مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران:

نقش بی‌بدیل معلم، بازیگر اول مسیر تربیت برای دانش‌آموز است

شهرری یک (پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرری، وراثت، محیط، رسانه و نهاد نمازجمعه را در تربیت نسل جدید، دارای نقش بسزایی دانست، اما این نقش بی‌بدیل معلم است که بازیگر اول مسیر تربیت برای دانش‌آموز است.

کد مطلب: ۱۳۶۹۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
نقش بی‌بدیل معلم، بازیگر اول مسیر تربیت برای دانش‌آموز است

مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در خصوص ویژگی‌های معلم و رسالت و تکالیف معلم گفت: باید بدانیم که هر چه داریم از مقام معلم است، هیچ فردی به خوشبختی نرسیده، مگر به تلاش و نفس مسیحایی یک معلم؛ بنابراین اولین نکته این است که بدانیم در چه موقعیتی قرار داریم و در مقابل چه شخصیت فرزانه‌ای در حال صحبت هستیم؛ این شناخت می‌تواند برای ادای وظایفمان به ما کمک کند؛ روایتی داریم از حضرت رسول اکرم(ص)در مجمع‌البیان که می‌فرمایند اگر فردی "بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم" را به دانش‌آموزی یا به کودکی یاد بدهد و او این لفظ را تکرار کند ، هم کودک هم معلم و هم اولیای آن دانش‌آموز از آتش دوزخ دور خواهند شد و آتش دوزخ بر این افراد حرام خواهد شد و این نشان دهنده جایگاه ویژه معلمین است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی‌ که برای یک معلم می‌توانیم در نظر بگیریم ویژگی هویت‌ساز بودن او است؛ آنچه که در مدرسه و به دست معلم و نفس معلم در حال رخ دادن است، مبانی و بنیاد دانش‌آموز را مورد هدف قرار می‌دهد؛ آن‌ها به دنبال اعتقادات مبنایی و بنیادی برای دانش‌آموز هستند نه سطحی، این مهم‌ترین ویژگی است که می‌توانیم برای یک معلم داشته باشیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وراثت، محیط، رسانه و نهاد نماز جمعه در تربیت نسل دانش‌آموز نقش دارد؛ اما این نقش بی‌بدیل معلم است، بازیگر اول مسیر تربیت برای دانش‌آموز است و حتما با تبیین‌نگری در مبانی و تقویت تمام‌ساحتی که رسالت همه ما در تراز صنعت تحول بنیادین که دغدغه همه‌ مسئولین نظام و خواسته مقام معظم رهبری نیز است؛ این اتفاق می‌تواند به کمک معلم رخ دهد و این موضوع نشان‌دهنده نقش هویت‌ساز یک معلم است؛ انشاءالله این موضوع پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی را به اهتزاز دربیاورد و نسل به نسل و سینه به سینه به نسل‌های بعدی دانش‌آموزان انتقال پیدا کند.

وی ادامه داد: ویژگی دوم، مخاطبین خاص معلمین است، در نظر بگیرید در هر قشری و حوزه تربیتی، مخاطبینی در اختیار یک مربی قرار میگیرند و در دانشگاه دانشجویانی هستند و در حوزه‌های علمیه طلبه‌هایی که در طلب علم وارد فضای حوزه می‌شوند؛ اما در آموزش و پرورش دانش‌آموزان از ابتدایی‌ترین سنین تربیتشان در اختیار معلم قرار میگیرد و این ویژگی است که هیچ مربی دیگری و هیچ جمع دیگری در اختیار ندارد؛ امانت‌داری و تربیت دانش‌آموز و تربیت فرزندان،ویژگی بارز یک معلم است؛ در یک مملکت خزانه‌دار نقش مهمی دارد چراکه نگهدار ثروت و اندوخته‌های یک حکومت است، معلم نیز نه تنها نگهبان اصلی‌ترین سرمایه نظام در کشور نظام مقدس جمهوری اسلامی است، بلکه خزانه‌داری از گرانبهاترین سرمایه نیروی انسانی را برعهده دارد و این ویژگی بسیار مهمی است؛ ویژگی سوم معلم جریان‌سازی و پایه‌ریزی تمدن نوین ایرانی اسلامی است، آنجایی که معلم‌ها مرزهای فرهنگی و تربیتی نظام را در مدرسه و در کلاس نگهداری می‌کنند و این مرزها و این مبانی را برای نسل جوان ما تبیین و زمینه‌سازی می‌کنند؛ این زمینه سازی و این اتفاق رسالتی است که بر عهده معلمین است، اما این معلم است که میتواند با رفتار خودش با بودن خودش رسالت تمدن‌سازی و انتقال این سرمایه از دست به یک دست دیگر را داشته باشد و این ویژگی جزو ویژگی‌های منحصر به فرد مقام معلم است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، تصریح کرد: بحث قابل توجه دیگر تربیت معلم است؛ مقام معظم رهبری مسیر جذب معلم را دانشگاه فرهنگیان اعلام می‌کنند . در شرایط اضطراری استخدام‌هایی که از طریق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان اتفاق می‌افتد و در هر دوی اینها انتخاب معلم رسالت بسیار مهمی است، برای دستگاه تعلیم و تربیت گزینش و بعد موضوع ارتقاء،حتما باید این موضوع باید مورد نظر ما خدمتگزاران در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد که به فضل خداوند در دولت و مجمع آموزش و پرورش هم این رویکرد بسیار اساسی است.

بهرامی در رابطه با چگونگی تکریم مقام معلم گفت: اولین کسی که در تکریم مقام معلم نقش دارد خود معلم است؛ شخص معلم با واقف بودن به نقش اساسی خود در حوزه تربیت در این تکریم نقش دارد و در مدرسه دستگاه تعلیم و تربیت در مناطق ما نقش دارند، که با خدمتگزاری شایسته این نقش را می‌توانند ایفا کنند. دستگاه عظیم آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش، بنده و دوستانم در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، باید برای کمک به انجام وظایفمان در قبال معلم تلاش کنیم ، تا بتوانیم این تکریم را رقم بزنیم؛تمام سازمان‌های نامی نظام تعلیم و تربیت،سازمان برنامه بودجه،سازمان اداری استخدامی،کلام معظم له در دیدار با فرهنگیان بخوانند که بر اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت و انتظار جامعه از سازمان ها تاکید کردند؛ قطعا معیشت تنها نکته ما در حوزه فرهنگیان و منزلت نیست اما مخاطب این موضوع سازمان‌های نامی هستند که حتما انشاءالله اهتمام خواهند داشت.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در پایان سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه شهرری بیان کرد: رهبر فرزانه با بیانات ارزشمندشان و در نهایت ‌رسانه در این زمینه عامل هستند، اگر رسانه به عنوان حامی نظام و پشتیبان نظام تعلیم و تربیت در تکریم و ارتقا شان و منزلت معلمان ما ورود کند، حتما ما سربلند خواهیم بود؛ تشکر میکنم از همه بزرگوارانی که حامی دستگاه تعلیم و تربیت حامی مقام معلم بودند.

خبرنگار دانش‌آموز: مرتضی احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار