واعظ‌ آشتیانی:

قانون سقف بودجه باشگاه‌ها به جایی نمی‎‌رسد

تهران (پانا) - مدیرعامل اسبق استقلال معتقد است که با توجه به سیستم ضعیف مدیریتی حاکم بر فوتبال و فقدان سازوکار نظارتی و انضباطی، قانون سقف بودجه باشگاه‌ها به سرنوشت قانون سقف قرارداد دچار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۷۵۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
قانون سقف بودجه باشگاه‌ها به جایی نمی‎‌رسد

به گزارش ایرنا؛ امیررضا واعظ آشتیانی درباره قانون سقف بودجه که توسط فدراسیون فوتبال برای فصل جدید در نظر گرفته شده است، گفت: قانونی که وضع می‌شود باید ساز و کار آن نیز مشخص شود و ضمانت اجرایی و ساز و کار برخورد با باشگاه‌های متخلف دیده شود. با توجه به ضعف مدیریتی که در مجموعه فدراسیون فوتبال هست بعید می‌دانم این مهم به سرانجام برسد. به هر حال هر کار جدیدی برای تحقق و اجرایی‌شدن به ابزارهای لازم مانند نیروی انسانی آگاه و کارآمد و قوانین و مقررات و مجریان توانمند نیاز دارد.

واعظ‌ آشتیانی با بیان اینکه این قانون هم مانند موارد دیگر با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد، اظهار داشت: برای کنترل قراردادها باید به سمت ارزان‌سازی ورزش حرفه‌ای برویم در این صورت است که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ورزش به خصوص ورزش حرفه‌ای مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و .. راغب می‌شود. با این حال مدیران فعلی ساز و کار ارزان‌سازی ورزش حرفه‌ای را نمی‌دانند و فکر می‌کنند سقف قرارداد همان ارزان‌سازی است!

کارشناس مدیریتی ورزش کشورمان درباره قدم اول اجرای قانون سقف بودجه، خاطرنشان کرد: در ابتدای امر با توجه به اینکه بیشتر باشگاه‌ها در لیگ برتر و دسته اول، دولتی و خصوصی هستند، باید مجامع این باشگاه و سازمان‌هایی که بودجه را برای این باشگاه ها فراهم می‌کنند، توجیه شوند و به این نتیجه برسند که چنین قانونی باید اجرایی شود.

وی افزود: معتقدم نظارت و کنترل داخلی درباره اجرایی‌شدن قانون سقف بودجه ابتدا باید از نهادهای بالادستی باشگاه آغاز شود. نکته مهم‌تر اینکه برای قرارداد با بازیکنان و مربیانی که در این سال‌ها هزینه‌های هنگفتی به آنها پرداخت می‌شود، باید یک سقف مشخص تعیین شود.

واعظ‌ آشتیانی درباره افزایش سهمیه جذب بازیکنان خارجی، خاطرنشان کرد: با افزایش ورود بازیکنان خارجی، بازیکنان پرورش یافته در آکادمی باشگاه‌ها ضرر می‌کنند و ورود بازیکنان جوان و مستعد آکادمی‌ها به لیگ کمتر می شود. مخالف بازیکن خارجی نیستم اما معتقدم با توجه به مشکلات ارزی و نوساناتی که وجود دارد، جذب بازیکن خارجی اشتباه است.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال افزود: باتوجه به این شرایط ورود بازیکنان خارجی، دو یا سه فصل متوقف شود و به جای آن تیم‌ها از بازیکنان آکادمی استفاده کنند. هر تیم ملزم شود به عنوان نمونه ۵ یا ۶ بازیکن از آکادمی را در لیست قرار بدهد. این کار در فوتبال ایران اثرگذارتر است اما آقایان همیشه در حال توجیه خطای خودشان هستند و اشتباه‌شان همین است.

واعظ‌ آشتیانی تاکید کرد: باید درباره اینکه چنددرصد از بازیکنان خارجی که در لیگ حضور دارند، اثرگذار بوده‌اند، آسیب‌شناسی و مشخص شود که تا چه اندازه در رشد فوتبال کشورمان تاثیر داشته‌اند. اما افزایش سهمیه بازیکنان خارجی بدون کار کارشناسی بوده و به نتیجه نخواهد رسید. قانونی که یک‌باره آن را تصویب و اجرایی کنند، نتیجه‌ای نخواهد داشت. برای قانون‌گذاری در این رابطه باید 6 ماه تا یک سال مطالعه در ابعاد مختلف انجام داد.

وی با بیان اینکه هیچ سازوکار نظارتی برای برخورد با متخلفان برای این قوانین تدوین نشده است، افزود: با توجه به شرایطی که این قانون وضع شده، مطمئن باشید که در فصل آینده چالش‌های زیادی خواهیم داشت و این قوانین آشفتگیِ وضع موجود را بیشتر خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار