در گفت‌وگو با پانا ؛

طرح کالابرگ الکترونیکی نوعی یارانه روی کالا بدون نیاز به شبکه توزیع کالایی است

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی طرح کالابرگ الکترونیکی را موفقیت‌آمیز عنوان کرد و گفت، این طرح این امکان را ایجاد می‌کند که دولت به هر فرد در محل مشخص یارانه مشخصی بدهد و درواقع نوعی یارانه روی کالاست بدون اینکه نیاز به شبکه توزیع کالایی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۵۴۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح کالابرگ الکترونیکی نوعی یارانه روی کالا بدون نیاز به شبکه توزیع کالایی است

اعظم پویان - بالاخره بعد از گذشت یک سال و با اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، دولت بنا دارد برای حمایت از خانواده‌ها در شرایط تورمی این طرح را به کل استان‌ها و در سراسر کشور تعمیم دهد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مدتی قبل عنوان کرده بود که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد مجهز با بارکد خوان و متصل به سامانه شده‌اند. همچنین به‌موجب این طرح امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم شده است.

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: «وی به تفاوت میان کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: «اساساً من معتقدم باید یارانه‌ها به‌صورت عادلانه توزیع شود و کالابرگ الکترونیکی می‌تواند تا حدودی این عدالت را اجرا کند. البته به‌شرط اینکه دولت برای اتخاذ این سیاست نظرات نخبگان و صاحب‌نظران را دریافت کند.»

وی با اشاره بهروش‌های پرداخت کالابرگ گفت: «پرداخت کالابرگ دو معنا دارد، معنای اول این است که معادل مصرف عدد یارانه‌ها کالابرگ بدهیم و مدل دیگر این است که می‌خواهیم معادل دو تخم‌مرغ یا شیر یا هر کالای اساسی که قیمتش مشخص می‌شود، کالابرگ بدهیم. هردو کالابرگ است اما حجم و معنایش متفاوت است.»

شاکری اظهار کرد:«قرار بود که اگر اجرای کوپن الکترونیک برای نان موفق باشد به سایر کالاهای اساسی هم تعمیم داده شود.»

این اقتصاددان ادامه داد: « طرح اصلی که برای کوپن الکترونیک مدنظر بود، طرح نان وزارت اقتصاد بود و اگر شد اگر این طرح با موفقیت انجام شود به سایر کالاهای سوپرمارکتی مانند مرغ و تخم‌مرغ تعمیم داده شود.»

وی افزود:«به لحاظ امکانات حکمرانی طرح قابل‌توجهی است. این طرح این امکان را ایجاد می‌کند که دولت جمهوری اسلامی به هر فرد مشخص در محل مشخص یارانه مشخصی بدهد و خیلی قابل تنظیم است و درواقع نوعی یارانه روی کالاست بدون اینکه نیاز به شبکه توزیع کالایی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار