خبرنگار پانا روایت می‌کند

تکیه میرفندرسکی تخت فولاد اصفهان دومین قبرستان جهان تشیع / فیلم

اصفهان (پانا) - دانش‌آموز خبرنگار پانا در ایام نوروز تکیه میرفندرسکی تخت فولاد اصفهان را معرفی کرده است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تکیه میرفندرسکی تخت فولاد اصفهان دومین قبرستان جهان تشیع / فیلم

تخت فولاد در سال 1375 به شماره 1735 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و این ظرفیت را دارد که به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایران و تاریخ معماری اصفهان تبدیل شود، زیرا تنها یک قبرستان ساده نیست بلکه گنجینه ای از مشاهیر و مفاخر ایران و جهان اسلام است.
زمان پیدایش این قبرستان چندان روشن نیست، اما وجود آثاری چند قدمت آن را به دوران قبل از اسلام می رساند.

تکیهٔ میر فِندِرِسکی به اختصار تکیه میر، مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، تخت فولاد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این مکان مقبره میرفندرسکی و برخی از بزرگانِ ایلِ بختیاری است.

ابراهیم عمرانی مدیریت مجموعه تخت فولاد اصفهان در گفتگو با پانا بیان کرد:" تکیه میر فندرسکی بر اساس باغ ایرانی ساخته شده است و در ایام عید نوروز بازی چالشی همهمه ویژه نوجوانان و مهمانان نوروزی طراحی شده است که هدف از این بازی آشنایی نوجوانان با تخت فولاد و مشاهیر مدفون در تخت فولاد است که انشالله مجموعه تخت فولاد ارزش ملی خودش را پیدا نماید .

عبدالرسول امینی راهنمای معرفی تکیه میر فندرسکی در گفتگو با پاناگفت:میرفندرسکی از پایه گذاران مکتب فلسفه در اصفهان است و در تکیه میر فندرسکی از خط میر عماد بزرگترین هنرمند خط نستعلیق برگرفته از اشعار حافظ استفاده شده است و اولین دندانپزشک اصفهان و اولین روزنامه نویس فرهنگ و خاندان استاد شهناز از هنرمندان موسیقی اصفهان و همچنین بی‌بی مریم اولین سردار زن ایران و دیگر مشاهیر معروف اصفهان و ایران در این تکیه مدفون شده اند.
افراد سرشناس دفن شده در این تکیه عبارتند از:
میرفندرسکی؛ حکیم و دانشمندِ دوره صفوی
علیقلی‌خان سردار اسعد؛ ایلخان معروف و روشنفکر هفت‌لنگ بختیاری و از شخصیت‌های اصلی انقلاب مشروطه
صمصام‌السلطنه؛ از سران ایل بختیاری و دو دوره رئیس‌الوزرای ایران
داراب افسربختیاری؛ شاعر معاصر بختیاری
بی‌بی مریم بختیاری؛ زن تحصیلکرده و مبارز انقلاب مشروطه و دارنده بالاترین مدال شجاعت کشور آلمان
عبدالحسین سپنتا؛ کارگردان اولین فیلم ناطق ایرانی
در این بقعه مدفون هستند و همچنین یک درخت کاج چهارصد ساله و اتاق آیینه خانه که از نظر معماری در نوع خودش بی نظیر است در این تکیه از جاذبه های گردشگری تخت فولاد است .

دانش اموز خبرنگار: ستایش و ستاره کیقبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار