معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد:

استفاده از نگاه متفکرانه استاد مطهری در مشی معلمی

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معلمان را سربازان گمنام نظام اسلامی در تعلیم و تربیت خواند و به استفاده از نگاه متفکرانه استاد مطهرس در مشی معلمی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از نگاه متفکرانه استاد مطهری در مشی معلمی

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ محمدمهدی کاظمی در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان اصفهان اظهار کرد: تجلیل از معلمان بزرگوار با گرامی‌داشتن یاد و خاطره شهدای معلم و دانش‌آموزان و شهید همت به عنوان یکی از قله‌های آموزش و پرورش و استاد شهید مطهری معنا پیدا می‌کند که یک الگوی خوب و مناسب از معلم نمونه است.

وی با نمایان دانستن اندیشه‌های شهید مطهری در اهداف انقلاب اسلامی بیان کرد: بهره‌گیری از روش، منش، دیدگاه‌ها و اندیشه شهید مطهری برای معلمان ضرورت دارد و باید در مشی معلمی از نگاه متفکرانه استاد مطهری استفاده کرد.

کاظمی ضمن اشاره به جایگاه شهید مطهری در مقابله با تفکرات انحرافی آن روزگار گفت: نقش و تفکر و اندیشه شهید مطهری در مقابله با تفکرات انحرافی آن دوران قابل تحمل نبود و چون دشمنان توان مقابله با تفکر او را نداشتند اقدام به ترور ایشان کردند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سیدعلی‌اکبر پرورش تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، معلمان سربازان گمنام انقلاب اسلامی در نظام تعلیم و تربیت هستند که در جای‌جای کشور مسئولیت خطیر علم‌آموزی و تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور را بر عهده دارند.

وی افزود: معلمان جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارند چرا که به دانش‌آموزان در مسیر شکوفایی استعدادهایشان کمک کرده و آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، رقم خوردن آینده کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را به دست نسل آینده کشور و دانش‌آموزان امروز دانست و متذکر شد: در آینده‌ای نه‌چندان دور، چرخه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی کشور به دست دانش‌آموزان امروز سپرده خواهد شد و به همین جهت باید تربیت آنان متناسب با مسیر شکوفایی اسلامی و برای آینده انجام شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: تحقق تمدن نوین اسلامی از مسیر تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی می‌گذرد و این مهم با همت معلمان میسر خواهد شد.

وی با تشکر از مجاهدت‌های فرهنگیان، ارتقاء شأن معلمان را وظیفه نظام تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش با حمایت و مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها دانست و بیان کرد: در همین راستا با وجود تمام محدودیت‌ها، انتظار ۱۲ ساله معلمان در دولت سیزدهم تحقق یافت و رتبه‌بندی معلمان که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده بود و در شعار رئیس‌جمهوری نیز مطرح بود اجرایی شد.

کاظمی ادامه داد: مجموعه آموزش و پرورش، خود را موظف می‌داند که به تک‌تک درخواست‌ها و انتظارات فرهنگیان و مواردی که در دیدار با مقام معظم رهبری مورد تاکید ایشان قرار گرفت رسیدگی کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان زمینه ترقی نظام تعلیم و تربیت کشور که مهیا شده و جایگاه مدرسه و به ویژه مدارس عادی دولتی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

معلمان دارای نقش مربی و مسئول تربیت نسل آینده کشور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین در جمع مدیران مدارس و فرهنگیان شهرستان شهرضا گفت: این ایام که به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت استاد ارجمند، فیلسوف گران‌مایه، علامه شهید مرتضی مطهری است و روز معلم نامگذاری شده، فرصتی است برای تجلیل از تلاش‌ها و زحمات معلمانی که در نظام تعلیم و تربیت مشغول به خدمت هستند.

وی افزود: شهید مطهری، اندیشه‌اش مبنای معرفتی انقلاب اسلامی است؛ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و امام راحل (ره) با تعابیر متعدد از ایشان یاد کرده‌اند و مبنای انقلاب هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب مبنای فکری این استاد بزرگوار بود؛ علت این امر موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی و همچنین نگاه متفکرانه و اندیشمندانه ایشان به‌ویژه در مسائل دینی و معرفتی بوده است.

کاظمی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص پیاده‌سازی کتب و آثار شهید مطهری در رویکرد تربیتی و معرفتی در بدنه نظام تعلیم و تربیت اضافه کرد: نگرش فکری، اندیشه‌ها، باورها و آثار شهید مطهری باید سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها به‌ویژه در نظام تعلیم و تربیت باشد و الگوبرداری مناسبی از آن‌ها انجام شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان گران‌قدر در جای‌جای کشور و حتی در دورترین نقاط کشور مشغول خدمت و تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان این مرز و بوم هستند لذا این امر اهمیت و ضرورت توجه به معلمان را برای عموم بیشتر می‌کند.

وی اذعان داشت: با عنایت به اینکه معلمان مسئول تربیت نسل آینده کشور در عرصه‌های مختلف هستند باید نقش و جایگاه معلمی ارتقا یابد. برای تحقق جایگاه واقعی معلمی، همه دستگاه‌ها و نهادها مطابق با آنچه در سند تحول بنیادین ذکر شده است موظف هستند برنامه ریزی و اقدام کنند.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در خصوص رتبه‌بندی فرهنگیان ابراز داشت: طی ۱۲ سال گذشته هیچ یک از دولت‌ها زیر بار اجرای آن به دلیل گستردگی، پیچیدگی و بار مالی نرفتند در حالی‌ که دولت سیزدهم در سال اول کاری خود علی‌رغم تمام محدودیت‌های مالی که دولت با آن مواجه بوده، رتبه‌بندی را اجرا کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هدف از رتبه‌بندی ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت است، بیان داشت: نکته مهم این است که دانش‌آموزان را برای آینده این کشور تربیت کنیم که این امر نیازمند کسب شایستگی‌های مختلف معلمی تربیت ۶ ساحتی است و این سهم از طریق ارتقای کیفیت آموزش و پرورش محقق می شود.

وی متذکر شد: نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت نقش مربیگری است و همپای دانش‌آموز و در کنار آموزش توجه به مسائل تربیتی را هم باید مدنظر قرار دهد لذا نقش مربیگری برای معلمان به‌عنوان نقشی اساسی در نظام تعلیم و تربیت مطرح است.

کاظمی با بیان اینکه کانون اصلی در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین توجه به مدرسه است. محور اصلی آن مدیران هستند و ابزار اجرای تحول در مدرسه معلمان بزرگوار هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: گام اول اجرای رتبه‌بندی به‌عنوان ضرورتی در نظام آموزشی برداشته شده و برنامه‌ریزی برای اصلاح فرایندها برای آینده انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه محور تحولات، مدرسه است و معلمان در این تحول نقش ایفا می‌کنند افزود: کمبود نیروی انسانی به‌عنوان یکی از چالش های نظام آموزشی مدنظر است و در این راستا امسال ۲۸ هزار نفر دبیر و هنرآموز و سرپرست برای هنرستان‌ها جذب خواهیم کرد.

کاظمی با بیان اینکه توجه به مدارس عادی دولتی، مدارس مناطق حاشیه‌ای و روستایی و عشایری از اولویت‌های آموزش و پرورش است، گفت: سال گذشته پس از سال‌ها، سرانه آموزشی احیا شد.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مهارت‌آموزی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های تربیت نسل آینده مطرح است و به معنای آموزش هنرستانی نیست بلکه از دوران آموزش ابتدایی آغاز شده و متوسطه اول و دوم را هم در بر می‌گیرد و دانش‌آموز باید شایستگی‌های مختلف را کسب کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در فصل ۸ سند تحول تأکید شده که همه دستگاه‌ها مکلف‌اند در راستای اجرای آن ایفای نقش کنند و فرماندار به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در سطح شهرستان موظف است که همه دستگاه‌ها را برای حمایت از آموزش و پرورش هماهنگ نماید و انتظار می‌رود همه بخش‌ها برای اجرای سند مشارکت لازم و کافی را داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار