«طناز» سانسور می‌شود اما خواسته‌های مخاطبان نه

تهران (پانا) - کمال تبریزی نویسنده و کارگردان سینما که آثار توقیف شده زیادی در کارنامه کاری خود دارد، این بار نیز با جسارت و صراحت خود در تجربه اجرای رئالیتی تاک شوی «طناز» مورد سانسور قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۳۶۰۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
«طناز» سانسور می‌شود اما خواسته‌های مخاطبان نه

در میان برنامه‌های نوروزی 1402 عنوان پرحاشیه ترین برنامه را باید به رئالیتی تاک‌شوی «طناز» به میزبانی کمال تبریزی کارگردان نام آشنای سینمای ایران نسبت داد که برای اولین بار در مقام مجری گفت و گوهایی عمیق و متفاوت را رقم زد و درست همین مشخصه هوشمندی او و جنس دیالوگ با مهمانانش باعث شد تا از گزند سانسور در امان نماند. تا جایی که بعد از پایان یافتن تعطیلات نوروزی 6 قسمت پخش شده فصل اول این برنامه از روبیکا حذف و درباره علت آن عدم مجوز ساترا توضیح داده شد اما کار به همینجا پایان نیافت و عوامل این برنامه در صفحه‌های شخصی خود در اینستاگرام به طعنه و کنایه درباره این سانسور نکاتی را مطرح کردند. کمال تبریزی نوشت بعد از 20 سال از توقیف اولین اثرم حالا باید 20 سال دیگر منتظر پخش دوباره «طناز» بدون سانسور بمانم.

«طناز» در میان برنامه‌های تکراری و کلیشه‌ای تلویزیونی که در غیاب مجریان محبوب آن امسال رمق گذشته خود را نیز از دست داده بود، و حتی در میان برنامه‌های سایر پلتفرم‌ها توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. این برنامه در شش قسمت نخست خود میزبان هنرمندانی چون محمدرضا علیمردانیۀ، مازیار لرستانی، حسن معجونی، بیژن بنفشه خواه، ژاله صامتی و شقایق دهقان بود. به نظر می رسد پخش برخی از قسمت‌های این برنامه و صحبت‌های مطرح شده از سوی مهمانان دلیل اصلی این حذف ناگهانی بوده است. مهم ترین آن را شاید بتوان به اولین حضور مازیار لرستانی بعد از تغییر جنسیت خود در یک برنامه رسمی، شقایق دهقان به عنوان بازیگری که در حوادث و ناآرامی های نیمه دوم سال 1401 نقش کنشگری داشت و همچنین کلیپ پخش شده از خواندن ژاله صامتی در این برنامه و گفته‌هایش درباره اهمیت مهارت رقص توسط یک بازیگر و مواردی نظیر این اشاره کرد اما جای طرح این سوال مطرح است که با چرا ساترا پیش از پخش این برنامه به بازبینی نسخه‌های آماده برای پخش نپرداخته است و اساسا چرا آنقدر دیر به فکر سانسور یک رئالیتی تاکشوی پرمخاطب افتاده است!؟ اگر این برنامه به میزبان فعلی دیده نمی‌شد و مورد توجه قرار نمی‌گرفت، باز هم ساترا بر عدم اخذ مجوز این برنامه تاکید و اقدام دفعی برای حذف آن می‌کرد؟! و سوال مهم تر آن که مدیران دغدغه‌مند و بازدارنده آیا به فکر از دست رفتن پیوسته و تدریجی مخاطبانی هستند که می‌خواهند حرف‌هایی جدید و گفت و گوهایی متفاوت از این جنس برنامه‌ها بشنوند اما همواره با برخوردهای قهری و حذف برنامه‌های دلخواهشان مواجه می‌شوند؟!

اما سرنوشت این برنامه چه می‌شود؟ این سوالی است که محمدصادق افراسیابی، معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره آن گفته است: «روبیکا در هفته آخر اسفندماه برای دریافت مجوز اقدام کرده بود که به دلیل مصادف شدن با تعطیلات نوروزی و ارسال قسمت‌های برنامه بعد از آخرین جلسه شورای صدور مجوز در سال گذشته، امیدواریم در نخستین جلسه شورای صدور مجوز در سال ۱۴۰۲ در این هفته یا هفته آتی موضوع برنامه «طناز» در شورای صدور مجوز ساترا مطرح شود.

وی اضافه کرد: این برنامه بعد از طی مراحل صدور مجوز طبق آیین‌نامه محتوایی ساترا، مجدداً از طریق سرویس (سکوی) روبیکا منتشر خواهد شد.»

حال باید منتظر ماند که دید که میزان حذفیات و بازبینی‌های این برنامه چقدر است و کی اعمال خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار