معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش:

رویه‌های غلط موجب آسیب به آموزش و پرورش شده است

تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت رویه‌های غلطی که باب کردند و ماندگار مانده موجب آسیب جدی به آموزش و پرورش شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۰۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رویه‌های غلط موجب آسیب به آموزش و پرورش شده است

به گزارش روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش؛ قاسم احمدی لاشکی در آیین تجلیل از معلمان و مدیران نمونه منطقه ۱۹ آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این مطلب و وضمن تبریک روزهای بزرگداشت مقام معلم گفت: بوعلی سینا،‌ ویژگی‌های یک معلم خوب را خردمند بودن یا دانایی‌محوری، آشنایی با تربیت کودک و وقار و سنگینی برشمرده است.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: وزیری آمد و گفت مراکز تربیت معلم نمی‌خواهیم و آن مراکز را واگذار کردند،‌ وزیری آمد و گفت برای پایین آوردن هزینه‌ها، نیروهای ۲۵ سال به بالا بازنشسته شوند که به جای آن‌ها نیروهای حق‌التدریسی استفاده شدند که کمترین آمادگی و اطلاعات را از آموزش و پرورش داشتند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای کامل سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: همه موظف هستیم که برای سند تحول بنیادین تلاش کنیم اما چه کسی گفته کل کتاب‌های درسی ۱۲ سال را هر سال تغییر بدهیم. چه کسی گفته برای تامین کلاس درس‌،‌ کتابخانه و نمازخانه را تعطیل کنیم با چه راهبردی دانش‌آموز کلاس اولی را با دانش‌آموز کلاس ششمی در یک محیط قرار می‌دهیم؟ آیت‌الله جوادی آملی تاکید می‌کند عالم‌سازی، کار دانشگاه است اما آدم‌سازی وظیفه آموزش و پرورش است و شما معلمان، کم، انسان خوب تربیت نکردید.

احمدی لاشکی با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری در سال گذشته که معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور خطاب کردند اظهار کرد: امسال رهبری شما را سربازان گمنام نظام اسلامی لقب دادند بدین معنا که معلم نه تنها کار تربیتی می‌کند بلکه در همه حوزه‌ها کمک می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، اهمیت آموزش و پرورش را بی‌بدیل توصیف کرد لیکن تاکید کرد: هر چند آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها کمک‌حال است اما خودش تنهاترین دستگاه است و فقط مقام معظم رهبری هر سال بر اهمیت آن تاکید می‌کنند و تذکرات لازم را می‌دهند. باید این نهادینه شود که اگر هزار کار برای فرهنگسازی اعم از تفاهمنامه و غیره انجام شود، یک‌هزارم آن اثر را ندارد که معلم در سر کلاس با دانش‌آموز صحبت کند. از نظر کمّی هم ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز و بیش از یک میلیون معلم با احتساب اولیای دانش‌آموز بیش از ۵۰ میلیون نفر از افراد جامعه را شامل می‌شود.

وی با انتقاد از گفتن رتبه‌های یک تا ۵ به جای عناوین رتبه برای معلمان تصریح کرد: برای عنوان این رتبه‌ها خون دل‌ها خورده شده است چرا برای معلمان از اعداد استفاده می‌کنیم در حالی که باید عنوان رتبه را بگوییم دانشیارمعلم- استاد معلم - مربی معلم و آموزشیار معلم.

احمدی لاشکی گفت: حدود ۴۰ درصد کتاب‌های درسی سال آینده چاپ شده است و خبر خوش آن که امسال برای اولین بار تولید ۴ هزار تن مقوا (جلد کتاب) از داخل است و ۷۰ درصد از کاغذ چاپ داخلی است و دیگر نیاز به خرید از خارج نداریم هر چند شاید کیفیت عالی نداشته باشد اما به تدریج مشکلات آن هم برطرف خواهدشد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ایرادات رتبه‌بندی در حال اصلاح و رفع است و به خاطر ایرادات نباید عظمت و اهمیت کار را نادیده بگیریم. این کار بزرگی بوده وبی‌انصافی است که آن را نادیده بگیریم. شاید به علت افزایش تورم بی‌حساب و کتاب افزایش حقوق به چشم نیاید اما این از ارزش کار را کم نمی‌کند.

وی خواستار افزایش جایگاه و مقام معلم شد و گفت: رتبه‌بندی با این هدف تدوین شده است و برای همین که شاخص عمومی و سپس تخصصی و پس از آن سابقه و تجربه لحاظ شده است.

احمدی لاشکی تاکید کرد: اجرای مطلوب این رتبه‌بندی در گرو آن است که سازمان برنامه و بودجه در کنار آموزش و پرورش باشد. هر جایی توسعه و پیشرفت است، انسان آنجاست و در نوک قلّه، معلمان هستند و همه دستگاه‌ها باید در خدمت معلم باشند و معلم باید کامل در خدمت تعلیم و تربیت باشد و اسیر شغل دوم و سوم نشود.

گفتنی است در پایان این مراسم از معلمان و مدیران نمونه و همچنین 2 تَن از خانواده شهداء تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار