«مدرسه فیضیه» میراث جاودان علم و فقاهت

قم (پانا)-مدرسه فیضیه میراث جاودان علم و فقاهت و یکی از مدارس علمیه مهم کشور است که علما و مجتهدان بسیاری را در خود پرورش داده است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
«مدرسه فیضیه» میراث جاودان علم و فقاهت

مدرسه فیضیه در شهر مقدس قم هم به علت پرورش نخبگان حوزوی فراوران و هم به دلیل سخنرانی معروف و اثرگذار امام خمینی (ره) در ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ از اهمیت بالایی در جهان اسلام برخوردار است.
مدرسه فیضیه در شمال صحن عتیق آستانه حضرت معصومه (س) و در حال حاضر در جنب ورودی اصلی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و در مجاورت درمانگاه حرم قرار دارد. این مدرسه به‌دلیل هم‌جواری با مسجد «اعظم» و مدرسه «دارالشفا»، کانون مرکزی حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.
عالمان دینی و مجتهدان زیادی در این مدرسه تحصیل یا تدریس میکرده اند و یکی از دلایل مشهور بودن این مدرسه در بین مردم قیام 15 خرداد است که با سخنرانی معروف امام خمینی (ره) در ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ اتفاق افتاد.
نام اولیه این مدرسه تا اواخر قرن یازدهم «آستانه» بوده است اما در دوره صفوی این مدرسه تجدید بنا می‌شود و به فیضیه شهرت می یابد.
این بنا شامل صحن و ساختمان است که ساختمان آن دارای چهار ایوان بوده و 40 حجره طلبگی در ساختمان اصلی این بنا قابل دیدن است.
یکی از خون بار ترین اتفاقات که در این مدرسه رخ داده است، حمله ماموران طاغوت و به شهادت رساندن جمع زیادی از طلاب است که آنها را از بالای پشت بام به پایین انداختند.
نام مدرسه فضیه در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دانش آموزخبرنگار: نگین گایینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار