چهل اختران قم زیارتگاه فرزند نهمین امام شیعیان

قم(پانا)- چهل اختران یکی از جاذبه‌های زیارتی شهر مقدس قم است که برخی از امامزادگان از جمله موسی مبرقع(ع) فرزند نهمین امام شیعیان، در آن مدفون هستند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
چهل اختران قم زیارتگاه فرزند نهمین امام شیعیان

آستان مقدس چهل اختران قم یکی از جاذبه های زیارتی شهر مقدس قم است که برخی از امامزادگان از جمله موسی مبرقع فرزند نهمین امام شیعیان، امام جواد در آن مدفون هستند.

این مکان مقدس در خیابان آذر قم واقع شده و در برگیرنده سه زیارتگاه مهم به نام های موسی مبرقع، چهل اختران و امامزاده زید است.

بزرگترین دسته و هیات عزاداری کشور متشکل از سادات، ظهر روز عاشورا از این مکان مقدس راهی حرم مطهر حضرت معصومه(س) می شود و در آن روز ارادتمندان اهل بیت(ع) از نقاط مختلف کشور در مراسم عزاداری این هیات شرکت می کنند.

بنای چهل اختران به قرون نهم و دهم هجری قمری تعلق دارد و به عنوان دومین زیارتگاه حائز اهمیت در شهر کریمه اهل بیت شناخته شده است.

هر ساله شیعیان زیادی از کشورهای مختلف از این مکان مقدس بازدید می کنند و از فضایل آن بهره می گیرند. شیعیان کشورهای هند و پاکستان در سفر به قم زیارت این مکان نورانی را بر خود واجب می دانند، زیرا این مکان بعد از حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به عنوان دومین زیارتگاه مهم شهر مقدس و سومین قطب مذهبی و گردشگری این شهر شناخته شده است‌.

بناها، اماکن و آثار قابل مشاهده در این زیارتگاه، مربوط به دوره صفویه می باشد که در طول زمان مورد بازسازی قرار گرفته اند. این بنا در گذشته ای دور از سه بقعه با نام های موسی مبرقع، چهل اختران و امامزاده زید بوده که در دو صحن مستقل وجود داشته اند؛ اما سپس در قرن سیزدهم شمسی به عنوان یک بنا، فشرده شده است.

در ضلع شرقی مجموعه چهل اختران، مزار موسی مبرقع(ع)، فرزند بلافصل نهمین امام شیعیان واقع می باشد. موسی مبرقع در سال ۲۵۶ هجری قمری پا به قم نهاد و در سال ۲۹۶ چشم از جهان فرو بست و در منزل خود در همین مکان فعلی به خاک سپرده شد.

طبق شواهد موجود بنای زیارتگاه موسی مبرقع از آثار قرن ۹ هجری می باشد. بالای این بقعه، کتیبه ای که در آن ابیاتی به خط نستعلیق نوشته شده است، قابل مشاهده است و این بقعه در اواخر دوره قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است.

بقعه چهل اختران در جوار بقعه موسی مبرقع می باشد و فرزند وی، نخستین شخص مدفون در این مکان است و بنای اولیه این بقعه در سال ۸۵۱ هجری قمری ساخته شده و در عصر شاه طهماسب صفوی و به دستور وی مورد مرمت قرار گرفته است.

مزار امامزاده زید در ضلع غربی این زیارتگاه واقع است و یکی‌از نوادگان چهارمین امام شیعیان،امام سجاد (ع) به نام زید بن علی در آن مدفون است و طبق شواهد دردسترس از تاریخ میلاد و وفات وی اطلاعات دقیقی موجود نیست‌.

دانش آموز خبرنگار: فاطمه بختیاریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار