رضا زنگوئی*

معجزه سوم خرداد

ملت که پر افتخار باشد، کشور که جغرافیای مباهات باشد، تقویمش هم پر می‌شود از روزهای افتخارآفرین. می‌شود شناسنامه‌ای با 365 صفحه که هر برگش به اندازه یک کتاب اشارت‌های نورانی و بشارت‌های هویت بخش دارد.

کد مطلب: ۱۳۷۴۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
معجزه سوم خرداد

یک روزش می شود،" روز مقاومت، ایثار و پیروزی" که پیشانی نوشت سوم خرداد شده است به برکتِ سوم خردادِ سالروز آزادسازی خرمشهر، در سال 1361.

اهالی امروز و نسل هایی که در دهه ها و حتی قرن های بعد می آید در تورق تقویم به شکوه مقاومتی معرفت خواهند یافت که خود به ذخیره هویتی تاریخ ایران تبدیل شده است.

این روز‌های هویتی را باید قدر دانست. با کنار هم قرار گرفتن روز‌هایی چنین، شب های ایران هم "روزِ جهان افروز" می شود تا بدانیم "روشنان را به حقیقت، شبِ ظلمانی نیست." ما از شب گذشتگان بودیم که دست خدا شدیم برای در هم کوبیدنِ "شب زدگانِ" بعثی که به سربازی صدام آمده بودند بمانند. غافل از این که این ملک را خدایی است که ملائک اش را هم به نگهبانی از آن می گمارد.

کلام معیار امام روح ا... در این میان معجزه خوانی تمام بود که راه فرداها را هم نشان می داد؛ "خرمشهر را خدا آزاد کرد" رزمندگان، مصداق تام و تمامِ "یدا..." بودند در این حماسه.

تیری که می انداختند باز در قاعده خدا گفته تعریف می شد که "فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ ا...قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ ا... رَمَىٰ وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ ا... سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ (ای مؤمنان) نه شما بلکه خدا کافران را کشت و (ای رسول)، چون تو تیر (یا خاک) افکندی نه تو بلکه خدا افکند (تا کافران را شکست دهد) و برای آنکه مؤمنان را به آزمونی نیکو از سوی خود بیازماید، که خدا شنوا و داناست. ." ما هم همه این را باور داشتیم. کلام امام بیان صریح باور ما بود که،" فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود بلکه مافوق طبیعت بود."

چنین بود لذا به همباوری با امام رسیده بودیم که" رزمندگان عزیز ما نباید این پیروزی معجزه آسا را جز به امدادهای الهی ببینند." و جز این نمی دیدیم هم. با همین نگاه به توکل می رسیدیم. چنان قوی بود این توکل در ما که می گفتیم شما با همه قدرت های باطل، ما تنها با خدا. خدا هم تنهای مان نگذاشت. در سخت‌ترین شرایط دست حمایتگر او را پشت خویش احساس می کردیم و الا در مقایسه عِده و عُده که ما باید همان روزهای اول جنگ به پایان می رسیدیم در برابر قدرت های هم افزا شده شرق و غرب که در تجمیع 83 کشور پشت عراق متراکم شده بود. ما تنها ایستادیم و در جنگ اراده ها، به پیروزی رسیدیم. سوم خرداد گواه آن پیروزی بزرگ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار