پانا گزارش می‌دهد؛

کابوس سیاه بی‌بی

آیا کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو سرنگون خواهد شد؟

تهران (پانا) - اعتراضات در رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست‌های کابینه نتانیاهو از جمله اصلاحات قضایی همچنان ادامه دارد. این تظاهرات در بحبوحه تشدید بحران سیاسی و امنیتی و شکاف شدید در میان صهیونیست‌ها و در داخل ارتش و سیستم امنیتی این رژیم‌، برگزار می‌شود و به تمام مناطق رژیم اشغالگر گسترش یافته است و تاکنون ‌تمام تلاش‌ها برای کنترل و مهار این اعتراضات با شکست مواجه شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
کابوس سیاه بی‌بی

پرویز پیکری؛ تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مخالفت با اصلاحات قضایی دوازده هفته متوالی است که برگزار می‌شود و هر روز دامنه آن نیز گسترده‌تر می‌شود. در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است. سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه‌خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

براساس آخرین اخبار امشب از اتفاقات اسرائیل، ‌منابع صهیونیستی گزارش دادند که ‌بیش از ۷۰۰ هزار نفر در تل‌آویو به خیابان آمدند که این بزرگ‌ترین تظاهرات در سه ماه گذشته بوده است. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که معترضان به طرح جنجالی اصلاحات قضایی خانه نتانیاهو را محاصره کرده‌‌ و او‌ نیز در حال رایزنی برای توقف این طرح بوده است. کانال 12 اسرائیل به نقل از مقامات حزب لیکود نیز گفته که احتمالا نتانیاهو تصویب قانون اصلاحات قضایی را تعلیق خواهد کرد. اما به هر حال معترضان صهیونیست، ‌‌شنبه‌های اراضی اشغالی را به یک کابوس تمام‌عیار برای نتانیاهو و دولتش تبدیل کرد‌اند.

براساس آخرین اخبار از بامداد امروز، رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند بنیامین نتانیاهو ممکن است صبح فردا توقف اصلاحات قضائی را اعلام کند اما وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی گفته است اگر او چنین کند استعفا خواهد کرد.

صابر گل‌عنبری در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت بحرانی این روزهای صهیونیست‌ها، اظهار کرد: «بحران بی‌سابقه داخلی اسرائیل در نتیجه طرح اصلاحات قضایی ائتلاف حاکم هر روز عمق بیشتری پیدا می‌کند و پیچیده‌تر می‌شود. نتانیاهو بد زمانی را برای پیشبرد این طرح انتخاب کرد. پس از نشستن دوباره بر کرسی نخست وزیری که مخالفانش چشم دیدن او در این مقام را نداشتند و سال‌ها برای پایان دوران سیاسی او تلاش کردند و ناکام ماندند، سریعا طرح اصلاحات قضایی را با هدف ایجاد مصونیت قانونی برای خود و پیشبرد لوایح و قوانین مد نظر جناح راست در دستور کار کنست قرار داد؛ اما به احتمال زیاد فکر نمی‌کرد که با چنین واکنش‌های متنوع و گسترده‌ای مواجه شود. حالا نیز که کار به اینجا رسیده است، ادامه این روند در سایه ظاهر شدن نشانه‌های شکاف در ائتلاف از مواضع گالانت وزیر دفاع گرفته تا برخی اعضای لیکود می‌تواند برای او بسیار هزینه‌بردار باشد و باید دید در دو سه هفته آتی چه راهکاری را برای خروج از این بن‌بست می‌اندیشد.»

وی ادامه داد: «نتانیاهو خواست با اصلاح جزئی طرح تغییرات قضایی به‌نوعی فضا را کنترل و ابتکار عمل را به دست بگیرد، اما موفق نشد و مخالفان همچنان بر خروج کامل طرح از دستور کار پافشاری می‌کنند. اپوزیسیون نیز هر چند مخالفت با این طرح را علم کرده است؛ اما در ورای آن هدف سرنگونی دولت نتانیاهو را پیگیری می‌کند. بی‌بی خواهان گفتگوی بدون شرط و شروط و ارائه راهکاری میانه برای خروج از این بحران شده است؛ اما مخالفان انجام این گفتگو را مشروط به توقف روند تصویب طرح قضایی کرده‌اند و اعتمادی به او ندارند. اما برای نتانیاهو احتمالا بسیار دشوار است که این طرح را بدون ما به‌ازایی متوقف کند که از یک سو این اقدام می‌تواند خشم بخش تندروتر ائتلاف حاکم را در پی داشته باشد و از سوی دیگر نیز امتیازی مجانی به مخالفان داده است و فتح‌البابی می‌شود که او را حسابی به همین شیوه در آینده اذیت کنند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: «‌کما اینکه اگر هم همین مسیر را ادامه دهد جدا از اعتراضات فزاینده آمریکا و اروپا و تبعات آن برای نتانیاهو، پیامدهای داخلی سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت؛ از شکاف بیشتر در ائتلاف و افزایش احتمال از دست دادن اکثریت پارلمانی و درگیری‌های خیابانی گرفته تا استنکاف بیشتر نظامیان از خدمت و هشدارها درباره تاثیر تضعیف نهاد قضایی بر رتبه‌بندی اعتباری اسرائیل در سایه هشدار روسای چند بانک و 260 بازرگان اسرائیلی نسبت به پیامدهای اقتصادی این وضعیت.»

گل‌عنبری گفت:‌ «نتانیاهو و دولتش تلاش کردند که با اظهارنظرهای افراطی و بالا‌بردن تنش با فلسطینی‌ها، با کاربست مولفه امنیت‌ به‌عنوان تاثیرگذارترین فاکتور در سیاستگذاری‌های داخلی و خارجی اسرائیل در چند دهه گذشته، مخالفان و معترضان را مجبور به کوتاه آمدن کنند؛ اما این راه هم فعلا جواب نداده است و اگر بخواهد بر تصویب نهایی طرح پافشاری کند و آن را پس نگیرد، هیچ بعید نیست که او راه تنش بزرگ‌تری را در منطقه برای خروج از این وضعیت در پیش بگیرد.»

وی در پایان گفت:‌ «‌این‌گونه به نظر می‌رسد که نتانیاهو با شروع و بالا‌گرفتن اعتراضات در اندیشه خرید زمان به امید یافتن راه‌حلی برای خروج از این مخمصه بزرگ با زیان کمتری بود که بازنده بزرگ این بحران نشود؛ اما نتانیاهو امروز دیگر وقت چندانی ندارد و باید دید قبل از وخیم‌تر شدن اوضاع پیش‌دستی می‌کند و طرح را فعلا پس می‌گیرد یا خیر؟ این احتمال با توجه به تبعات سنگین پافشاری بر طرح تغییرات قضایی دور از ذهن نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار