دبیر تربیت بدنی دبیرستان شرافت ساوجبلاغ در گفت‌وگو با پانا:

پویایی، نشاط و شادابی دانش‌آموزان در المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای شکل می گیرد

کرج (پانا) - دبیر تربیت بدنی دبیرستان نمونه دولتی شرافت شهرستان ساوجبلاغ عنوان کرد پویایی، نشاط و شادابی دانش‌آموزان با برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای شکل می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۳۵۱۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
پویایی، نشاط و شادابی دانش‌آموزان در المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای شکل می گیرد

فریبا خدائی، دبیر تربیت بدنی دبیرستان نمونه دولتی شرافت شهرستان ساوجبلاغ در گفت و گو با پانا گفت: « با برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، دانش آموزان در رشته های ورزشی مورد علاقه خود شرکت می کنند، بنابراین این مسئله باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در دانش آموزان شرکت کننده می شود و علاوه بر این باعث پویایی، نشاط و شادابی دانش آموزان در کنار فراگیری دروس مختلف مدرسه می شود.»

وی عنوان کرد: «هدف آموزش و پرورش از برگزاری المپیاد دانش آموزی درون مدرسه ای این است که دانش‌آموزان در کنار فراگیری سایر علوم، نشاط و شادابی داشته باشند و از طریق آن از پویایی و نشاط بالایی برخوردار شوند. در واقع برگزاری المپیاد ورزشی بهترین گزینه است برای اینکه دانش آموزان بتوانند این نشاط و شادابی را بالا ببرند و باعث ارتقای جایگاه ورزش عمومی شوند و از همه مهمتر اینکه مسئولیت اجتماعی ورزشی دانش آموزان را تقویت کنند.»

خدائی در ادامه بیان کرد: «مدرسه به عنوان اصلی ترین و تاثیرگذارترین کانون حضور دانش آموزان و مشارکت معلمان و مدیران و حتی اولیا به حساب می‌آید، بنابراین المپیاد ورزشی باعث می شود که رابطه بین مدیران و معلمان با دانش آموزان و اولیا با مدرسه و دانش آموزان بهتر شود. حضور دانش‌آموزان در رقابت‌های ورزشی در هر رشته ورزشی باعث بالا بردن انگیزه و حس رقابت بین آنها می شود و داشتن هدف مشترک در یک مسابقه برای دانش آموزان تاثیر مثبتی دارد و مهم تر اینکه هر دانش‌آموزی می تواند در هر رشته‌ای که بخواهد شرکت کند و خودش را محک بزند، پس همین باعث می شود که اعتماد به نفس دانش آموز در رقابت ورزشی بالا برود و دانش‌آموزان استعدادیابی شوند و به هدف های درخشانشان برسند.»

وی تاکید کرد:« بعضی از دانش‌آموزان این نظر را دارند که تا زمانی که باشگاه نروند و تمرینی نداشته باشند نمی توانند در مسابقات حضور داشته باشند، ولی المپیاد ورزشی این محدودیت‌ها را برداشته و هر دانش آموزی می‌تواند هر رشته‌ای که بخواهد را انتخاب کند حتی اگر مهارت کافی در آن رشته نداشته باشد. در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای داوری و مربی گری با حضور تمام دانش آموزان توسط خود دانش آموزان انجام می شود و مدیران و معلمان هم در این رقابت ها در کنار دانش آموزان شرکت دارند بنابراین برای برگزاری چنین مسابقاتی در داخل مدرسه لازم است که مدرسه اقدامات مورد نیاز را انجام دهد و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کند، پس مدیر مدرسه با کمک دبیر تربیت بدنی، مربی بهداشت، معاون پرورشی، معلم ها و مخصوصاً کمک اولیا و همکاری آنها این مسابقات را به نحو احسن در مدرسه برگزار می کند.»

این دبیر در ادامه عنوان کرد: «برای برگزاری مسابقات المپیاد ورزشی درون مدرسه ای باید یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم داشته باشیم تا بتوانیم مرحله به مرحله کارهای اجرایی مربوط به افتتاحیه و اختتامیه المپیاد ورزشی را اجرا کنیم و حتماً باید محیطی برای این مسابقه انتخاب کنیم که ایمن باشد و نکات ایمنی ورزشی در آن مکان رعایت شده باشد. علاوه بر مکان مناسب، حتماً باید امکانات ورزشی مناسب را برای اجرای مسابقات در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و دبیر تربیت بدنی نیز باید به موقع اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد و سپس دانش آموزان در هر رشته‌ای که به آن علاقه دارند شرکت کنند و بعد از آن نیز تیم های جدول مسابقات مشخص شود و زمان اجرای مسابقه اطلاع رسانی و بعد از آن وظایف دانش‌آموزان شرکت کننده، داور و مربی به آن ها اعلام شود. در برنامه افتتاحیه نیز باید از دانش آموزان برای افتتاح المپیاد ورزشی و همچنین در اختتامیه المپیاد از دانش آموزان در کارهای نمایشی استفاده شود و زمان اجرای مسابقه هم مدیر، معاونین، معلمان و اولیا همه باید در کنار دانش آموزان باشند و در مسابقات شرکت کنند.»

وی در ادامه اظهار کرد: « کرونا، تمام فعالیت های انسانی را تحت تاثیر قرار داد و مهمتر از همه آموزش دانش آموزان و فعالیت های بدنی آنها را شامل شد و این عامل باعث شد که دانش آموزان به اصطلاح خانه نشین باشند و همان فعالیت‌های ورزشی کمی هم که داشتند با وجود کرونا کمتر شود و حتی به صفر برسد، بنابراین وقتی که مدارس تعطیل شد باعث شد که المپیادهای ورزشی برگزار نشوند و تمام جنبه های مثبتی که یک زنگ ورزش خوب برای برگزاری یک المپیاد ورزشی خوب می توانست برای دانش‌آموزان داشته باشد دیگر وجود نداشتند و همین ها باعث شده بود که دانش آموزان از نظر روحی،روانی و جسمی آسیب ببینند.»

خدائی در پایان افزود: « در مورد برگزاری المپیاد ورزشی دبیرستان شرافت باید بگویم که از همان سالی که برگزاری این المپیادها در داخل مدرسه رسماً اعلام شد، با مدیر مدرسه این مسابقات را برگزار کردیم و با همکاری مدیر مدرسه ،معاونین و معلمان باعث شد که همه دانش آموزان در تمام زمینه ها حضور داشته باشند و فعالیت کنند. سالهای سال این مسابقات در این دبیرستان به نحو احسن و بهتر از سال های قبل برگزار شد و فقط در زمان کرونا متوقف شد. البته امسال هم با تمام محدودیت های زمانی که داشتیم باز هم اجرای مسابقات را در مدرسه شروع کردیم و به امید خدا آن را برگزار می کنیم.»

نسا بیگ زاده، دانش آموز دبیرستان نمونه دولتی شرافت نیز در این خصوص در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «بنظر من المپیاد ورزشی یک فعالیت خیلی خوب در سطح مدارس است که باعث افزایش آمادگی جسمانی،شادابی و تندرستی دانش آموزان می شود.برای بهبود این فعالیت ارزشمند باید امکانات ورزشی و مکان ورزشی مناسب برای دانش آموزان فراهم شود تا تمرین و تکرار داشته باشند و بتوانند در رشته ورزشی مورد علاقه شان شرکت کنند و با تلاش پشتکار، هدفشان را دنبال کنند تا به موفقیت برسند.»

معصومه شریف کاظمی یکی دیگر از دانش آموز این دبیرستان بیان کرد:«المپیاد ورزشی امسال خیلی خوب برگزار شد، فقط محل برگزاری مسابقه چون در حیاط مدرسه برگزار می شد، شرایط بازی را برای دانش آموزان شرکت کننده کمی سخت می کرد اما دانش آموزان تمام تلاش خودشان را بکار بردند تا بتوانند بازی خوبی ارائه بدهند. خدارو شکر تا الان نتایج خوبی را از المپیاد گرفتیم ولی اگر برای سال های بعد، المپیاد در یک محیط ورزشی استاندارد برگزار شود شرایط بازی را برای دانش آموزان راحت تر می کند و دانش آموزان راحت تر و بهتر می‌توانند به هدف خود برسند.»

ریحانه زارعی نژاد دانش آموز دیگر این دبیرستان نمونه دولتی شرافت عنوان کرد: « هرساله المپیاد ورزشی در مدارس برگزار می شود و دانش آموزان در رشته هایی که به آن علاقمند هستند شرکت می کنند تا مهارت و تجربه های بیشتری کسب کنند و خودشان را در آن رشته محک بزنند.

الهه کوهفر، دانش آموز این دبیرستان هم گفت: «مهمترین مسئله برای موفقیت در المپیاد ورزشی تمرین زیاد و کسب مهارت بیشتر است، بنابراین برای اینکه شرکت کنندگان بتوانند بیشتر تمرین کنند و یا در بازی های گروهی با همدیگر بیشتر هماهنگ شوند، باید این اجازه را داشته باشند تا در زنگ های تفریح یا در زنگ هایی که دروس راحت تری دارند تمرین کنند، البته این مسئله باعث می شود که دانش آموزان از درس هایشان عقب بمانند، بنابراین بهتر است که یک زنگ را به المپیاد اختصاص بدهند تا به دروس دانش آموزان لطمه وارد نکند و دانش آموزان بتوانند با هم تیمی هایشان هماهنگ تر شوند و بیشتر تمرین داشته باشند تا بتوانند در المپیاد بهترین خودشان را ارائه دهند.»

وی در پایان افزود: «مسابقات المپیاد می تواند علاوه بر داخل مدارس در بین مدارس هم برگزار شود تا دانش آموزان هم با تکنیک های بیشتری آشنا شوند و هم سطح بازی آنان ارتقا پیدا کند. همچنین دانش آموزان با استعداد می‌توانند توسط مربی مربوطه شناسایی شوند و به باشگاه های ورزشی یا تیم های منطقه معرفی شوند.»

دانش آموزخبرنگار: فاطمه زهرا نصیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار