایم و آمار نوروز امسال ۷۶ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه ۳۹۰ نفر سال گذشته در حوادث رانندگی استان جان باختند، گفت: نیاز است رانندگانی که خودروی آنان به خاطر سرعت غیرمجاز توقیف می‌شود از لحاظ تست الکل مورد آزمایش قرار گیرند.

جرائم رانندگی به جیب استان نمی رود

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان سال گذشته به سازمان پزشکی قانونی کشور از محل جرایم رانندگی اختصاص یافته که ستادی هزینه شده لذا با توجه به حجم تلفات تصادفات خراسان جنوبی در این زمینه می‌توان از سطح ملی مطالباتی داشت.

وی گفت: براساس آمارهای غیر رسمی ۲۸ نفر قربانی تصادفات در استان زندگی نباتی دارند که درد آن مضاعف بر آمار متوفیان است و هزینه‌هایی بر جامعه تحمیل می‌کند.

نشست های دیگری هم در مدت اخیر درباره بحرانی بودن آمار تصادفات در استان برگزار شده و مسئولان هر بار به تحلیل ها و اطلاعات تکان دهنده تری دست یافته اند. هر چند شناخت ریشه‌های یک بحران راه را برای مدیریت آن روشن می سازد اما رتبه پارسال استان در افزایش تصادفات مرگبار، هشداری جدی دارد؛ خیلی زود دیر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار