استانداردر شورای اطلاع‌رسانی خطاب به رسانه‌ها

ضعف‌ها را پنهان نکنید

بیرجند (پانا)- استاندار خراسان جنوبی گفت در کنار نقاط قوت باید ضعف‌ها در حوزه‌های مختلف نیز بیان شود ولی با نگاه امیدآفرینی و نه ناامید کردن مردم باشد.

کد مطلب: ۱۳۶۱۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
ضعف‌ها را پنهان نکنید

جواد قناعت در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان گفت: ضعف‌ها نباید پنهان شود این طور نیست بخواهیم همیشه فضای گل و بلبلی از وضعیت استان ترسیم کنیم بنابراین در کنار نقاط قوت باید به شکل مناسب و دقیق به نقاط ضعف هم پرداخته شود.البته نباید عملکرد ما طوری باشد که سبب ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه شود بلکه رویکرد اطلاع‌رسانی باید امیدآفرینی و امیدافزایی باشد.

وی ادامه داد : دشمن با امپراطوری رسانه‌ای که در اختیار دارد، از جنگ روایت‌ها بیش از سایر گزینه‌ها برای برجسته کردن نقاط ضعف استفاده کرده و به این نتیجه رسیده که از این نوع جنگ بیشترین سود را می‌برد.

وی افزود: این سؤال مطرح است که اگر نظام جمهوری اسلامی ناکارآمد بوده چرا این همه هجمه علیه آن صورت می‌گیرد بنابراین این همه تلاش دشمن نشانه کارآمدی و پیشرفت نظام در حوزه‌های مختلف است که دشمن نمی‌تواند آن را ببیند.

آنچه دشمن خوب می داند

قناعت گفت: دشمن برای اینکه بر فکر و ذهن افراد تأثیر بگذارد از تکنیک تکرار استفاده می‌کند و درصدد ایجاد ناامیدی در جامعه است پس ما هم باید از تکنیک‌های اطلاع‌رسانی به درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه ابزار قدرتمندی است، گفت: دشمن این مساله را خوب فهمیده لذا در این بخش جلوتر است اگرچه در کشور ما هم طی چهار دهه گذشته در حد متعارف از رسانه استفاده شده ولی باید در این حوزه قوی‌تر عمل کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بر نقش رسانه‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند در راستای امیدآفرینی در جامعه تأکید کرد و افزود: باید از ظرفیت روابط عمومی‌ها نیز بیشتر استفاده کنیم.

ضرورت استفاده از قدرت رسانه

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه همه مدیران و فعالان رسانه با نظرات مختلف در ۲ موضوع حفظ کلیت نظام و منافع استان با هم تفاهم دارند، باید با همدلی و همراهی از ابزار قدرتمند رسانه برای انعکاس اقدامات دستگاه‌ها و امیدآفرینی در جامعه استفاده شود.

قناعت گفت: با توجه به عزم و اراده مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای حل مشکلات موجود، شاهد اتفاقات خوبی در سال جاری خواهیم بود.

وی با تأکید بر مردمی‌سازی امور و اینکه نقش مردم در هر اقدام و پروژه‌ای دیده شود، افزود: مقام معظم رهبری همواره در فرمایشات خود بر مردمی‌سازی امور تأکید کرده‌اند و هر زمان که انجام کاری را به مردم سپردیم و مردم در صحنه حضور داشته‌اند موفق‌تر بوده‌ایم.

استاندار با بیان اینکه مباحث اقتصادی و عفاف و حجاب از مهمترین محورهای جنگ ترکیبی دشمن است، گفت: مطالبه درباره رعایت حجاب در جامعه به عنوان مطالبه به‌حق مردمی باید از پایین به بالا مطرح شود.

گفتمان سازی برای مطالبه سازی

وی گفت: برای مطالبه‌سازی باید گفتمان‌سازی شود و رسانه‌های استان به این حوزه ورود پیدا کنند.

قناعت با اشاره به اینکه تقابل نابرابری بین حق و باطل در جهان شکل گرفته است، افزود: در چهار دهه گذشته کارهای فراوانی در نقاط مختلف کشور انجام شده اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه اطلاع‌رسانی جدی‌تر عمل کنند، گفت: اسامیدستگاه‌هایی که تاکنون پاسخ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای ارزیابی عملکرد رسانه‌ای خود نداده‌اند باید در شورای اداری استان اعلام شود و این موضوع در ارزشیابی سالانه دستگاه‌های مورد نظر لحاظ خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اهتمام دستگاه‌ها به پرداخت مطالبات رسانه‌ها افزود: پروژه‌های عمرانی و مهم استان باید دارای پیوست رسانه‌ای باشند و از ظرفیت تریبون‌ها نظیر نماز جمعه برای اطلاع‌رسانی و امیدآفرینی استفاده شود.

وی گفت: با توجه به اینکه برای دهه فجر امسال تهیه برش استانی صعود ۴۵ ساله در دستور کار است، دستگاه‌های اجرایی از اکنون تهیه محتوای لازم را شروع کنند و جلسات هماهنگی برگزار شود.

کم کاری درباره معجزه طبس

قناعت با اشاره به مناسبت‌های پیش رو گفت: درباره انعکاس ابعاد مختلف واقعه پنجم اردیبهشت در صحرای طبس که معجزه الهی بود تاکنون در کشور کم‌کاری شده و لازم است کار بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به تحولات و فضای بین‌المللی موجود در جهان، در سطوح ملی و استانی باید بیش از گذشته با بهره‌گیری از شیوه‌های هنری پیام مناسب را در روز پنجم اردیبهشت به جهان مخابره کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به راهپیمایی روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان گفت: برای انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه برگزاری راهپیمایی با شکوه روز قدس باید جلسه‌ای برگزار شود و رسانه‌های استان شکوه جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی روز قدس را به خوبی منعکس کنند.

وی گفتمان‌سازی درباره شعار سال "مهار تورم و رشد تولید" را ضروری دانست و گفت: رسانه‌ها با توجه به شیطنت‌های دشمن درخصوص کارگران و فرهنگیان، محتوای لازم را تولید کنند.

فقط 17 دستگاه گزارش رسانه ای دادند

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان‌جنوبی نیز در ابتدای این نشست گزارشی از برگزاری جلسات و مصوبات شورا در سال گذشته ارائه کرد.

علی فرخنده گفت: شورای اطلاع‌رسانی استان در سال گذشته ۷۵ مصوبه داشته و تنظیم برنامه‌ها بر محور جهاد امیدآفرینی بوده است.

وی ارزیابی نحوه ارتباط گیری دستگاه‌های اجرایی استان با رسانه‌ها را یکی از اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: فقط ۱۷ دستگاه بنیاد مسکن، بهزیستی، بیمه سلامت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ثبت احوال، محیط زیست، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، دانشگاه بیرجند، استانداری، شهرداری‌های بیرجند، فردوس و بشرویه، اداره کل کتابخانه های عمومی، نوسازی و تجهیز مدارس و فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارزیابی ارتباط دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها پاسخ داده‌اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: هنوز ارزیابی کیفی از دستگاه‌های اجرایی انجام نشده است و در ارزشیابی سالانه ۴۰ امتیاز برای پاسخ دستگاه‌ها به این ارزیابی اختصاص یافته است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال ادامه داد: پیوست رسانه‌ای پروژه‌های مهم استان ضروری و مورد مطالبه فعالان رسانه‌ای است.
وی گفت: مدیران در تقویت ارتباط با رسانه، یک گام به جلو را دنبال کنند همچنین در حوزه مردمی‌سازی، ظرفیت‌های رسانه‌ای خوبی داریم که باید از آنها به درستی استفاده شود.

همچنین در این نشست با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از پوستر رویداد ملی جوانی جمعیت رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار