گزارش پانا از راهکارهای بهبود مهارت آموزی به دانش‌آموزان:

دانش‌آموزانی ماهر تربیت و روانه بازار کار کنیم

تهران (پانا) - بدنه کارشناسی کشور اکنون به این نتیجه رسیده است که باید دانش‌آموزانی ماهر را روانه بازار کار کرد. اگرچه این اعتقاد نیز وجود دارد که اتصال صنعت و آموزش به هم لزوما دستورپذیر نیست. به گفته کارشناسان اگر شرایط کار رقابتی باشد، صنعت قواعد خود را به بازار کار هم تحمیل می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزانی ماهر تربیت و روانه بازار کار کنیم

کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که وقتی صنایع رقابت‌پذیر و پویا وجود داشته باشد به طور حتم نیاز به تکنسین و نیروی آموزش‌دیده وجود خواهد داشت و از نظر بازار کار و دستمزد شرایط حضور این افراد در محیط‌های کاری و صنعتی نیز فراهم خواهد شد.

با همکاری مشترک اتاق اصناف و آموزش و پرورش دانش‌آموزانی ماهر را روانه بازار کار می‌کنیم

هوشیار فقیهی، دبیر کل اتاق اصناف ایران در این باره می‌گوید یکی از مشکلاتی که در حوزه بهره‌وری نیروی انسانی وجود دارد این است که افراد از تخصص لازم برخوردار نیستند و آموزش‌ها، نتوانسته مهارت‌های لازم را به آنها منتقل کنداما اکنون با مشارکت آموزش و پرورش و اتاق اصناف می‌توان دانش‌آموزانی با مهارت دانشی و فنی را روانه بازار کار کرد

فقیهی در گفت‌وگو با پانا درباره برنامه اصناف برای جذب مهارت‌آموز گفت:‌«از سال 97، تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و اصناف منعقد شد که براساس آن تمایل به آموزش نیروی انسانی جوان و توانمند اعلام شده است تا این افراد از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند اما این طرح با وقفه زمانی مواجه شد. در یک سال گذشته نیز با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه مشترکی در راستای آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص به امضا رسیده است.»

وی افزود:‌ «یکی از مشکلاتی که در حوزه بهره‌وری نیروی انسانی وجود دارد این است که افراد از تخصص لازم برخوردار نیستند و آموزش‌ها نتوانسته است مهارت‌های لازم را به آنها منتقل کند.»

فقیهی عنوان کرد:‌ «براساس این نیاز بر آن شدیم تا در همکاری مشترکی با وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای نقاط ضعف کنونی در زمینه آموزش نیروی انسانی را برطرف کنیم. در آینده این کار دنبال خواهد شد و اگر دولت تمایل به ادامه همکاری داشته باشد در سال‌های آتی می‌توان این طرح را با جدیت و گستردگی بیشتری به‌پیش برد.»

وی در پاسخ به این پرسش که افرادی که مهارت‌ها را آموزش می‌بینند می‌توانند وارد بازار کار شوند،‌گفت:‌«یکی از مشکلات در زمینه بهره‌وری نیروی انسانی این است که سالانه صدها هزار دانش‌آموز که آمادگی حضور در بازار کار را دارند را وارد بازار کاری می‌کنیم که آموزش حضور آن کسب و کار را فرانگرفته‌اند.»

دبیرکل اتاق اصناف ایران با ذکر مثالی گفت:‌« فارغ‌التحصیل رشته ریاضی مهارت کسب و کاری ندارد و تنها راه پیش‌روی او این است که به دانشگاه برود و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نیز زمینه حضور او در کسب و کار فراهم نشده است. حرف ما این است که ابتدا آزادی عمل لازم برای او فراهم شود تا افرادی که نمی‌خواهند وارد تحصیلات دانشگاهی شوند بتوانند در دبیرستان رشته‌های کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای را انتخاب کنند و مهارت‌های لازم را داشته باشند و با مهارت وارد بازار شوند.این شرایط نیازمند آن است که فعالیت‌هایی که بازار کار آن وجود دارد در آموزش و پرورش صاحب رشته تحصیلی شوند و این مهارت‌ها در دوران متوسطه به دانش‌آموزان ارایه شود.»

الگوهای آموزشی و حضور موثرتر نیروی کار در محیط‌های کاری

وی گفت:‌ «آموزش نیروی انسانی در محیط‌های کاری و در مجاورت با اصناف این امکان را فراهم می‌کند تا تجربه چندین ساله در این زمینه، قابلیت انتقال به این افراد وجود داشته باشد. در حین آموزش دانش‌آموزان مهارت هم پیدا کرده‌ و در کسب و کار هم موفق خواهند شد. این الگو می‌تواند راهکاری موثر برای حضور نیروی انسانی در بازار کار باشد.»

فقیهی خاطرنشان کرد:‌ «در دوره‌هایی که حجم اقتصاد کشور اندک بود و تکنولوژی و ابزارهای به‌روز تولید چندان گسترده نشده بود نظام استاد و شاگردی در کشور وجود داشت. دانش‌آموزان در تابستان‌ها به سراغ واحدهای صنفی می‌رفتند و آموزش می‌دیدند و درآمد اندکی هم به دست می‌آوردند.پس از پایان تحصیل این دانش‌آموزان وارد بازار کار و صنف مربوطه می‌شدند و با همین الگو افراد موفقی نیز در محیط‌های کسب و کار شدند.»

تکنولوژی نیازهای بازار کار و آموزش را تغییر داده است

وی افزود:‌ «اکنون حوزه تکنولوژی نیازها را تغییر داده و در مدارس می‌توان فارغ‌التحصیلان را با آموزش مناسب بی‌واسطه وارد بازار کار کرد و ظریب موفقیت او را افزایش داد.»

دبیرکل اتاق اصناف ایران اظهار کرد:‌ «با مشارکت اتاق اصناف می‌توان دانش‌آموزانی با مهارت دانشی و فنی را روانه بازار کار کرد.»

برای گسترش مسیر آموزشی دانش‌آموزان صبر به خرج دهیم

فقیهی در پاسخ به این پرسش که تفاهم‌نامه‌های منعقدشده و همکاری با آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای خروجی لازم را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: «نمی‌توان این انتظار را داشت که فعالیت‌هایی از این دست که در زمره فعالیت‌های توسعه‌ای در کشور است بلافاصله گسترده شود یا انتظار 100 درصدی از آن داشته باشیم بلکه باید برای مسیر آموزش نیروی انسانی صبر به خرج داد. در تئوری‌های اقتصادی برای آموزش یک دوره 10 تا 15 ساله در نظر گرفته می‌شود و در واقع این نسل از پایه آموزش خواهد دید و تولید مولد را دنبال خواهد کرد.»

دبیرکل اتاق اصناف ایران تصریح کرد:‌ «بحث آموزش نیروی انسانی چندسالی است که در وزارت آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای آغاز شده و اصناف نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا این همکاری به نحو مناسب‌تری پیش رود و انتظار بلافاصله از آن نتایج درستی به دنبال نخواهد داشت. تاثیر این همکاری طی سال‌های آینده در بازار کار معین خواهد شد و این شیوه راهکاری موثر برای تامین نیروی انسانی در بازار کار است.»

وی در پایان تاکید کرد:‌ «طی سالیان گذشته از آموزش نیروی انسانی غفلت شده و امروز که اهمیت آموزش در بهره‌وری نیروی انسانی مشخص شده باید تلاش کرد تا نیروهایی آموزش‌دیده با بهره‌وری بالاتر را روانه بازار کار کرد.»

همکاری آموزش و پرورش و مراکز فنی‌حرفه‌ای‌ جهت تسهیل ورود نیروی کار به بازار

مجموعه زیادی از هنرستان‌ها، آموزشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارند که مسیر آموزشی فارغ‌التحصیلان از آنها به بازار کار نزدیک‌تر است.

سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز درباره آموزش تکنسین‌ها یا کارشناسانی که نیازمند تحصیل دانشگاهی نیستند، می‌گوید راهکار حل این موضوع وجود دارد و می‌توان آموزش مهارت‌های مربوط به بازار کار را از وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد. اکنون سازمان فنی و حرفه‌ای وجود دارد که می‌تواند بسیاری از آموزش‌های مورد نیاز بازار کار را به متقاضیان ارایه دهد و همکاری این سازمان با وزارت آموزش و پرورش نقش مهم در مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌‌وگو با پانا بیان کرد: «اگر کسی بخواهد مسیر حرفه‌ای کار و تخصص در بازار کار را طی کند هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای می‌تواند راهکاری مناسب برای آموزش نیروی کار باشد و می‌توان مهارت و آموزش‌های مهارتی که به منظور ورود به بازار کار نیاز است را از مدرسه آغاز کرد.»

ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد امکان جذب نیروی کار را فراهم می‌کند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:‌ «البته بهبود شرایط در بازار کار برای فارغ‌التحصیلان به پارامترهای دیگری نیز وابسته است. اگر کیک اقتصادی و شرایط فعالیت برای بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی به گونه‌ای فراهم شود که رقابت‌های واقعی وجود داشته باشد به طور حتم شرایط در بازار کار به گونه‌ای پیش خواهد رفت که قابلیت جذب نیرو در بازار کار نیز فراهم می‌شود.»

وی ادامه داد: «دولت‌ها باید سهم خود را در اقتصاد کاهش داده و بخش خصوصی را در این زمینه دخیل کرده و به جای مداخله مستقیم، نقش رگولاتوری برای اقتصاد ایفا کند.دولت‌ها به جای بازیگر رقیب به تقویت بخش خصوصی کمک کنند، در این شرایط است که سازوکارهای آموزشی برای تامین نیروی انسانی مسیر خود را به نحو مطلوب‌تری طی خواهد کرد.»

همه شاغلان در بازار کار نباید مسیر آکادمیک را طی کنند

غرقی عنوان کرد:‌ «طبیعی است که همه نباید مسیر آکادمیک را برای یافتن شغل طی کنند. مجموعه زیادی از آموزشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارند که مسیر آموزشی فارغ‌التحصیلان از آنها به بازار کار نزدیک‌تر است.»

شرایط بازار کار برای برخی فارغ‌التحصیلان از مدارس و دانشگاه مناسب نیست

وی ادامه داد:‌«یکی از دلایلی که موجب شده است تا شرایط کنونی در بازار کار حکمفرما باشد سهم زیاد دولت‌ها در اقتصاد است. غیررقابتی‌شدن عرصه فعالیت در صنعت و تولید موجب شده تا شرایط بازار کار برای برخی فارغ‌التحصیلان از مدارس و دانشگاه مناسب نباشد. باید دید دنیا چه مسیری را در این زمینه طی کرده است و به جای ساختن چرخ از ابتدا در مسیر و بستر رقابتی، شرایط فعالیت مناسبی را برای فعالان و نیروی کار فراهم کرد.»

در اقتصاد رقابتی شرایط اتصال نیروی کار به بازار فراهم است

غرقی خاطرنشان کرد:‌ «رقابتی‌شدن اقتصاد موجب می‌شود تا سازوکارهای اتصال نیروی کار به بازار را فراهم کرد.»

اتصال صنعت و آموزش به هم لزوما دستور پذیر نیست

وی درباره راهکارهای اتصال صنایع به آموزش‌ها در وزارت آموزش و پرورش گفت: «اتصال صنعت و آموزش به هم لزوما دستورپذیر نیست. اگر شرایط کار رقابتی باشد صنعت قواعد خود را به بازار کار هم تحمیل می‌کند. وقتی صنایع رقابت‌پذیر و پویا وجود داشته باشد به طور حتم نیاز به تکنسین و نیروی آموزش‌دیده وجود خواهد داشت و از نظر بازار کار و دستمزد شرایط حضور این افراد در محیط‌های کاری و صنعتی نیز فراهم خواهد شد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ «افراد در صورت زمینه در بازار کار به سمت آموزش‌ها و مهارت‌هایی خواهند رفت که بتوانند بهتر و راحت‌تر وارد بازار کار شوند. دولت‌ها یا حاکمیت می‌تواند نسبت به آموزش نیروی کار اقدام کند اما اینکه این افراد در یافتن شغل مورد نظر لزوما موفقیت داشته باشند را تضمین نمی‌کند.»

وی تاکید کرد:‌ «اینکه چه شکلی از نیروی کار و چه متخصصانی در بازار کار باید وجود داشته باشد بسته به این دارد که بازار کار و شرایط فعالیت فعالان اقتصادی چگونه باشد اما اکنون در شرایطی که سهم بالای اقتصاد متعلق به دولت‌ها است و شرایط جبر در بنگاه‌ها این است که شاغلان یا متقاضیان کار باید فارغ‌التحصیل دانشگاهی باشند به معنای آن است که همین وضعیت کنونی را شاهد باشیم و بسیاری از متخصصان و آموزش‌دیدگان از هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای شانس چندانی برای یافتن شغل مناسب در بازار کار نداشته باشند.»

بازار آموزش و کار به خودی خود یکدیگر را تنظیم و متعادل کنند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:‌ «بستر کار بسیار مهم است. دولت‌ها باید تسهیل‌گر باشند و بازار آموزش و کار به خودی خود یکدیگر را تنظیم و متعادل کنند. وقتی بنگاه خدماتی یا تولیدی بزرگ در بخش خصوصی شکل نگرفته است زمینه جذب نیروهای ماهر را نیز ندارد و برنامه‌نویس، کارشناس تولید محتوا یا بسیاری از تخصص‌های فنی که مسیر شغلی آنها از دانشگاه‌ نیست، امکان جذب در بازار کار را بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از آموزش و پرورش نخواهند داشت.»

غرقی تاکید کرد: «رقابتی‌شدن در اقتصاد شاخصی است که بسیاری از موضوعات در عرضه و تقاضای بازار کار را متعادل می‌کند و تنها برای تسهیل و برداشتن موانع می‌توان از توان دولت‌ها برای زدودن موانع قانونی بهره برد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار