چالش‌های چیدمان بسته اکران نوروز ۱۴۰۲؛

چیدمان نوروزی و اکرانی که چندان طلایی نیست

تهران (پانا) - تعطیلات عید نوروز، همواره جز اکران‌های طلایی هر سال محسوب می‌شده است و با نزدیک شدن به آن گمانه‌زنی‌ و رقابت‌ها برای قرار گرفتن فیلم‌ها در فهرست آثار منتخب برای اکران عمومی در این بازه زمانی افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۳۵۵۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
چیدمان نوروزی و اکرانی که چندان طلایی نیست

این فهرست نیز عمدتا شامل آثاری در سال‌های گذشته شده‌اند که یا در جشنواره فیلم فجر که حدود دو ماه قبل از آن برگزار شده، موفق بوده و با استقبال مردم مواجه شده‌اند یا آثاری متعلق به ژانر کمدی و طنز هستند که شانس بیشتری برای موفقیت در گیشه از منظر جذب مخاطبان عام دارند. همچنین در انتخاب فیلم‌های مناسب برای اکران نوروزی میزان قدرت رقابت تهیه‌کنندگان و فیلمسازان و همینطور شرکت‌های و سینماداران به طور ضمنی اما تاثیرگذار مطرح بوده است.

تنوع گونه و تامین طیف‌های متفاوتی از مخاطبان بسته به بضاعت سینمایی هر سال در این بازه زمانی در چیدمان بسته اکران نوروزی هم نقش به سزایی داشته است. با این وجود به نظر می‌رسد سال پیش رو سال متفاوتی برای سینمای ایران خواهد بود که این مهم از چند منظر قابل بررسی است.

نخست آن‌که سینمای ایران در حدود شش ماهه گذشته به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی با کمیود تولید مواجه بوده است و این خلا قاعدتا دست تصمیم گیرندگان اکران نوروزی را در انتخاب بسته می‌گذارد. دوم آن‌که به جهت دیده نشدن برخی فیلم‌ها و نرسیدنشان به فجر که توسط کارگردانان مطرحی همچون مسعود جعفری جوزانی و… ساخته شده‌اند، قطعیت انتخاب شایسته بسته اکران نوروزی را دست کم بر اساس فضای عمومی و غالب مخاطبان عام در ابهام باقی می‌گذارد.

دلیل سوم به تقارن ایام عید پیش رو با ماه مبارک رمضان برمی‌گردد که عمدتا در این بازه زمانی آمار تماشاگران سینما کم می‌شود اگرچه هر ساله با تدابیری از جمله اکران‌های افطار تا سحر از سوی سازمان سینمایی تلاش شده است رونق گیشه در این ایام نیز حفظ شود. از سویی دیگر با توجه به اهمیت تامین سلایق مخاطبان مختلف از گروه‌های سنی و صنفی به نظر می‌رسد تصمیم گیرندگان اکران نوروز ۱۴۰۱ در بخش‌هایی از انتخاب خود با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود و مهم تر از همه کمبود تعداد فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان و همچنان فیلمسازی در این گونه به خلاهایی به لحاظ کمیت آثار مواجه است.

اگرچه درباره کیفیت تولیدات می‌توان نگاه مثبتی داشت و آثار ساخته شده را به لحاظ فنی و زیبایی شناسانه مطلوب ارزیابی کرد. با این وجود یکی از گزینه‌های احتمالی اکران نوروز ۱۴۰۲ در ژانر کودک و نوجوان انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» بود. فیلمی در ژانر ماجراجویی به کارگردانی مشترک بهنود نکویی، محمدجواد جنتی و هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی به حامد جعفری که محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنر پویا در سال ۱۴۰۱ است. این پویانمایی در بخش سودای سیمرغ در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بهترین انیمیشن این رویداد را نیز از آن خود کرد.

این فیلم داستان محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است. این پویانمایی پایان بندی مرتبط با امام رضا(ع) دارد که به گفته سازندگان به نوعی امضای شرکت آن‌ها محسوب می‌شود.

اما حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اکران این فیلم در تابستان سال آینده خبر داد و عنوان کرد این فیلم پس از ایام ماه محرم و صفر در سینماهای کشور اکران می‌شود.

در همین ارتباط روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و‌نمایش سازمان سینمایی در خصوص اکران نوروزی گفت: فیلم‌های «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» به عنوان فیلم‌های اکران نوروز در شورای صنفی نمایش به ثبت رسید و نمایش سراسری آن‌ها از ۲۴ اسفندماه آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با عیدفطر شرایط اکران نوروزی متفاوت‌تر از سال‌های قبل بوده و تمایل برخی صاحبان آثار به اکران همزمان با عید سعید فطر، کار چینش فیلم‌ها و رعایت تنوع مضمونی و محتوایی آثار را کمی سخت کرد که با همکاری تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها و شورای صنفی، چینش آثار برای اکران نوروز به شکلی مناسب انجام شد.

سهرابی ادامه داد: انتطار می‌رود با ترکیب فیلم‌ها در ژانرهای مختلف همچون دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی در ایام نوروز و البته ایام ماه مبارک و بالاخص شب‌های این ماه مبارک شاهد رونق بیشتر سینماها و استقبال مخاطبان باشیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی با بیان این نکته که فضای اکران نوروزی باید به گونه‌ای باشد که اقشار مختلف مردم بتوانند اثر مورد نظر خود را در آن بیابند خاطرنشان کرد: تعداد محدودی از فیلم‌های فعلی روی پرده که شامل آثاری با مضامین اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی‌ست، چنانچه کف فروش خود را حفظ کنند تا عید فطر بر روی پرده خواهند بود تا رنگ بندی اکران نوروز هم تا حد امکان رعایت شود.

با این توضیحات تصمیم سیاست‌گذاران سینمایی و همینطور جلب نظر موافق صاحبان آثار با اکران فیلم‌هایشان در نوروز ۱۴۰۲ که دست کم روی کاغذ احتمال استقبال عمومی را نوید نمی‌دهد، سخت به نظر می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار