«شیخان» دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام با قدمت هزار سال

قم (پانا)- آرامستان شیخان دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام با قدمت هزار سال است و یکی از جاذبه‌های زیارتی و دیدنی شهر مقدس قم به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
«شیخان» دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام با قدمت هزار سال

قبرستان شیخان یا مقبره شیخان یکی از جاذبه‌های دیدنی و زیارتی شهر مقدس قم است که از زمان های امامان شیعیان وجود داشته و در بخش شرقی حرم حضرت معصومه (س) واقع شده است.

در این مکان معنوی و زیارتی قبور مطهر زکریا ابن آدم و زکریا ابن ادریس، ازراویان امام جعفر صادق (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) وجود دارد.

در قبرستان شیخان که دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام یاد شده است 6 مقبره یا بقعه جداگانه وجود دارد.

مقبره اول مربوط به «میرزا ابوالقاسم قمی» معروف به «میرزای قمی» که از بزرگ‌ترین علمای دوره فتحعلی‌شاه محسوب می‌شود.

قدیمی ترین مقبره که مقبره دوم است متعلق به «زکریا ابن آدم قمی» است که از یاران با وفا و مورد اعتماد امام رضا (ع) و امام جواد (ع) بوده است.

سومین مقبره در شیخان مقبره «آیت‌الله کبیر» است و مقبره چهارم و پنجم امربوط به «محمد حسین فاضل تونی» و «عباسعلی شاهرودی» است. مقبره «سید علی فرش فروش حسینی اردهالی» و خاندانش ششمین مقبره در این قبرستان به شمار می‌ رود.

علاوه بر علمای شیعه، شهدای دوران انقلاب اسلامی و ماه های اولیه دفاع مقدس و نیز قبور مطهر تعدادی از شهدای حادثه تروریستی هفتم تیر سال 1360 نیز در این قبرستان مدفون هستند.

مزار دکتر محمد قریب از اولین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیان‌گذار طب نوین اطفال در ایران یعنی نیز در قبرستان شیخان واقع است.

همچنین مزار مطهر آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی استاد حضرت امام(ره) نیز در این قبرستان قرار دارد.

قبرستان شیخان دارای دو ورودی یکی به سمت میدان آستانه حرم و دیگری به سمت خیابان چهارمردان(انقلاب) قم است و اطراف آن را بازارچه شیخان فرا گرفته است.

دانش آموزخبرنگار: نگین گایینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار